این روزها خانوادهها توجه چندانی به سدان ها نشان نمیدهند اما این امر باعث نشده با تعدد رقبا در این بخش از بازار روبرو نباشیم. مرسدس اقدام به بهبود C کلاس کرده و جگوار XE و ولوو S60 جدید هم همین راه را ادامه دادهاند. نسل جدید ب ام و سری 3 نیز همچون گذشته حرف اول را از نظر دینامیکی میزند و در بخش الکتریکیها هم تسلا مدل 3 قرار دارد که بسیار خبرساز شده است.
حالا نوبت به آئودی A4 فیس لیفت رسیده که در مرکز توجهات قرار گیرد. شاید به همین خاطر باشد که ظاهر این خودرو کاملاً دگرگون شده و تغییرات عمیقی در سپر جلو، جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب و… دیده میشود. A4 اسپورت تر از قبل بوده ولی ارتباط اصلی خود با برادران بزرگتر یعنی A6 و A8 را به خوبی نشان میدهد.
در بخش تجهیزات و تکنولوژیها نیز تغییراتی رخ داده اما خیلی شدید نبوده است. سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو دیگر از دکمهی چرخان استفاده نکرده و دارای وضعیت صفحه لمسی است. حتی مدلهای پایهی تکنیک نیز بهصورت استاندارد از صفحه مرکزی 10.1 اینچی و ناوبری استفاده کرده و پشت آمپرهای دیجیتالی هم در آنها خودنمایی میکند. مدلهای اسپورت نیز از ویژگیهای مناسب این نام همچون صندلیهای اسپورت و پوشش چرمی سود میبرند.
صفحه لمسی جدید خودرو عملکرد خوبی دارد اما شاید در زمان حرکت استفاده از دکمههای فیزیکی بهتر باشد. این صفحه روشن بوده و طراحی منوهای آن نیز بسیار سادهتر از قبل است اما از نظر کاربردی بودن کمی عقبگرد داشته است.
اما احتمالاً کاکپیت مجازی این خودرو بهترین نمونهی کلاس باشد. این بخش با رزولوشن بالا کاربری آسانی داشته و تمامی کنترلها را میتوان در اختیار گرفت. کابین A4 همچنان سطح بالا بوده و به لطف ماهیت کاربردی خودرو فضای مناسبی در بخش جلو و عقب وجود دارد. طراحی دکمهها خوب بوده و احساس خوشساخت بودن را تداعی میکنند. متریال بکار رفته در کابین نیز در حد و اندازههای سری 3، C کلاس و XE میباشند. در کل باید گفت از نظر کیفیت کابین اکثر رقبای یاد شده در یک سطح قرار داشته و این سلیقهی خریدار است که تعیین میکند کدام خودرو را انتخاب نماید.
اما از نظر احساس پشت فرمان تفاوتهای زیادی بین این خودروها وجود داشته و علیرغم برخی تغییرات فنی در A4 این حس تغییری نداشته است.
آئودی روی استفاده از سیستم هیبریدی ملایم تأکید داشته است. مدلی که ما تست کردیم از نوع دیفرانسیل جلوی 35 TFSI بود که از گیربکس 7 سرعته S ترونیک سود میبرد. این ترکیب پرفروشترین نسخهی آئودی A4 را تشکیل میدهد. سیستم هیبریدی ملایم نیز از نوع 12 ولتی است. انرژی الکتریکی در زمان رانندگی قابلتشخیص نیست اما رسیدن به مصرف سوخت پیشنهادی امکانپذیر است.
اگرچه قدرت پیشرانهی این خودرو چندان بالا نیست اما هزینههای مالکیت زیادی را به خریدار تحمیل نخواهد کرد. بسیاری از افراد به ویژه خریداران سازمانی بازهم به دیزلها اهمیت میدهند و این موضوع میتواند یکی از نقاط ضعف اصلی خودروی موردبحث باشد.
البته نگرانیای دربارهی سواری A4 وجود ندارد. سواری خودرو اصلاً بد نیست و حتی با وجود قدرت کم 148 اسب بخاری نیز میتوان پیشرانه را آرام و با پرفورمنس کافی دانست. این خودرو قابل پیشبینی، دقیق و آرام است اما در جادههای پرپیچوخم نباید انتظار زیادی از آن داشت.
فرمان خودرو دقیق و در مسیر مستقیم بوده و این سیستم با موقعیت رانندگی کاملاً قابل تنظیم همراه شده است؛ اما فرمان بیش از حد سبک بوده و بازخورد چندانی را برای رانندگان حرفهای و مشتاق ایجاد نمیکند. مدلهای S Line با سیستم تعلیق اسپورت تر و کاهش ارتفاع 23 میلیمتری عرضه میشوند و این امر باعث کاهش حرکات بدنه میشود.
اگر خریدار شخصی هستید و به دنبال خودرویی با سواری هیجانانگیز هستید ب ام و سری 3 همچنان انتخاب اول خواهد بود. مدل کاملاً مجهز و قویتر 320i M از نظر دینامیکی کاملاً برتر از آئودی بوده و از نظر خرید اقساطی و لیزینگی نیز با آئودی A4 قابلمقایسه است.
همچنین مرسدس بنز C کلاس نیز تنها خودروی این کلاس است که با سیستم تعلیق بادی در دسترس میباشد و بنابراین خریدارانی که به راحتی سواری اهمیت زیادی میدهند میتوانند این گزینه را نیز در نظر داشته باشند.
توانایی همهکاره بودن آئودی A4 باعث شده این خودرو در هر زمانی محبوب باشد. علیرغم بازطراحی سنگینی که A4 داشته اما همچنان خصیصههای اصلی خود را حفظ کرده است. این خودرو سواری خوب و ایمنی داشته اما کمی فاقد هیجان است. استفاده از سیستم هیبریدی ملایم نیز باعث کاهش مصرف سوخت شده و پیشرانهی موردبحث نیز قدرت کافی برای استفادههای روزمره را دارد. A4 همچنان یک سدان قاب توجیه و مدرن است که در کلاسی با پیچیدگیهای رو به فزون حضوری همهجانبه دارد.
مشخصات آئودی A4 35 TFSI S tronic Sport
- قیمت: 33975 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/270 نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]
منبع: autoexpress