راهنمای کار در قطر (شرایط، مدارک، سایت‌های کاریابی و مشاغل مهم)

جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، بستر سرمایه گذاری ده‌ها میلیارددلاری قطر در حوزه گردشگری و ساخت و ساز شده است. شرایط و مدارک اپلای کار در قطر و ۲۰ سایت کاریابی را در این مطلب می‌خوانید.

راهنمای کار در قطر (شرایط، مدارک، سایت‌های کاریابی و مشاغل مهم)

 

ستاره ؛ سرویس گردشگری - اگر به دنبال گذرنامه قطری و همچنین کسب اقامت دائم هستید، در روزگار افزایش نرخ ارز، کار در قطر گزینه خوبی برای کسب درآمد دلاری است. همان‌طور که می‌دانید، جام جهانی 2022 در قطر برگزار می‌شود و این کشور از چند سال پیش تا کنون، مشغول توسعه زیر ساخت‌های گردشگری، تفریحی، خدماتی، حمل‌و‌نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در این حوزه‌ها، صدها فرصت شغلی در قطر وجود دارد که برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ایران و همچنین افرادی که درحوزه‌های مختلف صنعتی و پزشکی، دارای مدرک دانشگاهی اعتباردهی شده و تجربه خوب هستند، یک بستر عالی برای کسب و کار و دریافت اقامت بلندمدت است. 


در این مطلب می‌خوانید:


چرا کار در قطر؟

ویزای قطر، بر خلاف ویزای شینگن و مولتی پل 5 ساله کانادا یا ویزای کار استرالیا و کانادا، سخت نیست و دردسر کمی دارد. اگر متخصص در حوزه‌ای هستید که در قطر خواهان دارد، می‌توانید برای آن اپلای کرده و پس از اخذ ویزای کار قطر در تهران، رهسپار میزبان جام جهانی فوتبال 2022 شوید که حقوق دلاری و شرایط کاری خوبی تا چند سال آینده دارد.

این کشور از وضعیت سنتی به مدرن مثل دوبی، تغییر رویه داده و میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این کشور در حال رخ دادن است. در حال حاضر قطر از ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. شرکای بین المللی و کارفرمایان معروف ساختمانی، نفتی، گازی و پتروشیمی سبب شده‌اند تا این کشور، جشنواره پروژه‌های صنعتی و ساخت و ساز به‌خصوص در حوزه توریسم شود. آینده خاورمیانه را در قطر تماشا کنید و از توصیه‌های TRIPADVISOR.com استفاده کنید.

راهنمای کار در قطر (شرایط، مدارک، سایت‌های کاریابی و مشاغل مهم)


برای آشنایی با شرایط دریافت ویزا و حقوق خارجیان در قطر، حتما به سایت وزارت کشور یا امور مهاجرت این کشور در این لینک رجوع کنید.

سایت وزارت کشور قطر


در این درگاه که عکس  ایندکس آن  را در بالا مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید شرایط کار و شیوه اقدام برای دریافت روادید کاری و حق اقامت دائم (permanent residence) را مشاهده کنید. خدمات الکترونیکی که سایت وزارت کشور قطر ارائه کرده را در بخش eservices دنبال کنید.

 

فرآیند زمانی دریافت اجازه کار در قطر

اجازه کار در قطر معمولا 1 تا 2 ماه به طور می‌انجامد و پس از  دریافت این اجازه، شما حق کار کردن برای یک کارفرما دارید. مگر این‌که گواهی عدم اعتراض داشته باشید.  خانواده درجه 1 را نیز می‌توان پس از دریافت اجازه کار در قطر، با خود همراه کنید. 

 

برای کار در قطر  چه ویزایی باید بگیریم؟

شما بایستی ویزای بیزینس یا BUSINESS VISA بگیرید که 1 ماه از زمان ورود به قطر، اعتبار داشته و قابلیت تمدید تا 3 ماه دارد. پس از آن امکان دریافت ویزای بلندمدت پس از  انجام فرآیندهای چک پزشکی، وجود دارد. هزینه دریافت نیز 200 ریال است. به اطلاعات رسمی زیر توجه کنید:

Terms and requirements:

  • Businessmen should provide the mission with evidence proving that they are businessmen, unless they were known commercial figures
  • Submit visa application attaching all required documents
  • Submit –along with the application- applicant passport valid for not less than six months
  • Two photos of the applicant
  • The visa is issued for all nationalities within (24) hours of data entry in the automated system
  • The visa is valid for three months from the date of issuance, the visa holder should enter the country before the end of the validity period
  • The visa holder can stay in the country for a period of one month from the date of entry
  • This visa can be extended for a similar period ( for maximum three months)

 

شرایط کار در قطر

در قطر شرایط کاری مثل ایران از شنبه تا پنج‌شنبه بوده و جمعه تعطیل است. قوانین سختی در ماه مبارک رمضان صادق است. ساعت کاری معمولا در طول هفته از 40 تا 48 ساعت متغیر است. معمولا تایم ادارات از 8:30 و یا 9 صبح آغاز و تا 6 عصر ادامه می‌یابد. 

قطر در مقایسه با بحرین و دبی و عربستان سعودی، شرایط پرداخت دستمزد بهتری دارد. کم بودن سطح مالیات و جمعیت کم، سبب شده تا قطر، درآمد بالا داشته و کارگران خارجی در این کشور، حقوق خوب و زندگی معقولی را تجربه کنند.

حقوق ماهانه در قطر به تخصص شما بستگی دارد. هر چقدر تخصص بیشتر، مدارک صلاحیت حرفه‌ای بیشتر و تسلط به زبان عربی و انگلیسی مطلوب‌تر باشد، حقوق شما افزایش چشمگیری خواهد یافت. شما پس از ورود به قطر باید آزمایش‌های پزشکی، از جمله HIV و اسکن قفسه سینه انجام دهید که شش  هفته طول کشیده و در این مدت مجاز به ترک کشور نخواهید بود.

انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران، اطلاعات مربوط به سایت‌های کلاهبرداری در حوزه اعزام نیروی کار به قطر برای جام جهانی 2022 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

مشاغل مورد نیاز در قطر

موارد زیر، بخشی از شغل‌های مورد نیاز کارفرمایان قطری است که در یک سال اخیر در سایت‌های کاریابی - که در این گفتار شماری از آن‌ها معرفی می‌شود - اعلام گردید. بنابراین اگر تخصصی غیر از موارد زیر دارید هم توصیه می‌شود در لینک‌های کاریابی‌های قطری در ادامه این گفتار، آن را بررسی کنید. اگر برای اثبات تخصص خود درحوزه‌های زیر، مدرک دانشگاهی، گواهی صلاحیت بین‌المللی حرفه‌ای (مثل مدرک PMP, MCSE, CELTA,IELTS,NEBOSH و غیره) دارید، حتما در رزومه قید کنید. مدارک دانشگاهی شما باید به تایید وزارت خارجه ایران برسد.

  • سرآشپز برای کار در رستوران ایرانی و فرنگی با سلامت جسمی و مسلط به انگلیسی یا عری
  • کمک سرآشپز
  • مدیر هتل
  • مسئول پذیرش در رستوران مسلط به چند زبان
  • میزبان در رستوران بین‌المللی
  • متخصص در صنعت بانکداری
  • مشاور حوره تبلیغات و اطلاع رسانی
  • مشاور در حوزه خرید و فروش املاک و مستغلات
  • حسابدار عمومی و تخصصی
  • کلیه گرایش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • مدیر پروژه‌های ساختمانی
  • مشاور امور صنعتی، خدماتی و گردشگری (کلیه گرایش‌ها)
  • مهندسی در حوزه‌های عمران، مکانیک سیلات، صنایع، برق و الکترونیک و نفت و گاز و پتروشیمی
  • متخصص مدیریت زنجیره تامین (SCM)
  • متخصص بهداشت ایمنی و حرفه ای (HSE)
  • متخصص مدیریت پروژه (PM)
  • متخصص تدریس زبان خارجی دارنده مدارک بین المللی مثل CELTA
  • کادر پزشکی، درمان و پیراپزشکی که مدارک او مورد تایید وزارت بهداشت قطر باشد.

سایت وزارت بهداشت قطر

(تصویر ایندکس سایت وزارت بهداشت قطر که آشنایی با قوانین و مقررات کادر درمانی در این کشور اطلاع رسانی شده  است.)

 

گوگل در خرداد 98، فهرست زیر را به عنوان بهترین مشاغل در قطر اعلام کرد:

  1. DCS Operator (Utilities) SPIE OIL & GAS SERVICES  
  2. Concierge Personnel
  3. Senior Instrument and Control Engineer. MPH Global Services
  4. Sr. Contracts Engineer
  5. Psychologist
  6. Senior Business Development Manager
  7. ENGLISH TEACHER

 

آدرس و تلفن و پست الکترونیک سفارت قطر در تهران برای کارجویان

اگر قصد کار در این کشور دارید، سفارت قطر در تهران نیز اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار خواهد داد. برای کسب اطلاعات تکمیلی به این لینک بروید. 

سفارت قطر در تهران

  • آدرس سفارت قطر در تهران: بلوار آفریقا، خیابان گل آذین شماره 4
  • تلفن سفارت قطر در تهران: 22029336 – 22029337
  • پست الکترونیک سفارت قطر: TEHRAN@MOFA.GOV.QA

آدرس و تلفن سفارت ایران در دوحه برای کارجویان ایرانی

منطقه DIPLOMATIC و WEST BAY با صندوق پستی 1633. تلفن سفارت ایران در قطر: 0097444835300 است. پست الکترونیک سفارت ایران در قطر نیز: IRANEMB.DOH@MFA.GOV.IR قرار دارد. توییتر سفارت قطر در تهران نیز شما را با اخبار و اطلاعیه‌های این سفارت‌خانه آشنا می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به دوحه، پایتخت قطر

 

سایت‌های کاریابی معروف در قطر

10 سایت کاریابی که در زیر معرفی می‌شود، هزاران فرصت‌ شغلی عمومی تا تخصصی از مهندسی تا پزشکی و خدماتی را در سطح نیروی خدماتی ساده تا مدیران ارشد، معرفی کرده است.

اگر شما علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان عربی هم مسلط باشید، هم حقوق خوب می‌گیرید و هم سریع‌تر با فرصت‌های شغلی مربوط به رشته خود آشنا خواهید شد و کارفرمایان خوبی پیدا خواهید کرد. 

 

1. سایت زندگی در قطر یا qatarliving.com را باید یکی از  سایت‌های خوب برای یافتن فرصت‌های شغلی و آشنایی با هزینه‌های زندگی و کار و روابط کارگری و حقوق کارگر و بیمه و مسائل تامین اجتماعی و انواع کارفرماها در قطر دانست. از انجمن‌های این سایت که در بخش FORUMS قرار دارد استفاده کنید.

در بخش JOB CATEGORY شما با فرصت‌های شغلی از حسابداری (ACCOUNTING) تا مهندسی (ENGINEERING) و بازاریابی (MARKETING) و عکاسی آشنا می‌شوید.

سایت زندگی در قطر یا qatarliving.com

 

سایت قطر لیوینگ دات کام بیش از 9600 فرصت شغلی را معرفی کرده است و هر هفته، صدها فرصت معرفی می‌شود. از  رانندگی لیموزین گرفته تا دستیار جوشکار و مدیر ارشد پروژه تا پرستاری.


2. در سایت NAUKRIGULF.COM، هزاران فرصت شغلی عمومی و تخصصی در قطر در دسترس است.  خوبی این سایت آن است که برای  دانش‌اموختگان رشته‌های مهندسی و علوم انسانی، فرصت شغلی دسته بندی شده را معرفی می‌کند.

سایت NAUKRIGULF.COM برای کار در قطر

مثلا در بخش  مهندسی عمران و نفت و گاز قطر که 2 بخش صنعتی مهم و در حال توسعه این کشور منطقه خلیج فارس است، بیش  از  1200 فرصت شغلی معرفی شده  است. اگر شما مدرک زبان CELTA دارید می‌توانید به عنوان مدرس زبان انگلیسی در این کشور مشغول به کار شوید. به بخش EDUCATION این سایت مراجعه کنید. با مراجعه به بخش REGISTER، ثبت‌نام  کنید.

شما می‌توانید فرصت‌های شغلی معرفی شده را از طریق JOB TTILE یعنی عناوین شغلی نیز سرچ  کنید. انواع و اقسام کارفرمایان خصوصی و دولتی این کشور در این سایت، فرصت‌های شغلی را معرفی کردند. 


3. در سایت INDEED.COM که یک سایت کاریابی معروف اینترنت است، هزاران فرصت‌شغلی در قطر منتشر شده که حوزه‌های مختلفی از خدمات عمومی تا صنایع و پزشکی و پیراپزشکی را شامل می‌شود. با مراجعه به قسمت  ایجاد رزومه یا CREATE YOUR CV و ثبت‌نام رایگان در سایت، امکان جست‌و‌جوی بیش  از  6600 آگهی  شغلی در قطر 2019 را داشته باشید.

INDEED.COM راهنمای کار در قطر


همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌فرمایید، حتی ورود اطلاعات (DATA ENTRY)‌ موضوعی است که مثل انتخاب حسابدار عمومی (GENERAL ACCOUNTANT)، متقاضی زیادی برای آن در شرکت‌های دانش بنیان قطری وجود دارد. بسیاری از فرصت‌های شغلی در شهر دوحه، میزبان جام جهانی 2022 قرار دارد.

راهنمای کار در قطر (شرایط، مدارک، سایت‌های کاریابی و مشاغل مهم)


وقتی شما روی هر آگهی در بخش قطر سایت INDEED.com کلیک کنید، جزییات آگهی استخدامی در سمت راست همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، به نمایش درآمده و شما درباره شرایط استخدامی، اطلاعات کلی دریافت خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر بایستی روی گزینه APPLY ON COMPANY SITE کلیک کنید تا وارد سایت کارفرمای مربوطه شوید. 


4. سایت دیگری که در این گفتار ستاره برای آشنایی با ظرفیت‌های شغلی و استخدامی در قطر  2019 به بعد معرفی می شود، سایت گلف تلنت است که بخش  قطر آن در این لینک  قرار دارد.

گلف تلنت سایت کاریابی برای کار در قطر


هزاران فرصت شغلی به صورت دسته بندی شده در این سایت در اختیار کارجویان قرار گرفته و شما می‌توانید علاوه بر پیدا کردن کار درقطر، به  جست‌و‌جوی  کارفرما در کویت، عربستان سعودی، امارات متحده  عربی هم بپردازید.

حتما با مراجعه به بخش  LOGIN  ثبت نام کرده و رزومه خود را ثبت کنید. 

ثبت نام در گلف تلنت سایت کاریابی در قطر


همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، موقعیت شغلی (POSITION)، محل کار (LOCATION)، و تاریخ و شرکت کارفرما در دسترس است. با کلیک بر روی هر اعلان شغلی (JOB VACANCY)‌ اطلاعات مربوطه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


5. سایت دیگری که باید توجه داشته باشید، سایت BAYT.COM است که برای یافتن شغل در میان کارفرمایان فعال در کشورهای حوزه خلیج فارس، گزینه خوبی به نظر می‌رسد. به بخش قطر سایت در این لینک رفته و در جریان فرصت‌های کاری متنوع عمومی تا تخصصی قرار بگیرید. 

سایت BAYT.COM

همان‌طور که درعکس بالا مشاهده می‌کنید، قریب به 1980 فرصت شغلی جدید در این سایت در دسترس کارجویان در کشور قطر است. حقوق ماهانه و شرایط پرداخت دستمزد و کار نیز به تفکیک هر اعلام شغلی معرفی شده است.


6. جابز این قطر یا JOBSINQATER.ORG سایت دیگری است که حتما باید مد نظر کارجویان ایرانی در قطر قرار  بگیرد.

جابز این قطر یا JOBSINQATER.ORG


این سایت همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید دسته بندی‌های متنوعی داشته و شامل معماری و بانکداری تا خرده فروشی و فناوری اطلاعات و تدریس و صنعت نفت و گاز است.

راهنمای کار در قطر (شرایط، مدارک، سایت‌های کاریابی و مشاغل مهم)


همان‌طور که در تصویر بالا شاهد هستید، اعلان‌های شغلی به صورت دسته بندی شده معرفی شده و با کلیک روی قسمت APPLY NOW، توضیحات هر اعلان به نمایش در می‌آید. 


7. یکی از سایت‌های خوبی که همواره به کارجویان ایرانی پیشنهاد می‌کنیم، سایت لینکدین است. لینکدین بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی متخصصان محسوب می‌شود و آنجا، میلیون‌ها کارفرما و کارجو  و متخصص در  کشورهای و رشته‌های مختلف، حضور دارند و بستر تبادل اطلاعات عالی به  شمار می‌رود.

 

لینکدین برای یافتن کار در قطر

 

اگر به این آدرس بروید، به هزاران فرصت شغلی که در این سایت درباره کارفرمایان قطری ارائه شده، دسترسی خواهید داشت. انواع کارفرمایان قطری در زمینه های کاری به خصوص مهندسی و پزشکی و خدمات، اعلان شغلی به صورت هفتگی منتشر می‌کنند که مشاهده آن‌ها را توصیه می‌کنیم. 

لینکدین برای یافتن کار در قطر

 

اگر پروفایل در LINKEDIN دارید، با مراجعه به صفحه QATAR  JOB CV نیز قادر خواهید بود تا با فرصت‌های شغلی این کشور آشنا شوید.


8. سایت‌ مناسب دیگر برای آشنایی با فرصت‌های شغلی در قطر، سایت TANQEEB.COM است. همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، 165 هزار اعلام شغلی منتشر کرده که درصدی در آن  مربوط به کارفرمایان قطری  است. 

TANQEEB.COM


9. سایت گلف جاب کریر که در نشانی: GULFJOBCAREERS.com قرار دارد، دیگر سایت خوب برای یافتن کارفرما در کشورهای حوزه خلیج فارس است. بخش قطر  آن، شما را با صدها کارفرمای قطری از صنعت نفت و گاز تا هنر و خدمات عمومی آشنا خواهد کرد. توصیه می‌کنیم با ایجاد پروفایل، در معرض واچینگ لیست کارفرمایان قطری قرار بگیرید.

GULFJOBCAREERS.com


10. آخرین سایت کاریابی در قطر که در این گفتار ستاره دات کام معرفی می‌شود، سایت گلف مونتسر است که در نشانی MONSTERGULF.com قرار دارد. در این سایت، شما می‌توانید پروفایل ایجاد کرده و با کارفرمایان و زمینه‌هایی که آن‌ها در این سایت منتشر کرده‌اند آشنا شوید. البته سایت EDARABIA هم شما را با فرصت‌های شغلی  آموزش در  قطر آشنا می‌کند که بد نیست بررسی کنید. 

 

نکته‌های مهم برای کارجویان قطر

  • از ادارات کاریابی مجاز زیر نظر معاونت توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اعزام نیروی کار ماهر و متخصص به قطر استفاده کنید.
  • ویزای تضمینی کار قطر مثل ویزای تضمینی شنگن و ویزای تضمینی مولتی پل 5 ساله کانادا، وجود خارجی ندارد.
  • صلاحیت موسساتی که مدعی اعزام نیروی کار به قطر هستند را از طریق وزارت تعاون استعلام کنید.
  • بر خلاف روند اعزام نیروی کار به آلمان که نیاز به تاییدیه مدرک تحصیلی توسط ZAB آلمان است، اخذ ویزای کار و اقامت دائم قطر، نیازی به تاییدیه مدرک تحصیلی ندارد.
  • سفارت قطر در تهران،  اطلاعات مناسبی درباره فرصت‌های کاری و سرمایه گذاری در قطر می‌دهد.
  • فرصت‌های سرمایه گذاری در قطر برای کارآفرینان ایرانی را از طریق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استعلام کنید.
  • هیچ دانشگاهی در قطر برای تحصیل پزشکی و مهندسی و علوم انسانی، مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیست.

 

همراه گرامی

اگر متقاضی استخدام در قطر هستید و در زمینه‌‌های پزشکی و مهندسی، مدرک آکادمیک و تجربه حداقل 3 ساله دارید، از طریق لینک‌های معرفی شده این گفتار اقدام  کنید. نظرات و پرسش‌های خود را با ما و خوانندگان در میان بگذارید. شما می‌توانید اطلاعات ضروری برای مهاجرت و کار در ترکیه را نیز در ستاره به دست بیاورید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان