عملکرد بازیگران حقیقی و حقوقی بورس تهران بررسی شد

رکورد ۵۰ هفته‌ای خرید خُرد سهام

دنیای اقتصاد : بورس تهران در حالی طی معاملات هفته منتهی به ۲۷ شهریور پس از ثبت هشت هفته صعودی، در مسیر کاهشی گام برداشت و با افت حدود ۲ درصدی نماگر اصلی این بازار مواجه شد که شاهد بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد از هفته منتهی به ۱۱ مهر ۹۷ تاکنون بودیم

خرید پرحجم حقیقی‌ در روز تاریخی بورس

بورس تهران معاملات نخستین روز هفته را با رکوردشکنی و ورود شاخص به ابرکانال 300هزار واحدی آغاز کرد. سهامداران خرد در ادامه خریدهای پرحجم خود، روز شنبه نیز خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند. بر این اساس بیش از یک میلیارد و 520 میلیون سهم به ارزش تقریبی 150میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته نشان از بیشترین خرید روزانه معامله‌گران حقیقی در نمادهای بانکی دارد. به‌طوری که سهام بانک‌های صادرات و تجارت، بیشترین حجم خرید را از سوی حقیقی‌ها به خود اختصاص دادند. در نهایت خالص خرید 43میلیارد تومانی در «وبصادر» و 22میلیارد تومانی در «وتجارت» توسط سهامداران خرد آنها شکل گرفت. در مجموع نیز گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در معاملات روز شنبه شاهد خالص تغییر مالکیت 75 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

به دنبال تقاضای پرحجم معامله‌گران در جمع‌آوری سهام بانک صادرات، سه سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند. در این میان 850میلیون سهم توسط شرکت خدمات پشتیبانی مهر78، 300میلیون سهم از سوی مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان و 11میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه شد. در عین حال یک میلیون سهم نیز از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بانک صادرات به فروش رسید. هر چند روز شنبه بیش از یک میلیارد و 600میلیون سهم «وبصادر» دادوستد شد، ولی در پایان معاملات صف خرید بیش از 89میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

بانک تجارت نیز طی معاملات این روز شاهد معامله حدود یک میلیارد و 800میلیون سهم بود که 87درصد از خریدهای صورت گرفته در آن از سوی سهامداران خرد شکل گرفت. در این نماد نیز هر چند عرضه 100میلیون سهمی از سوی شرکت خدمات پشتیبانی مهر 78 و 60میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران شکل گرفت، ولی صف خریدی معادل 58میلیون سهم در پایان معاملات روزانه برای این سهم باقی ماند.

در آن سوی بازار، سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد خودرویی سایپا با خالص تغییر مالکیت حدود 11 میلیارد تومانی ثبت کردند. در میان هم‌گروهی‌های «خساپا» نیز قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ با واگذاری 13میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد. البته این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد محورسازان ‌ایران‌خودرو نیز به عرضه سهم پرداخت و 2میلیون سهم این شرکت را واگذار کرد. در همین راستا بانک پارسیان نیز به‌عنوان حقوقی فعال در نماد گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و روز شنبه نیز 2میلیون سهم «خگستر» را واگذار کرد.

گروه محصولات شیمیایی از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده بازار در معاملات روز شنبه بود. در میان نمادهای زیرمجموعه این گروه «پترول» با فروش 8میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان روبه‌رو شد. این در حالی است که «جم‌پیلن» خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد؛ بیمه ایران به همراه صندوق سرمایه‌گذاری ارزش آفرین در مجموع بیش از 200هزار سهم مزبور را خریداری کردند. در همین راستا سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز یک میلیون سهم پتروشیمی شازند را به پرتفوی خود افزود.

  یکشنبه خودرویی حقیقی‌ها

بازیگران خرد بازار سهام در جریان معاملات روز یکشنبه به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و در نهایت بیش از 150میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. این در حالی است که شاخص سهام معاملات این روز را با افت 7/ 0 درصدی به پایان رساند. خودرویی‌ها در این روز پیشتاز خرید از سوی حقیقی‌های بازار بودند به‌طوری‌که خالص خرید معامله‌گران خرد در این گروه به بیش از 62میلیارد تومان رسید که 25میلیارد تومان آن به خالص خرید سهام گسترش ‌سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو تعلق داشت. در مجموع روز یکشنبه 56میلیون سهم «خگستر» خرید و فروش شد که 94درصد از خریدهای صورت گرفته در آن توسط سهامداران خرد صورت پذیرفت. در این میان بانک پارسیان به‌عنوان حقوقی فعال در «خگستر» به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و روز یکشنبه نیز حدود 5میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. ایران خودرو نیز 30میلیون سهم «خگستر» را از پرتفوی خود خارج کرد. سهام شرکت ایران خودرو نیز با انتقال بیش از 21میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبه‌رو شد. در این نماد نیز شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده «خودرو» بیش از 40میلیون سهم را به فروش رساند.

در نماد قطعات اتومبیل ایران نیز دادوستدهایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. در حالی حدود 12میلیون سهم «ختوقا» توسط سرمایه‌گذاری سمند به فروش رسید که در مقابل صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان در نقش خریدار ظاهر شد و 5/ 2 میلیون سهم را جمع‌آوری کرد. در مقابل اما «خساپا» با افزایش عرضه از سوی معامله‌گران خرد بازار مواجه شد و در نهایت خالص فروشی در حدود 6 میلیارد تومان را ثبت کرد.البته بازیگران عمده در معاملات این روز بیشترین خرید را در نماد پتروشیمی نوری داشتند که در نهایت بیش از 9میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به فروش 4میلیون سهم «نوری» کرد.نمادهای بانکی نیز در بازار منفی روز یکشنبه با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران عمده مواجه شدند. در این میان بانک پارسیان فروش سهم از سوی سه سهامدار حقوقی را تجربه کرد؛ شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، سرمایه‌گذاری سمند و گروه مالی پارسیان در مجموع حدود 70میلیون سهم «وپارس» را به فروش رساندند. روندی مشابه در بانک صادرات ادامه یافت که در این میان خدمات پشتیبانی مهر78 به عرضه‌های سنگین خود ادامه داد و 472میلیون سهم «وبصادر» را واگذار کرد.

  بانک‌ها در اولویت خرید بازیگران خرد

شاخص سهام روز دوشنبه بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و این بار با رشد 3521 واحدی، سقفی جدید در کارنامه تاریخی این بازار به ثبت رساند. در این روز سهامداران خرد برای هشتمین روز متوالی خالص خرید مثبتی رقم زدند. به این ترتیب در جریان معاملات روز دوشنبه بیش از 122 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.بررسی خریدهای صورت گرفته در این روز نشان می‌دهد که معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند. به این ترتیب در حالی خالص خرید سهامداران خرد در این صنعت به بیش از 80میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور در سه نماد بانک صادرات، پارسیان و اقتصاد نوین بود.

در این میان بانک صادرات انتقال بیش از 35میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد را تجربه کرد. به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در خرید سهام «وبصادر»، سه سهامدار عمده این نماد به عرضه سهم اقدام کردند. فروش 925میلیون سهم از سوی خدمات پشتیبانی مهر78، 250میلیون سهم از سوی مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان و 11میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات به فروش رفت. در همین راستا بانک تجارت نیز شاهد عرضه 120میلیون سهم از سوی خدمات پشتیبانی مهر78 بود. بانک پارسیان نیز روز دوشنبه با واگذاری حدود 50میلیون از سوی گروه مالی پارسیان و سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد. بانک اقتصاد نوین نیز فروش 10میلیون سهمی از سوی تامین مسکن جوانان و 3میلیون سهمی از سوی شرکت بین‌المللی پارس تجارت منطقه آزاد چابهار را تجربه کرد. در میان نمادهای خودرویی نیز ایران خودرو خرید 200هزار سهم از سوی گروه مالی پارسیان را تجربه کرد.

در گروه پتروشیمی نیز «پترول» همچنان شاهد خرید سهم توسط مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد بود؛ به‌طوری‌که این دو سهامدار عمده در مجموع روز دوشنبه بیش از 2میلیون سهم «پترول» را جمع‌آوری کردند.روز سه‌شنبه مجدد شاخص سهام در مسیر اصلاح قرار گرفت و با افت 3/ 1 درصدی، به کانال 302 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.این موضوع اما سبب عقبگرد سهامداران حقیقی نشد و برای نهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت سهام به سمت معامله‌گران خرد رقم خورد. در این روز بانکی‌ها صدرنشین لیست خرید معامله‌گران حقیقی شدند. در مقابل اما خودرویی‌ها شاهد بیشترین خالص فروش از سوی این گروه از بازیگران سهام بودند.

  خرید حقوقی پس از 9 روز

همزمان با سقوط حدود 8هزار واحدی شاخص کل بورس و عقبگرد از ابرکانال 300 هزار واحدی در جریان معاملات روز چهارشنبه، روند تغییر مالکیت‌ها نیز تغییر مسیر داد. بر این اساس حقوقی‌های بازار با خریدهای پرحجم و بعضا حمایتی، نقدینگی را به زمین خود منتقل کردند. امری که با خالص خرید 130میلیارد تومانی سهامداران عمده همراه شد. در این روز بیشترین خرید حقوقی‌ها در نماد سایپا بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران عمده در نماد مزبور به بیش از 11میلیارد تومان رسید. در همین راستا ایران‌خودرو نیز شاهد خرید 500هزار سهم از سوی گروه مالی پارسیان بود. در مقابل صنایع ‌ریخته‌گری ‌ایران‌ با خریدهای پرحجمی از سوی سهامداران خرد روبه‌رو شد به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به 11میلیارد و 300میلیون تومان رسید. تمایل زیاد سهامداران به خرید سهام «خریخت»، سبب شد تا حقوقی آن به عرضه سهم بپردازد، هر چند در پایان معاملات همچنان صف خرید 36میلیون سهمی برای آن باقی ماند. بر این اساس 63میلیون سهم «خریخت» از سوی گروه بهمن عرضه شد. در این میان خود «خبهمن» خرید سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد؛ یک میلیون و 200هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کاردان و یک میلیون و 600هزار سهم دیگر نیز توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «خبهمن» خریداری شد. در این معاملات، صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان نیز خرید یک میلیون و 500هزار سهم قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ را در کارنامه خود ثبت کرد.

  بازگشت پرقدرت حقیقی در آغاز هفته

روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران به مدار صعودی بازگشت و با رشد 3546 واحدی، در میانه کانال 297 هزار واحدی ایستاد. در این روز در مجموع حدود 479 میلیون سهم به ارزش تقریبی 216 میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در میان 38 صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام بانکی رقم خورد. به این ترتیب دیروز بانکی‌ها شاهد جابه‌جایی افزون بر 100 میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن نیز دو گروه دارو و خودرو مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و به ترتیب خالص خرید 24 و 17 میلیارد‌تومانی را رقم زدند.  در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی بانک اقتصاد نوین در اولویت خرید معامله‌گران حقیقی بازار قرار گرفت. دیروز حدود 200 میلیون سهم «ونوین» به ارزش 82میلیارد تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. سهام بانک پاسارگاد نیز در این روز مورد توجه بازیگران حقیقی بازار قرار گرفت.

10-01

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان