انتظارات نمایندگان مازندران در مجلس از دانشگاه و وزیر علوم

ساری - ایرنا - چند تن از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه‌شنبه در نشست شورای اداری که با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در ساری برگزار شد، بر ضرورت ورود جدی تر دانشگاه‌ها به مشکلات مختلف استان تاکید کردند.

انتظارات نمایندگان مازندران در مجلس از دانشگاه و وزیر علوم

به گزارش ایرنا، مازندران 12 کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و در این نشست هم علاوه بر رییس مجمع نمایندگان ، نمایندگانی از شرق ، غرب و مرکز مازندران انتظارات خود را از دانشگاهها و وزارت علوم ابراز داشتند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: اقتصاد مازندران کشاورزی است و دانشگاه‌های مرتبط در این زمینه با نیاز و مزیت استان باید منطبق شوند.

علی اصغر یوسف‌نژاد با بیان اینکه دانشگاه باید مرجعی برای سایر بخش‌های جامعه باشد تا جامعه در صورت نیاز به این کینیک علمی مراجعه کند، افزود: اکنون از جوانب مختلف، دانشگاه با این فضا فاصله دارد.

وی با تاکید بر این که نظام حمایتی برای دانشگاه‌ها باید ترسیم شو، بر ضرورت افزایش رشته‌های توسعه محور تاکید کرد و گفت: مدیریت بهره‌برداری از کشت دوم و حتی کشت سوم، کشت گیاهان دارویی و موارد اینچنینی باید مورد توجه دانشگاههای مازندران قرار گیرد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با بیان اینکه دانشگاه‌ها در آسیب‌های اجتماعی باید نقطه نظراتی برای حل مساله داشته باشند، افزود: روش کنونی پاسخگوی جامعه نیست و ساختار آموزشی باید بازبینی شود.
عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام این که خانه ملت برای تسهیل بهینه سازی وضعیت دانشگاههای کشور آمادگی دارد، بخشی از اعتبارات در نظر گرفته شده در قانون بودجه سال جاری برای دانشگاهها را تشریح کرد.

یوسف‌نژاد همچنین خواستار توجه بیشتر به شرکت های دانش بینان در مازندران شد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت خوبی برای اشتغال است و امیدواریم مازندران با توجه به ظرفیتی که دارد به حق خود برسد.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه دولتی 

ولی‌الله نانوا کناری رییس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس هم گفت: سقف پذیرش دانشجوی دولتی در مازندران بسیار کم است.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهیم ظرفیت رشته‌های بین رشته‌ای افزایش یابد تا سهم مازندران در پذیرش دانشجوی دولتی به سطح مناسب برسد.

هدایت مطالبات اجتماعی 

نماینده مردم نکاء ، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: توسعه باید بر مبنای فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان باشد و این کار بر عهده دانشگاه‌ها است.

علی‌محمد شاعری افزود: اگر می‌خواهند آب خزر را به فلات مرکزی منتقل کنند نباید فقط سمن‌ها و مردم در این زمینه انتقاد کنند بلکه مسیر مطالبات اجتماعی را دانشگاه باید رقم بزند.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند تا جلوی این رخداد شوم را در شمال کشور بگیرند.
شاعری گفت: اگر امروز پسماند باعث آزار مردم است چون مطالعات درست و راهکاری در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه کشورهای بسیاری توانسته‌اند بر اساس دانش، مشکلات بیکاری، پسماند و موارد اینچنینی را حل کنند، گفت: باید نگاه نو به برنامه‌ریزی‌ها داشته باشیم و دانشگاه می‌تواند در این زمینه پیشاهنگ باشد.

شاعری با اظهار این که رابطه بین دانشگاه و توسعه، تعریف شده اما عملیاتی نشده است، افزود: تا زمانی که این اتفاق نیفتد به رشد اقتصادی هشت درصد نمی‌رسیم.

وی همچنین از آنچه که پایین بودن سرانه پذیرش دانشجو برای دانشگاه دولتی در مازندران نامید گله کرد و گفت: سرانه پذیرش دانشجویان ما در استان پایین است و امیدواریم وزیر علوم در این زمینه تصمیم مناسب اتخاد کرده و درباره اختصاص بودجه هم مازندران به شکل ویژه دیده شود.

نقش کمرنگ داشگاه‌های مازندران در شورای عتف 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: مازندران چهار هزار عضو هیات علمی دارد که از این ظرفیت باید برای بهبود وضعیت کشور بهره برد.

قاسم احمدی لاشکی نقش دانشگاه‌های مازندران را در شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری موسوم به شورای عالی عتف کمرنگ توصیف کرد و افزود: تاکنون حتی یک پروژه کلان به دانشگاه‌های مازندران سپرده نشده و مازندران در ردیف دانشگاه‌های برتر کشور قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس ادامه داد: انتظار داریم مازندران به عنوان مجموعه ششم در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور لحاظ شود.
وی همچنین از وضعیت انتقال دانشجو در دانشگاههای دولتی انتقاد کرد و گفت: انتقال دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی با پول انجام می‌شود و با وجود دستور وزیر همچنان این روند ادامه دارد.

رابطه کم رنگ دانشگاه با جریان تولید 


نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس هم در این نشست گفت: مشکلاتی در زمینه اشتیاق خانواده‌ها و دانش‌آموزان در گرایش به رشته علوم تجربی و خالی بودن صندلی‌های رشته علوم انسانی و ریاضی وجود دارد.

عبدالله رضیان افزود: رابطه دانشگاه با جریان تولید در کشور باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این رابطه اکنون یا کمرنگ است و یا وجود ندارد.

9927/1654

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان