انتشار کتابی درباره حشدالشعبی عراق

کتاب «تاثیرات حشدالشعبی عراق بر سیاست‌های راهبردی ایران» نوشته کیوان آقابابائی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل منتشر شد.

انتشار کتابی درباره حشدالشعبی عراق

به گزارش ایسنا، این کتاب در 232 صفحه، با شمارگان 200 نسخه و قیمت 30 هزار تومان توسط نشر نگار و نیما (نگیما) منتشر شده است.

«کلیات»، «چارچوب نظری»، «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سیاسی عراق 2017-2014»، «بسیج مردمی عراق(حشدالشعبی)، ابعاد و تاریخچه» و «سیاست خارجی ایران و عربستان سعودی در سیر تحولات سیاسی عراق جدید 2017-2014» پنج فصل کتاب «تاثیرات حشدالشعبی عراق بر سیاست‌های راهبردی ایران» هستند. 

در بخشی از کتاب آمده است: تعریف لغوی حشدالشعبی: در زبان عربی حشد= به معنای جماعت و گروه و جمعیت است، شعبی=ملی و به معنای گروهی از مردم با اشترکاتی خاص است. و در کل به معنای بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی معروف است. و خلاصه: به نیروهای شبه نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه «علیه داعش» سازماندهی شده‌اند. این نیرو از حدود 40 گروه مختلف تشکیل شده است که عمدتا گروه‌های شیعه هستند و گروه‌های «سنی‌مذهب و مسیحی و ایزدی» نیز در آن حضور دارند. 

علت بررسی و تحلیل پدیده نوین حشدالشعبی از تاریخ 2017-2014؛ به‌خاطر صدور فتوای جهاد کفایی توسط آیت‌الله سیستانی در جمعه تاریخی 23 خرداد 1393 (2014) - تشکیل هیئت حشدالشعبی در روز 25 خرداد 1393، ذیل مدیریت دفتر اطلاعات و امنیت‌ ملی عراق و هجوم داوطلبانه مردم برای «جهاد و مقابله با یک تهدید امنیتی» که بسیج شدند و حشدالشعبی را به‌وجود آورده‌اند، است. 

حشدالشعبی محصول یک «ساختار ملی و داخلی» نیست، بلکه محصول «یک جریان فراملی» است. که از «اندیشه‌های صدور انقلاب امام خمینی» نشات گرفته است و امام خمینی معتقد است: «اگر اندیشه‌ ام‌القرای ما در یک کانون دربسته بماند و در مرزهای جغرافیایی خود محبوس شود قطعا شکست خواهد خورد». 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان