معرفی کتاب‌های کرمانشاه(۷)

سرو رشید

کرمانشاه- ایرنا- کتاب «سرو رشید» در پاسداشت یکی از شاعران معاصر نگاشته شده؛ ادیبی که نام و یادش با ابداع و ابتکار در قالب‌های شعری و سرآغاز تحول علمی و فرهنگی ایران معاصر پیوند خورده است.

سرو رشید

به گزارش خبرنگار ایرنا، یادنامه «غلامرضا رشید یاسمی» به همت ابراهیم رحیمی زنگنه و سهیل یاری گلدره تهیه و با نام سروِ رشید توسط انتشارات دیباچه در 820 صفحه منتشر شده است.

غلامرضا رشید یاسمی ادیب، محقق، مترجم، مورخ و از شاعران برجسته معاصر است که سال 1275 شمسی در منطقه گهواره کرمانشاه پا به جهان گذاشت و سال 1330 به دیار باقی شتافت.

کتاب سروِ رشید شامل 40 مقاله از محققان و پژوهشگران حوزۀ زبان و ادبیات فارسی درباره رشید یاسمی است؛ از محمدرضا شفیعی کدکنی تا میرجلال‌الدین کزازی و محمدعلی سلطانی.

رشید یاسمی شعر و شاعری نظام‌مند را به تشویق و یاریِ نظام وفا (شاعر و نویسنده معاصر) آغاز کرد؛ «جَرگه دانشوری» را او تأسیس کرد که بعدا به همت ملک الشعرای بهار به «انجمن دانشکده» تبدیل شد.

یاسمی در این انجمن با استادان برجسته‌ای مانند بهار، سعید نفیسی، عباس اقبال و... همکاری کرد. در این زمان مقالات و اشعار او در مجله های نوبهار، آینده، ارمغان و فرهنگستان و... منتشر می‌شد.

او که به زبان عربی، فرانسه و انگلیسی تسلط داشت، در سال 1312 در دانشگاه تهران رتبه استادی گرفت و به تدریس تاریخ ایران بعد از اسلام مشغول شد.

ساعت 18 روز چهارشنبه 11 اسفند 1327 به تعبیری لحظه غروب رشید یاسمی بود؛ او در این روز در تالار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در حال سخنرانی درباره «گوته و تأثیر حافظ در اندیشه او» بود که ناگهان زبانش به لکنت افتاد. خیلی زود روشن شد که یاسمی با یک سکته شدید فلج شده است.

سه سال تلاش پزشکان و خودش برای درمان هم نتیجه نداد و سرانجام در سحر روز 18 اردیبهشت 1330 چشم از جهان فرو بست و در محله تجریش در آرامگاه ظهیرالدوله در کنار بزرگان ادب فارسی به ‌خاک سپرده شد.

او در مدت عمرش 38 اثر از خود بجا گذاشت که شامل 12 تالیف، 10 تصحیح متون و حاشیه نویسی و 16 ترجمه است.

کتاب سرو رشید، هم به زندگی شخصی و هم حس و حال و جنبه ادبی استاد رشید یاسمی پرداخته است.

البته در این کتاب گریزی هم به بررسی اشعار و سروده های سایر شاعران برجسته کشور از جمله مسعود سعد، اقبال لاهوری، شیخ سعدی، انواری، میرزا کلهر و فردوسی زده شده و مقالانی درباره اسکندرنامه نگاری، شعر تیموری، عاطفه در ادبیات و رباعی از استادان زبان و ادبیان فارسی دانشگاه آورده شده است.

چاپ اول سرو رشید در شهریور سال 1396 راهی بازار نشر شده و اکنون با قیمت 55 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

7444/8066

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان