اجرای مدل تعالی سازمانی به افزایش بهره‌وری در امور می‌انجامد

اصفهان- ایرنا- تعالی سازمانی، فرصتی برای انجام فرآیند عارضه‌یابی در سازمان‌ها و افزایش بهره وری است که به اعتقاد کارشناسان حاضر در جلسه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان واحدهایی که با تعریف و اجرای طرح‌ها سعی در حفظ و تقویت نقاط قوت و اصلاح زمینه های قابل بهبود خود دارند، متعهد به پیمودن مسیر تعالی هستند.

اجرای مدل تعالی سازمانی به افزایش بهره‌وری در امور می‌انجامد

مدیریت ممتاز و برجسته سازمان ها در تخقق نتایج عالی و عملکرد پایدار سازمانی همان تعالی یا سرآمدی سازمانی است. سازمانهای متعالی، از رهبرانی با تفکر و اندیشه متعالی بهره می‌گیرند. مدل‌های سرآمدی در واقع ترکیبی از دانش و اعتقادات افراد اندیشمند در ارتباط با سرآمدی بنگاه‌های مختلف و آنچه که در عمل اتفاق افتاده است، می‌باشد.

از جمله ویژگی‌های منحصر به‌فرد مدل ملیِ تعالی سازمانی، طراحیِ متناسب آن با سطح بلوغ سازمان‌های ایرانی، سازگاری با فرهنگ ارتباطیِ مدیران ایرانی و همخوانی با شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران است.

این مدل، محرکی برای یادگیری های فردی و سازمانی می باشد در یک کلام، مسیر برتری و تعالی سازمانی، مسیر شناسایی، تشخیص، توسعه و گسترش موفقیت در یک سازمان است این مدل جهت راهنمایی درک فاصله، بین اهداف ، واقعیت ها و چشم انداز آرمانی یک سازمان متفکر با رهبرانی نخبه  و تعالی اندیش است.

در همین ارتباط امروز پنجشنبه جلسه ارزیابی اجرای الگوی تعالی سازمانی در سالن جلسات سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با حضور مدیرعامل  و معاونان، تیم متخصصان ارزیاب و مسئولان واحدهای مختلف سازمان و کارشناسان دیگر برگزار شد.

در این جلسه، اظهارنامه تعالی این سازمان که بر مبنای معیارهای نه گانه توسط بخش­های مختلف سازمان تکمیل شده ، از نگاه ارزیابان متخصص مورد بررسی قرار گرفته و مستندات مربوط به نتایج این معیارها، صحت سنجی می­ شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این جلسه با تاکید بر اهمیت تعالی سازمانی گفت: مفاهیم بنیادی تعالی، برای رسیدن به تعالی پایدار در هر سازمان، پایه‌هایی را مشخص می‌کند، این مفاهیم را می‌توان به‌عنوان اصولی برای توصیف ویژگی‌های فرهنگ سازمانی متعالی به‌کار گرفت، همچنین می‌توان از آن به‌عنوان زبانی مشترک برای مدیریت رده‌بالا  استفاده کرد.

به گفته علی دهنوی هشت مفهوم بنیادی در تعالی سازمانی شامل افزودن ارزش برای مشتریان،ساختن آینده‌ای پایدار،توسعه‌ی ظرفیت سازمانی،کنترل خلاقیت و ابتکار، هدایت با چشم‌انداز، الهام و انسجام، مدیریت زیرکانه، جانشین‌ پروری براساس استعداد کارکنان، حمایت از نتایج برجسته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر بیش از گذشته، باید نیازها و انتظارات ذی‌نفع‌های خود را شناسایی و  بین‌ آنها تعادل برقرار کنیم و به‌ شکلی مؤثر مدیریت آنها را به دست گیریم مدل تعالی سازمانی، چهارچوبی برای فهم و مدیریت این پیچیدگی هاست، این مدل عملی و کاربردی را سازمان‌های پیشرو شکل دادند تا مشوقی برای پیشرفت مداوم باشد.

وی بیان کرد: مدل تعالی سازمانی به کارکنان سازمان های اجرا کننده مدل اجازه می‌دهد روابط علّی موجود بین عملکرد سازمان و نتایج به‌دست‌آمده را درک کنند این مدل مجموعه‌ای از مفاهیم بنیادی تعالی است که شالوده‌ی تعالی پایدار در هر سازمانی را شکل می‌دهند.

عبدالحمید اقتداریان، ارزیاب ارشد تیم بررسی اظهارنامه تعالی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در آیین افتتاحیه این نشست­ بیان کرد: در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اقدامات خوبی در حوزه ­های مختلف انجام شد و همین امر مسئولیت ما را برای بررسی جزییات این اقدامات و پرسش بیشتر سنگین­ تر می ­کند.

وی با اشاره به فعالیت ­های ارزشمند علمی و پژوهشی این سازمان در زمینه به کارگیری فناوری جدید برای مدیریت پسماندها، اضافه کرد: تولید بیوگاز با استفاده از هاضم بیهوازی به عنوان یکی از پروژه ­های مطرح شده توسط سازمان، اکید توصیه می شود چرا که بیشتر کشورهای پیشرفته به سمت استفاده از انرژی ­های پاک حرکت می ­کنند و بستر مناسب برای سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان مهیاست.

اقتداریان در ادامه به بیان مفاهیم بنیادی در اجرای الگوی تعالی سازمانی اشاره کرد و افزود: مواردی مانند توسعه یادگیری­ها، رعایت اخلاق، ارزش افزایی در سازمان، مشارکت اثر بخش و ارتقای سرمایه انسانی از جمله مفاهیم اساسی در زمینه تعالی سازمانی است که ارتقای آن می­ تواند این فرآیند را سرعت و بهبود ببخشد.

کارشناس رسمی  دادگستری در این ارتباط گفت: سازمان‌های متعالی اجرا کننده مدل تعالی سازمانی  با فهم نیازها، پیش‌بینی انتظارات و پاسخ‌گویی به فرصت‌ها، دائم برای مشتریان ارزش‌آفرینی می‌کنند.

امیررضا ابراهیمی افزود: سازمان‌های متعالی با ضمن بهبود عملکرد به‌ طور هم‌ زمان به پیشبرد شرایط اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی درون جامعه ای که با آنها در ارتباط‌ هستند، اثری مثبت بر محیط می‌گذارند و ظرفیت‌های خود را با مدیریت مؤثرِ تغییر در داخل و خارج از مرزهای سازمانی افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد : این سازمان‌ها با مدیریت خلاقیت ذی‌نفعان خود از طریق بهبود مداوم و ابتکار سیستماتیک، ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و سطوح عملکرد را بهبود می‌بخشند و به‌شکل گسترده‌ای به‌خاطر توانایی خود در شناسایی و پاسخ‌گویی مؤثر و کارآمد به فرصت‌ها و تهدیدها، شناخته‌شده هستند.

وی خاطرنشان کرد:این سازمان‌ها با فهم نیازها، پیش‌بینی انتظارات و پاسخ‌گویی به فرصت‌ها، دائم برای مشتریان ارزش‌آفرینی می‌کنند و مدیرانی دارند که آینده را شکل می‌دهند و آن را محقق می‌سازند این افراد به‌عنوان الگویی برای ارزش‌ها و اخلاقیات سازمان عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: سازمان‌های متعالی برای کارکنان خود ارزش قائل‌اند و در محیط خود، فرهنگی از قدرت و اختیار ایجاد می‌کنند تا دستیابی هم‌زمان به اهداف سازمانی و فردی میسر شود و با بهبود عملکرد و به‌طور هم‌زمان، پیشبرد شرایط اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی درون اجتماعاتی که با آنها در ارتباط‌اند، اثری مثبت بر جهان اطراف‌شان می‌گذارند.

در ادامه این نشست  پس از بازدید میدانی تیم ارزیاب از کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان، معاونان و مسئولان بخش­های مختلف سازمان مدیریت پسماند، به تشریح اجزای اظهارنامه تعالی سازمانی بر مبنای معیارهای مختلف پرداخته و پاسخگوی سوالات و نقطه نظرات تیم ارزیابی شدند.

3080/6026/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان