آیت الله فاضل لنکرانی:‌

مساله مالیات از منظر فرهنگی برای مردم تبیین شود

قم - ایرنا - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)‌ گفت:‌ باید مساله پرداخت مالیات و فوایدی که برای کشور دارد، از منظر فرهنگی برای اقشار مختلف مردم تبیین شود.

مساله مالیات از منظر فرهنگی برای مردم تبیین شود

به گزارش چهارشنبه شب مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار امید علی پارسا معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی کشور افزود:‌ به نظر هنوز مقوله مالیات از جهت فرهنگی برای مردم حل نشده است، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این یک پول زوری است که دولت می‌گیرد و حتی بعضی از متدینین هم فکر می‌کنند اگر مالیات نپردازند هیچ خلاف شرعی مرتکب نشده‌اند.

وی بیان کرد:‌ ممکن است یک ریشه‌ چنین موضوعی این باشد که اصلاً مالیات دادن به دولت یعنی چه؟ به خصوص که گاهی برخی از متدینین که مقید به پرداخت وجوهات شرعیه هستند، خیلی صریح می‌گویند وقتی ما خمس خود را می‌پردازیم، چرا باید مالیات بدهیم؟ در این خصوص لازم است که حوزه‌ها، دولت و اصحاب رسانه، جایگاه مالیات را در اداره کشور تبیین کرده و برای مردم روشن کنند.
وی ادامه داد:‌ امروز در دنیا کشوری که بدون مالیات اداره بشود، وجود ندارد، بنابراین باید جایگاه مالیات در نظام کشورداری روشن باشد، هر فردی که در این مملکت زندگی می‌کند باید بداند به همان ملاکی که باید پول برق و آب و گاز را بدهد، مالیات هم باید بپردازد. 
آیت الله فاضل لنکرانی افزود: باید طوری بشود که هر ایرانی با اعتقاد و به عنوان اینکه پرداخت مالیات خدمت به کشور، خدمت به نظام اسلامی، خدمت به مردم و هم خدمت به خودش است، آن را بپردازد.

وی بیان کرد:‌ اگر مالیات نباشد هیچ دولتی نمی‌تواند قوام پیدا کند و باقی بماند، در درجه نخست باید همه مجموعه‌های حوزوی، دانشگاهی، مراکز علمی و رسانه‌ها به فرهنگ‌سازی در این خصوص بپردازند.

وی بیان کرد:‌ سیاست های سازمان امور مالیاتی باید دقیق‌تر شود، امروز آنهایی که از درآمدهای سرشار برخوردارند و سالانه ده‌ها و صدها میلیارد، درآمد دارند باید مالیات‌شان را بپردازند اما از پرداخت آن فرار می‌کنند، باید این افراد شناسایی شده و مالیاتشان دریافت شود.
وی ادامه داد:‌ در کنار این اقشار کم‌درآمد هستند که باید ملاحظه حال آنها صورت گیرد، نمی‌شود از فردی که سه میلیون درآمد دارد بخواهید مالیات بدهد، اما آن آدمی که سی میلیارد در ماه درآمدش هست از پرداخت مالیات امتناع کند. 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)‌گفت: به عنوان یک طلبه بیان می‌کنم اگر بر عهده کسی در این نظام اسلامی مالیات باشد و ندهد، این مشروع نیست، اینطور نیست که خیال کند زرنگی کرده و مالیات نداده! این زرنگی نیست جز اینکه خودش را مدیون این نظام و این مردم فداکار و مؤمن کرده. هر چند از نظر قانون هم مرتکب جرم شده است، اما من از جهت شرعی‌اش عرض می‌کنم که بلکه این فرد مدیون است، یعنی همان اندازه که کسی خمس مالش را خارج نکند، این خمس با تمام اموالش مخلوط می‌شود به همان اندازه اگر مالیات خود را ندهد به طور مسلم مدیون است. 

وی بیان کرد: مردم باید بدانند این مالیات‌ها دقیقاً کجا مصرف می‌شود، باید هزینه‌ها شفاف باشد، درست است که امروز در همه دنیا مالیات وجود دارد، اما مردم می‌گویند در دنیا شفافیت مالی از شخص اول مملکتش وجود دارد تا یک کارمند ساده، پس در اینجا هم باید همه امور شفاف باشد و بدانند که این مالیات چگونه مصرف می‌شود.
7405/ 6133/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان