مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر:

طرح یاریگران زندگی در سطح مدارس کشور اجرا می‌شود

قم - ایرنا - مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: ازجمله اقدام‌ها در زمینه پیشگیری اعتیاد در شروع سال تحصیلی جدید، اجرای طرح «یاریگران زندگی» در سطح مدارس است که حدود ۲۰ درصد مدرسه‌ها زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

طرح یاریگران زندگی در سطح مدارس کشور اجرا می‌شود

حمید صرامی عصر چهارشنبه در حاشیه کارگاه علمی - آموزشی یک‌روزه ویژه مسئولان دانشگاه‌های استان قم با عنوان «طرح یاریگران زندگی» در تالار امام علی(ع) بخشداری کهک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: می‌خواهیم با اجرای این طرح و با ایمن‌سازی و مهارت‌های لازم در مهارت‌های خودکنترلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای دانش آموزان و مشارکت و مداخله موثر معلمان و مدیران و به‌ویژه مداخله اولیا بتوانیم در زمینه پیشگیری از اعتیاد بیش از گذشته موفق باشیم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه مذکور در استان قم گفت: در این کارگاه آموزشی، شرکت‌کنندگان با اجرای طرح یاریگران زندگی و آخرین شیوه‌های نحوه مداخلاتی که باید در محیط‌های دانشجویی با مشارکت کانون‌های دانشجویی و مشارکت استادان و به‌ویژه دانشجویان آغاز شود، آشنایی و آگاهی لازم را پیدا کردند.

این استاد دانشگاه همچنین بابیان اینکه والدین الگوهای رفتاری را برای فرزندان خود رقم می‌زنند، بیان کرد: می‌خواهم این توصیه را به پدرها و مادرها داشته باشم که خود عامل به گفته‌هایشان باشند.

صرامی با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس گفت: باید والدین در انجمن‌های اولیا و مربیان آموزش‌های لازم را ببینند که چگونه بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند.

وی افزود: والدین همیشه به سه سوال پاسخ دهند که؛ «فرزند من الان کجاست؟ چکار می‌کند؟ و با چه کسی است؟» پدر و مادری که نتواند به این سه پرسش پاسخ دهد، احتمال گرایش فرزند او به یک رفتار پرخطر دور از انتظار نیست.

وی گفت: یکی از موضوع‌های جدی در کشور بحث پیشگیری از موضوع مصرف مواد مخدر و اعتیاد است، بر اساس مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده در کشور، بیش از 90 درصد مردم نخستین معضل در مسائل اجتماعی را معضل اعتیاد بیان کرده‌اند.

صرامی گفت: در همین راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های عضو و مرتبط با این ستاد، اقدام‌های وسیعی را در عرصه پیشگیری از اعتیاد در کانون‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و کارگری و در محله‌ها آغاز کرده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران، بیش از سه هزار و 800 شهید گران‌قدر و بیش از 12 هزار جانباز را در رابطه با مبارزه با مواد مخدر تقدیم و بیش از 11 هزار تُن انواع مواد مخدر را در 40 سال اخیر کشف کرده است.

صرامی همچنین در این کارگاه آموزشی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها باید به مسائل مرتبط به آن و سایر آسیب‌های اجتماعی نیز توجه کرد.

وی، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را به‌عنوان تهدید استراتژیک، چندوجهی، چند سببی و سیستماتیک دانست و از مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به‌عنوان یکی از بحران‌های هزاره سوم در جهان نام برد.  

وی در بخش دیگر سخنان خود، بابیان اینکه در جامعه جهانی مصرف‌کنندگان مواد مخدر و روان‌گردان‌ها یک رشد 30 درصدی داشته است، گفت: امروزه انواع مواد روان‌گردان‌های جدید شناخته‌شده در جهان رشد بسیار زیادی داشته است.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از اعتیاد به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه نام برد و افزود: باید زمینه‌های گرایش جوانان و نوجوانان را به‌سوی مواد مخدر و روان‌گردان‌ها کاهش داد.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری در جهان از خطر شیوع و مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در امان نیست، ازاین‌رو لازم است دستگاه‌های گوناگون فرهنگی و اجرایی کشور در زمینه پیشگیری با یکدیگر همکاری، مشارکت و تعامل داشته باشند.  

وی با اشاره به رسالت دانشگاه‌ها در این زمینه و تاکید بر هم‌افزایی، مشارکت و همکاری و تعامل نهادهای مختلف در امر پیشگیری و اطلاع‌رسانی تصریح کرد: باید از کارهای جزیره‌ای به‌شدت خودداری کرد.

ابوالفضل شریفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم نیز در این کارگاه، بر اهمیت و ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی درزمینهٔ پیشگیری در سطوح مختلف جامعه و نیز انجام کارهای پیشگیرانه در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، خلجستان، کهک، جعفرآباد و سلفچگان است. کهک از بخش‌های پنجگانه استان قم است که فاصله آن با مرکز شهر قم حدود 35 کیلومتر است.

این کارگاه علمی – آموزشی یک‌روزه، از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم با همکاری دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و بخشداری کهک با حضور جمعی از رئیسان، مسئولان و کارشناسان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان برگزار شد.  

7406 / 1175

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان