هشدار به عربستان سعودی

آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشته بود که حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو به نوعی یک هشدار به عربستان سعودی به حساب می آید، این کشور باید به آن توجه ویژه داشته باشد و این کشور را را دعوت به داشتن رابطه ای دوستانه داشته باشد.

هشدار به عربستان سعودی

وی در سخنان خود افزود ما آغازگر قطع روابط و تنش با همسایگان نبودیم و نیستیم و همانهایی که پا پیش گذاشتند.

با توجه به شناختی که تحلیلگران از شخصیت آقای روحانی دارند این سخنان بی دلیل مطرح نشده و قطعا پیغام های بسیار مهمی برای سعودی ها در پی دارد.

زمانی که بنده در حال تدوین این مقاله بودم سرلشکر ترکی المالکی فرمانده ستاد مشترک ائتلاف عربستان سعودی بر علیه مردم یمن تلاش مذبوحانه داشت تا قطعاتی را که معلوم نبود از کجا آمده را به عنوان تسلیحات ایرانی نمایش دهد و ایران را متهم به انجام این عملیات نماید.

البته مشخص بود که بیش از اینکه وی تلاش داشته باشد مستند قابل قبولی را ارائه دهد تلاش داشته ناتوانی ارتش عربستان در حمایت از این کشور را توجیه کند.

سعودی ها اگر مدرکی داشته باشند که این حملات از خاک ایران انجام شده سر دو راهی قرار خواهند گرفت، یا به این ماجرا پاسخ دهند و یا اینکه سکوت کنند.

اگر سعودی ها بخواهند بر علیه ایران اقدامی بردارند قطعا با واکنش ایران مواجه خواهند شد و خودشان هم بخوبی می دانند توان تحمل واکنش ایران را ندارند و اگر هم سکوت کنند یعنی سیلی را خورده اند و سکوت کرده اند.

البته همه سر و صدای سعودی ها به آمریکا مرتبط است و آنها منتظر هستند ببینند آمریکایی ها چه تصمیمی خواهند گرفت و بدیهی است که اگر آمریکا تصمیم نداشته باشد در عملیاتی بر علیه ایران شرکت کند سعودی ها به تنهایی جسارت انجام چنین کاری را نخواهند داشت.

حتی اگر بخواهیم فرض کنیم این عملیات از خاک ایران به سمت عربستان انجام شده موشک ها و پهباد ها چیزی حدود پانصد کیلومتر را طی کرده اند و طبیعتا توسط ماهواره های آمریکایی رصد شده اند.

قطعا اگر چنین رصدی انجام شده باشد نمایش فیلم آن بسیار راحت می باشد.

بدیهی است ایرانی ها هم بخوبی این ماجرا را می دانند و آنقدر زرنگ هستند که این بهانه را به آنها ندهند.

مشخص است بسیار برای سعودی ها سنگین است تا بپذیرند با اینهمه تسلیحاتی که در اختیار دارند وسالها است با یمنی ها می جنگند، یمنی ها توانسته اند قلب اقتصاد عربستان سعودی را هدف قرار دهند.

در واقع پیغام اصلی ایران که به زبان آقای روحانی هم بیان شده همین است.

سعودی ها باید از این حادثه درس یاد بگیرند و متوجه شوند با جنگ افروزی در منطقه نمی توانند به هیچ جا برسند.

دوستی و روابط حسنه تنها راه همزیستی مسالمت آمیز برای همه همسایگان است و باید هرچه سریعتر جنگ یمن را پایان دهند.

همچنین باید متوجه شوند که حد و اندازه و قواره شان چه قدر است و اگر آنها با یک عطسه همپیمانان ایران به این وضع می افتند و نیمی از اقتصادشان فلج می شود پس در صورت رویارویی با ایران با چه مواجه خواهند شد.

سعودی ها حدود پنج سال است در یمن، که هم مرز آنها هم هست، نتوانسته اند حتی یک وجب به جلو پیش بروند حال تصور کنید اگر بخواهند با ایرانی ها درگیر شوند چه می شوند.

طبق اظهار نظر آقای ترکی المالکی کل عملیاتی که نصف اقتصاد عربستان را فلج کرده توسط چهارده موشک و پهباد انجام شده که چند تا هم عمل نکرده حال تصور داشته باشید عربستان سعودی بخواهد با ایرانی درگیر شود که صدها هزار موشک و پهباد در اختیار دارد.

در واقع سعودی ها امروزه محصول آنچه طی سالهای اخیر کاشته اند را درو می کنند وهنوز محصول های زیادی دیگری است که به مرحله درو کردن نرسیده، محصولاتی که می تواند منجر به نابودی آنها شود و زودتر باید جلوی ریشه دواندن درخت های کاشته شده را بگیرند.

به نظر می رسد به نفع سعودی ها است دست آقای روحانی که امروز به سمت آنها دراز شده را بفشارند و به جای اینکه بخواهند با همسایگان خود درگیر باشند با همسایگان خود به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان