سکوت هنرمندان در قبال آزادگان

مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران گفت: در غرب تا توانسته‌اند درباره جنگ و تبعاتش نوشته و آثار هنری خلق کرده‌اند، اما جای پرداختن به این مسائل در فرهنگ و هنر ما هنوز خالی است.

سکوت هنرمندان در قبال آزادگان

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «مسافران وطن»، نوشته سعید علامیان شامل خاطرات دفاع مقدسی آزادگان شرکت خطوط لوله و مخابرت نفت ایران، با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، قاسم عرب یارمحمدی، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و جمعی از اهالی ادب و فرهنگ و نیز آزادگان دوران دفاع مقدس روز گذشته، 30 شهریورماه، رونمایی شد. در ابتدای این مراسم عرب یارمحمدی ضمن خوشامدگویی به حاضرین در سخنانی کوتاه گفت: ما در دوران جنگ تحمیلی 32 بار با بمباران مؤثر دشمن مواجه شدیم که منجر به شهادت ده‌ها نفر از همکاران ما در شرکت ملی نفت شد.

ناصر خالقی، مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه واژه «آزاده» برای اسرا هم بجاست و هم مناسب، افزود: اسرای ما در زندان های عراق اوضاع عجیبی داشتند؛ زیرا رژیم بعث عراق اینقدر مستبد بود که فکر می‌کرد نظام تازه پاگرفته و ما را سریع از بین  خواهد برد. برای همین نیازی هم نمی‌دیدند که قوانین بین‌المللی را در مورد اسرای ما رعایت کنند؛ پس ابایی از شهید کردن اسرای ما نداشتند. با این حال اسرای ما ضعفی در دوران اسارت نشان نمی‌دادند. دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند رزمندگان ایرانی را به اقدام و شعار علیه نظام و انقلاب اسلامی  وادار کند، اما تلاششان بی‌فایده بود.

وی با بیان اینکه آزادگان هم مانند شهدا و جانبازان مظلوم هستند، ادامه داد: در زندان‌های بعث کسی خبر از سرنوشت و فردای خود نداشت، ولی با مقاومت جلوی شرایط بعث می‌ایستادند و به‌طور عجیبی استفامت می‌کردند. اینها همان قشری بودند که با آمدنشان، در جامعه شوری عجیب ایجاد کردند.



به گفته مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران؛ در غرب تا توانسته‌اند درباره جنگ و تبعاتش نوشته و آثار هنری خلق کرده‌اند، اما جای پرداختن به این مسائل در فرهنگ و هنر ما هنوز خالی است؛ در حالی که باید حق آزادگان، شهدا و جانبازان در این زمینه ادا شود.

علی‌اصغر سالمی، مدیر منابع انسانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز در این مراسم گفت: اولین کار ما کتاب شهدا بود که در سال 94 شروع شد و در آن خاطرات 28 تن از شهدای شرکت نفت جمع‌آوری و در قالب کتابی به زیر چاپ رفت.

وی افزود: حیف است که این خاطرات در سینه  رزمندگان ما باقی بماند  و کسی از آن بهره‌مند نشود؛ بنابراین تلاش داریم تا حداقل نسبت به ثبت  خاطرات موجود درباره شهدا، جانبازان و اسرای حوزه نفت همتی مضاعف به خرج دهیم که مثالش نیز همین کتاب «مسافران وطن» است.

در پایان مراسم نیز ضمن رونمایی از کتاب «مسافران وطن»، از آزدگانی که خاطراتشان در این کتاب ثبت  شده و به نگارش در آمده بود، تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان