مقام حزبی آلمان خواستار میانجی‌گری برلین بین تهران و ریاض شد

تهران - ایرنا - سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان از دولت این کشور خواست برای کاستن از تنش ها در خلیج فارس، بین ایران و عربستان میانجی‌گری کند.

مقام حزبی آلمان خواستار میانجی‌گری برلین بین تهران و ریاض شد

«امید نوری پور» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ار.تی.ال» (RTL) آلمان با انتقاد از نگاه دولت این کشور به کرسی شورای امنیت به عنوان یک پرستیژ یادآور شد: آلمان باید تلاش کند نقش میانجی‌گرانه خود را احیا کند.
به گفته وی، ایران و عربستان دارای روابط تاریخی خوبی با آلمان هستند و برلین باید به هر دو کشور خطرات وقوع جنگ در منطقه را به هر دو آنها گوشزد کند.
نوری پور هدف اصلی جامعه بین الملل را این نکته دانست که تحقیق کند چه کسی در پشت حمله نظامی به تاسیسات نفتی عربستان قرار دارد و اینکه گفته شود ایران و یا متحدانش عاملان آن بوده اند، تنها یک حدس و گمان است.
وی با این حال راه حل طولانی مدت را ایجاد یک کانال گفت وگو بین تهران و ریاض دانست و آن را برای جلوگیری از تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس ضروری ارزیابی کرد.

پیش از این نیز «میشائیل لودرز» کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت وگو با شبکه دویچه وله آلمان، ادعاهای مطرح شده در خصوص دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را دور از ذهن دانسته است.

وی با بیان اینکه ایران از این حمله سودی نمی برد و بعید است که در چنین حمله ای دست داشته باشد، گفت: حوثی‌ها مسوولیت این حملات را برعهده گرفتند اما دقیقا نمی‌دانیم که چه کسی پشت این حملات بوده است.
به گفته لودرز اکنون بحث بر سر این است که آیا حوثی‌ها می‌توانند تاسیسات نفتی عربستان را که بیش از یکهزار کیلومتر تا پایگاه‌های آنها در یمن فاصله دارند، هدف قرار دهند.

به نظر او انجام چنین حملاتی از سوی یمنی ها غیرممکن نیست.
این کارشناس آلمانی با رد ادعاها علیه ایران افزود: من گمان نمی‌کنم که برخلاف آنچه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایران پشت حمله به تاسیسات نفتی عربستان باشد. درست پس از برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی که مشتاق جنگ علیه ایران بود، عاقلانه نیست که ایران دست به چنین تحریکاتی بزند. بعید می‌دانم که تهران در این حملات دست داشته باشد.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه 23 شهریور ماه در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم " پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف 10 پهپاد خود قرار داد.

در پی این حملات، حدود 50 درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از این اقدام، با هدف دلجویی از سعودی ها در توئیتی مدعی شد که آماده حمله نظامی است اما منتظر است تا سعودی ها، تایید کنند که این حمله کار چه کسی بوده است.

عربستان از پنج سال پیش تاکنون در قالب ائتلاف متجاوز علیه یمن، مردم این کشور را هدف حملات مداوم قرار داده است؛ حملاتی که تا کنون جان هزاران نفر را گرفته و تعداد زیادی مجروح برجا گذاشته است.

نیروهای یمنی نیز بعد از چند بار تهدید به انتقام در نهایت اقدام به حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو کردند.

این نیروها اعلام کردند که در صورت پایان نیافتن حملات و تحریم ها علیه یمن حملات ادامه خواهد داشت.

1071 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان