عذر بدتر از گناه؛

پاسخ انجمن سینمای جوانان ایران به انتقادها

روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به انتقادات طرح شده از سوی عوامل فیلم‌های کوتاه اکران‌شده در گروه هنروتجربه، توضیحاتی را ارائه کرد.

پاسخ انجمن سینمای جوانان ایران به انتقادها

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در پی انتشار گفتگوی خبرگزاری مهر با عوامل فیلم‌های کوتاه اکران‌شده در قالب بسته «پنجگاه» در گروه سینمایی «هنروتجربه»، در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی این فیلمسازان نسبت به عملکرد انجمن، توضیحاتی را ارائه کرد.

گروه هنر خبرگزاری مهر ضمن استقبال از مفتوح ماندن باب نقدوبررسی عملکرد همه زیرمجموعه‌های تأثیرگذار سازمان سینمایی و سپاس از انتقادپذیری «انجمن سینمای جوانان» و پاسخگویی رسانه‌ای برای رفع برخی ابهامات موجود در میان فعالان سینمای کوتاه، متن کامل توضیحات این مرکز را منتشر می‌کند؛

«دبیر محترم سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر

با سلام

احتراما پیرو انتشار گزارش نشست عوامل پنجگاه در آن خبرگزاری با تیتر: «انجمن سینمای جوانان ایران استعداد کش است/ باند بازی در فیلم کوتاه». توضیحاتی ارائه می‌شود.

به نظر می‌رسد استفاده از واژه «استعدادکش» برای نهادی که چهار دهه کارش کشف و پرورش استعدادهای فیلمسازی بوده به دور از انصاف است. اسم بردن از بزرگان سینمای ایران از سال‌های ابتدایی دهه شصت تا امروز به عنوان چهره‌هایی که درخشان ترین استعدادهای سینمای این مرز و بوم  هستند ضرورتی ندارد. هر کسی که عضوی از خانواده فیلم کوتاه باشد و کمتر تجربه‌ای در سینما داشته باشد همه این اسامی را می‌شناسد و می‌داند آن‌ها چگونه از دفاتر انجمن در شهرستان‌های دور و نزدیک کار فیلمسازی را شروع کرده و قله‌های جهانی را فتح کرده‌اند. همانطور که لازم به ذکر نیست، مهمترین فیلم‌های کوتاه هر سال، کم و بیش محصول انجمن سینمای جوانان بوده است.

همه کسانی که تجربه فیلمسازی دارند می‌توانند درخواست خود را در سراسر کشور ثبت کنند. اعضای شوراهای تولید همگی از فیلمسازان و دست اندرکاران فیلم کوتاه همین سرزمین هستند و قلبشان برای فیلم کوتاه می‌تپد. سوال این است که چگونه در مکانیزمی با 150 عضو شورای پیچینگ، می‌توان حرف از باندبازی زد؟
تعداد معرفی فیلم‌های تولید انجمن به اسکار، حضور این فیلم‌ها در جشنواره‌های جهانی و درخشش بسیاری از این فیلم‌ها در کنار فیلم‌هایی که در بخش خصوصی تولید می‌شوند، گواه این مدعاست.

اگرچه انجمن وظیفه اصلی‌اش حمایت از فیلمسازان جوان است و منتی‌بر کسی نیست اما همانگونه که این دوستان اشاره کرده‌اند این انجمن ضوابط و چهارچوب‌هایی دارد که خارج از آن ضوابط نمی‌تواند عمل کند. اشتباه این چهار دوست آن است که هیچ شناختی از این نهاد ندارند و تلاشی هم نکرده‌اند که به حداقل شناخت برسند تا آنجا که گله می‌کنند؛ «عضو انجمن شدن کار دشواری است» در صورتی که انجمن سینمای جوانان ایران از اساس چیزی به عنوان «عضوگیری» ندارد.

دوستان گمان می‌کنند رسالت انجمن فقط تولید فیلم است در صورتی که تولید بخشی از مسئولیت این انجمن است. انجمن سینمای جوانان ایران بیش از 70 دفتر و نمایندگی در سراسر کشور دارد و در طول سال به کار آموزش و کشف و پرورش استعدادها مشغول است. بخشی از توان و انرژی این انجمن هم صرف تولید می‌شود که گزارش تولیداتش در پایان هر سال در دسترس است.

علاوه بر این انتخاب تولیدات از طریق پرتال تولید که در سایت انجمن در اختیار همه است امکان‌پذیر است. همه کسانی که تجربه فیلمسازی دارند می‌توانند درخواست خود را در سراسر کشور ثبت کنند. اعضای شوراهای تولید همگی از فیلمسازان و دست اندرکاران فیلم کوتاه همین سرزمین هستند و قلبشان برای فیلم کوتاه می‌تپد. سوال این است که چگونه در مکانیزمی با 150 عضو شورای پیچینگ، می‌توان حرف از باندبازی زد؟

اما اشتباه فاحشی که این دوستان مرتکب شده‌اند ارائه اطلاعات غلط درباره این نهاد است؛ شورای تولید انجمن بخشی دارد به‌عنوان حمایت پس از تولید که صرفا شامل فیلم‌هایی می‌شود که در بخش خصوصی تولید شده اما تاکنون در هیچ جشنواره داخلی یا خارجی شرکت نکرده باشند. پس اینکه انجمن صرفاً فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده باشند را می‌پذیرد از اساس اشتباه است و تاکنون حتی یک مورد اینچنین هم در پیشینه شورای تولید وجود ندارد.

ضمن اینکه برای اولین بار از زبان دوستان شنیدیم که شرط شرکت در جشن فیلم کوتاه خانه سینما، عضویت در ایسفا و داشتن چهار فیلم کوتاه است. این همه بی‌اطلاعی و سخن گفتن درباره فیلم کوتاه جای تاسف دارد، چرا که شرکت در جشن فیلم کوتاه هیچ‌گونه شرطی ندارد.

در پایان انجمن سینمای جوانان ایران ضمن تقدیر از اقدام گروه «هنر و تجربه» که مدتی است اکران فیلم‌های کوتاه را در دستور کار دارد، دوستان را به مطالعه و تحقیق پیش از سخن گفتن دعوت می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان