کارشناس بانکی: سوئیفت ایرانی - روسی مطمئن ترین راه برای انجام تبادلات بانکی است

تهران - ایرنا -کارشناس پولی و بانکی تقویت همکاری‌های بانکی خارجی با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را اقدامی موثر برای دور زدن تحریم‌ها دانست و گفت که سوئفیت ایرانی- روسی مسیری مطمئن برای انجام تبادل پیام های بانکی در شرایط تحریم ها است.

کارشناس بانکی: سوئیفت ایرانی - روسی مطمئن ترین راه برای انجام تبادلات بانکی است

«کامران ندری» در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌ رسانی دولت به اهمیت راه‌اندازی سوئیفت ایرانی - روسی در شرایط تحریم اشاره کرد و ادامه داد که سامانه سپام مسیری مطمئن برای ارسال پیام بانکی بین ایران و روسیه است.

این کارشناس بانکی توضیح داد که  وقتی به دلیل تحریم‌ها از سوئیفت استفاده نمی‌کنیم برای ارسال پیام بانکی باید سامانه‌ای جایگزین شود و سامانه سپام در این راستا جایگزین مناسبی برای حفظ روابط اقتصادی کشورمان در شرایط تحریم است.

ندری با بیان اینکه اکنون به دلیل تحریم‌های بانکی، عمده روابط بانکی ایران از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد، افزود: ارسال پیام‌های بانکی از مسیر مطمئن یکی از چالش‌های فعلی کشورمان است که استفاده از ظرفیت سپام می‌تواند در کاهش مشکلات در این خصوص موثر باشد.

وی، تحریم ها را عاملی برای افزایش هزینه تعاملات عنوان کرد و گفت  که یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید و مصرف در کشور این مساله است و در چنین شرایطی تسهیل روابط بانکی از طریق سامانه های بومی می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

این کارشناس پولی و بانکی به اهمیت پیمان‌های پولی دو جانبه و مسیری که کشورمان در این خصوص طی می‌کند، اشاره کرد و یادآورشد که  پیمان پولی دو جانبه یکی از رایج‌ترین روش‌های تجربه‌ شده در دنیا برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست و لازمه موفقیت آن ثبات پول ملی و حمایت از تجار در شرایط نوسان ارزی است تا آنها برای حرکت در این مسیر ترغیب شوند.

 بانک مرکزی برای  حفظ روابط بانکی خارجی کشورمان در شرایط تحریم، پیام‌رسان مالی بومی را تحت عنوان سپام طراحی کرده که از طریق آن ارتباط بانکی ایران و روسیه بدون نیاز به سوئیفت برقرار شده است.

با استفاده از سپام برای نخستین بار، یک زیرساخت پیام‌رسانی واحد مالی ملی در کشور برای تمام مراودات مالی عمده بانک‌ها از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام است.

رئیس جمهوری روز چهارشنبه 27 شهریور ماه در جلسه هیات دولت با اشاره به اقداماتی که دولت برای کاهش موانع بانکی در شرایط تحریم برداشته گفت: امروز جایگزین سوئیفت پیدا شده و روابط ما با روسیه و ترکیه و در آینده با کشورهای اورآسیا و دیگر کشورها از این طریق، تقویت می شود.

وی همچنین برقراری روابط تجاری و اقتصادی با استفاده از پول ملی را از دیگر اقدامات دولت در شرایط تحریم ها عنوان کرد و گفت: امروز در سطح جهان یک مبارزه جدی با دلار در حال شکل‌گیری است و با ادامه این روند، سلطه آمریکا بر بازارهای پولی و مالی جهانی و سیستم‌های بانکی تضعیف شده و از بین خواهد رفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان