از سرگیری استخراج آرامکو سعودی ممکن است ماه ها طول بکشد

به باور کارشناسان، شرکت نفتی عربستان سعودی آرامکو ممکن است هفته ها و ماه ها به بازیابی کامل تولید نفت پس از حملات پهپادها نیاز داشته باشد.

از سرگیری استخراج آرامکو سعودی ممکن است ماه ها طول بکشد

به گزارش اسپوتنیک، در حمله به زیرساخت های نفتی شنبه گذشته تولید نفت عربستان سعودی را 5.7 میلیون بشکه در روز یا حدود 50٪ کاهش داد.

آرامکو سعودی در حال حاضر در حال ارزیابی خسارت و مقیاس کار مورد نیاز در سایت های مورد حمله قرار گرفته است.

تحلیلگر ارشد بازار نفت Energy Aspects آمریتا سن، گفت: صدمه به مجتمع پالایش نفت ابکیک از آنچه که قبلاً تصور می شد بیشتر بوده است. ما هنوز معتقدیم که تقریباً نیمی از تولید نفت معلق را می توان در مدت کوتاهی مدت زمانی برگرداند، اما بهبودی کامل ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.

به گفته فیلیپ کرنل مشاور سابق آرامکو سعودی، تعمیر ستون های تثبیت کننده که روغن را از اجزای گازی تمیز می کنند بسیار دشوار خواهد بود، زیرا قطعات ویژه ای برای تعمیرات لازم است. این کارشناس معتقد است که در مجتمع ابکیک، 5 ستون از 18 ستون از این قسمت خارج شده اند که نشان می دهد مهاجمان به طور خاص به این سمت و آگاه از ساختار این شرکت اقدام به حمله کرده اند.

هیچ پاسخ روشنی برای این پرسش که دقیقاً در حملات چه کسی دست داشته وجود ندارد. به گفته منابع بلومبرگ در دولت عربستان سعودی، واشنگتن ایران را به حملات متهم کرده، و هنوز درباره منشا ایرانی سلاح های مورد استفاده در این حملات بحث وجود دارد. در همین حا ، شورشیان حوثی یمنی مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند و تأکید کردند که آنها هنوز هم صنعت نفت در عربستان سعودی را اهداف بالقوه می دانند.

اد مورس، رئیس دپارتمان تحقیقات بازار جهانی کالاهای سیتی گروپ اذعان کرد: مهم نیست چقدر طول بکشد تا تولید پنج روز یا خیلی بیشتر طول بکشد. نتیجه گیری اصلی از آنچه اتفاق افتاده این است که زیرساخت های عربستان سعودی در برابر حملات بسیار آسیب پذیر است و بازار مدت زیادی این واقعیت را دست کم گرفت.

براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی (IEA)، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974.

در همین حال محمد بارکیندو دبیرکل اوپک گفت: روز گذشته، سخنی درباره افزایش تولید از کشورهای اوپک + صحبت نشده است. براساس برآوردهای مختلف، عربستان سعودی دارای ذخایر کافی برای تأمین منابع صادراتی برای حدود یک ماه است. علاوه بر این، براساس محاسبات بلومبرگ مبتنی بر داده های IEA، سایر کشورهای عضو قادر هستند در آینده نزدیک، تولید را تنها 900 هزار بشکه در روز افزایش دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان