سکه به سطح ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان نزدیک شد

واکنش اندک دلار به اخبار

دنیای اقتصاد : دیروز، دلار نسبت به اخبار سیاسی واکنش زیادی نشان نداد و تنها توانست کمی خود را به سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نزدیک تر کند

در مقابل افرادی که به اثر درهمی باور داشتند، گروهی از فعالان عنوان می‌کردند بخشی از تغییر مسیر بازار ناشی از جوسازی روانی معامله‌گران پیرامون اخبار و شایعات سیاسی و اقتصادی بود. با این حال، آنچه بیشتر نظر معامله‌گران ارزی را به خود جلب کرد، کم‌توجهی بازار به این اخبار حتی با وجود جوسازی‌های روانی بود. عدم صدور روادید هیات ایرانی برای سفر به نیویورک، اتهام عربستانی‌ها به ایران درباره دست داشتن در حملات آرامکو، صحبت‌های دونالد ترامپ و پس گرفتن اظهارات خود مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط با ایران و شایعه مصادره پول افرادی که بالای یک میلیارد تومان در حسابشان دارند، از جمله اخبار و شایعاتی بودند که بازار ارز چندان آنها را جدی نگرفت.

بی‌توجهی بازار به چنین اخباری در شرایطی رخ داد که بازار 5 ماه قبل به خبرهای ساده‌تر واکنش‌های بسیار بیشتری نشان می‌داد. این موضوع از نگاه بسیاری از تحلیلگران نشان می‌دهد که بازار ارز در برابر نوسانات ایمن شده است و سیاست‌گذار توانسته است در بازار دست بالا را بگیرد. به باور آنها، عرضه ارز در ماه‌های اخیر بسیار مناسب بوده است و استفاده از تاکتیک‌های جدید توسط عناصر بازارساز کمک کرده است که تقاضای سفته بازی و نوسان‌گیری نیز در بازار پایین بیاید. یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های صرافی‌های مورد اعتماد بانک مرکزی، عرضه ارز با قیمتی نزدیک به نرخ بازار بوده است. در واقع دیگر فرصتی برای سودجویان فراهم نمی‌شود که از فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی و بازار آزاد سود کسب کنند و با تقاضای کاذب قیمت‌ها را تحریک کنند. در این میان عده دیگری باور دارند، بازارساز در 4 ماه اخیر همواره به دنبال کاهش قیمت‌ها نبوده و زمان‌هایی که قیمت نیاز به تعدیل داشته است، اجازه داده که قیمت تاحدی تعدیل شود و پس از آن با آرام شدن فضا، به آرامی قیمت‌ها را در کریدور کاهشی قرار داده است. در واقع، کاهش توان پیش‌بینی رفتار بازارساز توسط نوسان‌گیران باعث شد که در ماه‌های اخیر دلالان غیررسمی به جای کسب سود دچار ضرر شوند و از بازار آزاد خارج شوند.

در حالی که عده‌ای تاکتیک‌های جدید بازارساز در مدیریت نوسانات بازار را موثر دانسته‌اند، گروه دیگری باور دارند، محدود کردن تقاضا توسط بانک مرکزی عامل مهمی بوده است که در نهایت به کمتر شدن تغییرات بازار کمک کرده است. از نظر آنها، بازارساز با ایجاد قانون‌هایی مانند محدودیت خرید ارز توسط افراد به 2 هزار یورو در سال موجب شده است که تقاضا قدرت خود را برای تاثیرگذاری در روند قیمت بازار تا حدی از دست بدهد. در کنار این، از نظر آنها، برخی از شرکت‌ها نیز به راحتی نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند.  این دسته از فعالان باور دارند، در آینده اگر قیمت دلار به سطوح بالاتر برود، سیگنال افزایش قیمت از سمت عرضه خواهد بود. در واقع به اعتقاد این گروه قیمت تنها در صورتی صعودی خواهد شد که عرضه ارز کاهش پیدا کند. آنها عنوان می‌کنند با کاهش درآمدهای نفتی امکان کاهش قدرت سمت عرضه وجود خواهد داشت. در مقابل کاهشی‌ها باور دارند دلار ظرفیت‌ قیمت‌های بالاتر را ندارد و در صورت صعود مقطعی، بار دیگر در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.  در روزی که دلار توانست راه کاهشی را ادامه ندهد، سکه تمام بهار آزادی به 5 قدمی کانال 4 میلیون و 50 هزار تومانی رسید. سکه روز چهارشنبه 25 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای 4 میلیون و 45 هزار تومان رسید. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 4 بعدازظهر افزایش قیمت خاصی را تجربه نکرده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان