لیگ برتر فوتبال؛ استقلال - پرسپولیس؛ جنگ زودرس در آخر تابستان

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در یک روز وسط هفته نودمین دربی پایتخت را برگزار می‌کنند.

لیگ برتر فوتبال؛ استقلال - پرسپولیس؛ جنگ زودرس در آخر تابستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم, دربی‌ها فضای فوتبالی یک شهر را در حد نقطه جوش داغ می‌کنند, اما اگر این دربی بازی استقلال و پرسپولیس باشد کل کشور از تب این حساسیت می‌سوزند, مثل همین الان که دمای ایران حسابی گرم شده و رنگ و بویی از روز‌های آخر تابستان و آغاز پاییز ندارد. وقتی رفته به رفته عقربه‌های ساعت به سمت آغاز دربی حرکت می‌کنند, جیوه داخل دماسنج‌ها هم بالاتر می‌روند تا همه متوجه آغاز یک اتفاق خاص باشند.

دربی یعنی تقابل تضاد‌ها؛ سرخ و آبی, زمین و آسمان,‌ شب و روز, گرم و سرد, آتش و آب و هر چیز دیگری که در خلاف جهت هم قرار دارند. دربی یعنی برادرکشی مثل جنگ هابیل و قابیل؛ با این تفاوت که در این تقابل هر بار یک برادر ممکن است فاتح شود. دربی تهران یکی از بزرگترین و حساس‌ترین دربی‌های دنیاست, یک نمایش قدرت برای فوتبال ایران به جهان, یک رزمایش یا یک مانور شکوهمند و جدی.

استقلال میزبان این بازی و پرسپولیس میهمان است اما باز هم خبری از اجرای قانون 90 به 10 نیست و سنت همیشگی با سهم مشترک هواداران دو تیم برگزار می‌شود. نودمین قسمت دربی در حالی باید با سوت موعود بنیادی‌فر کلید بخورد که می‌توانیم یکی از زودهنگام‌ترین دربی‌های تاریخ لیگ برتر را شاهد باشیم. این دو تیم در هفته چهارم گذرشان به هم خورده, شرایطی که هنوز تیم‌ها از لحاظ فنی و روحی در آمادگی کامل قرار نگرفته‌اند.

از این حیث پرسپولیس شرایط به مراتب بهتری دارد. این تیم در سه هفته نخست 2 پیروزی و یک شکست را تجربه کرده و می‌تواند با از پیش‌رو برداشتن استقلال به صدر جدول هم دست‌اندازی کند. استقلالِ تغییر یافته فصل نوزدهم اما در حالی به استقبال مهمترین بازی نیم‌فصلش می‌رود که فقط دو تساوی کسب کرده و در انتهای جدول قرار دارد. این تیم به خوبی می‌داند در صورتی که در دربی به پیروزی دست پیدا کند، می‌تواند با این شوک از خواب بیدار شود و از هفته چهارم به بعد برای شگفت‌انگیز‌ شدن کار کند.

«جایگاه تیم‌ها و وضعیت بازیکنان در دربی تاثیرگذار نیست.» این یک جمله کلیشه‌ای و البته صحیح است؛ این موضوع را تاریخ 50 ساله این مسابقه گواهی می‌دهد که لزوما هیچوقت تیم برتر برنده نبوده و هیچوقت تیم ضعیف‌تر بازنده.

«این بازی هم مثل همه بازی‌ها 3 امتیاز دارد.» این حرف هم صحیح است اما باز هم همان تاریخ دربی نشان می‌دهد که این 3 امتیاز روی کاغذ تنها یک بُعد از دربی تهران است, بُعد دیگر این بازی این است که پیروزی در دربی به غیر از کسب 3 امتیاز می‌تواند حضور یک مربی را تا انتهای فصل در تیم برنده تضمین کند و محبوب سکو‌ها باشد. این موضوع در خلاف جهت نیز می‌تواند یک مربی موفق را از چشم هواداران بیندازد و سرنوشت یک فصلش را تغییر دهد.

«شرایط دربی با همه بازی‌ها متفاوت است.» این حرف نیز به گواه کسانی که تجربه این بازی را دارند, صحیح است, در دربی شرایط تاکتیکی و آنالیز و ... یک بحث است اما چیزی که در مقابل فشار یک هفته گذشته میلیون‌ها هوادار تعیین کننده می‌شود, بحث روحی و روانی بازیکنان است.

دربی شماره 90 روی نیمکت‌های دو تیم نیز دارای جذابیت خاصی است, جایی که آندره‌آ استراماچونیِ ایتالیایی و گابریل کالدرون آرژانتینی حضور دارند. آندره‌آ که سابقه هدایت اینتر و تجربه حضور در دربی بزرگ میلان  را دارد, می‌داند که جو آزادی کمتر از سن‌سیرو نخواهد بود و باید مثل همان دوران سرمربی‌گری‌اش در اینتر در دربی سربلند از میدان خارج شود. استرا در دربی دلامادونینا یک بار به تساوی یک - یک و 2 بار به پیروزی یک بر صفر و 4 بر 2 مقابل حریفش دست پیدا کرده است. در آن سوی میدان نیز گابریل کالدرون در دوران بازیگری‌اش دربی شهر سویا را بین تیم‌های رئال بتیس و سویا تجربه کرده است. نکته‌ای که می‌توانیم از این حیث دربی 90 پایتخت را حداقل در نیمکت‌های دو تیم «جدال دربی‌باز‌ها» قلمداد کنیم. علاوه بر این مربیان دو تیم در نشست خبری پیش ازبازی نیز با مواضعی که علیه هم و تیم‌های حریف داشتند, می‌توانیم انتظار داشتیم که دربی در یک روز غیر تعطیل است, جذابیت‌های خاصی داشته باشد.

استقلال در این بازی فرشید باقری و شیخ دیاباته را به دلیل مصدومیت و فرشید اسماعیلی را به دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت. در آن سوی میدان پرسپولیس نیز کمال کامیابی‌نیا و احتمالاً سید جلال حسینی را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت.

این بازی در چارچوب آخرین دیدار هفته چهارم از ساعت 16 امروز (یکشنبه) در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

نتایج سایر دیدار‌های این هفته که روز جمعه برگزار شده به شرح زیر است:

تراکتور تبریز یک - گل‌گهر سیرجان صفر
شهر خودروی مشهد صفر - فولاد خوزستان یک
سپاهان اصفهان صفر - نفت مسجدسلیمان صفر
پیکان 6 - ماشین‌سازی تبریز 2
نساجی مازندران 2 - شاهین شهرداری بوشهر صفر
صنعت نفت آبادان یک - ذوب‌آهن اصفهان یک

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان