اولین هواپیمای مسافربری محبوب جهان، هواپیما بوئینگ ۷۲۷

بسیاری از خاطره های مردم ایران با هواپیما بوئینگ ۷۲۷ ساخته شده است. از ورود اولین بوئینگ های ۷۲۷ به ایران و فرود آن ها در فرودگاه مهرآباد تهران گرفته تا آخرین فرودش در همین فرودگاه، داستانی جذاب دارد. هواپیمایی که تعداد آن در ناوگان هواپیمایی کشور و در ایرلاین های مختلف ایران فراوان بود.

اولین هواپیمای مسافربری محبوب جهان، هواپیما بوئینگ 727

بسیاری از خاطره های مردم ایران با هواپیما بوئینگ 727 ساخته شده است. از ورود اولین بوئینگ های 727 به ایران و فرود آن ها در فرودگاه مهرآباد تهران گرفته تا آخرین فرودش در همین فرودگاه، داستانی جذاب دارد. هواپیمایی که تعداد آن در ناوگان هواپیمایی کشور و در ایرلاین های مختلف ایران فراوان بود.

من به شخصه به عنوان نویسنده دوست دارم که برای هر وسیله ای زمان تولد و مرگ تصور کنم. یک هواپیما هم از زمانی که طراحی و ساخته می شود متولد می شود. در نهایت زمانی که آخرین پروازش را انجام می دهد، بازنشسته می شود. در زمان اوراقی هم دیگر مرگ را تجربه می کند. در این مقاله می خواهیم راجع به تولد هواپیما بوئینگ 727 و تولید آن صحبت کنیم. آخرین پرواز آخرین بوئینگ 727 را دنبال می کنیم. تمام خصوصیات و ویژگی های این مدل از هواپیماهای شرکت بوئینگ را می گوییم.

عکس هواپیما بوئینگ 727

تاریخچه ساخت هواپیمای بوئینگ 727

شرکت هواپیمایی بوئینگ در سال های 1950 میلادی نیاز به هواپیمایی با طراحی جدید را حس کرد. قبل از آن از هواپیما بوئینگ 707 برای مسیرهای طولانی استفاده می شد. هواپیمایی که بتواند به راحتی مسافران را در مسیرهای کوتاه و متوسط جابه جا کند. از همین جا بود که هواپیمای 3 موتوره Boeing 727 شکل گرفت. در نهایت در فوریه سال 1963 این هواپیما اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد. برای پرواز آزمایشی دوم، تمام مسافران از رئیس های بوئینگ انتخاب شدند. پرواز دوم این هواپیما توانست از 44 شهر در 24 کشور عبور کند که 76 هزار مایل مسافت بود. طراحی این هواپیما به نوعی انقلاب در صنعت هوایی جهان بود. هواپیمایی با بدنه ای متوسط که برای مسافربری در مسافت های کوتاه استفاده شود. بتواند با هزینه و قیمتی ارزان مسافران را بین شهرها جابه جا کند. در نتیجه تعداد خرید بلیط هواپیما هم توسط مردم بیشتر شد. محبوبیت این هواپیما باعث شد که هزار و 831 فروند هواپیما از آن، تا سال 1984 ساخته شود.

موتور هواپیمای بوئینگ 727 تنها برای این مدل طراحی شده بود. نیاز به مهندس پرواز داشت و بدنه ای باریک با سایز متوسط برای آن طراحی شده است.

اولین هواپیمای بوئینگ 727 جهان

خصوصیات ویژه این نوع هواپیما

مهندسین شرکت بوئینگ با طراحی این مدل هواپیما توانستند به نسبت رقبای خود بسیار پیشرفت کنند. برای هواپیما بوئینگ 727 در سال های اولیه ساختش، خصوصیات و ویژگی های زیر را نام می برند. ویژگی هایی که باعث محبوبیت این وسیله حمل و نقل هوایی در میان مردم و البته شرکت های هواپیمایی شده بود.

  • طراحی زیبا
  • مصرف سوخت کمتر
  • امکان پرواز در ارتفاع پایین با بیشترین تعادل به دلیل وجود فلپ های مخصوص
  • قدرت تیک آف و لندینگ در باندهای کوچک
  • وجود درب خروج در انتهای هواپیما
  • قابلیت حمل 163 تا حداکثر 189 مسافر
  • تحمل بار در سری باری آن: برابر با 20 هزار کیلوگرم
  • حداکثر سرعت 965 کیلومتر بر ساعت
  • فاصله بین دو بال در سری 200 این مدل: 32٫92 متر
  • طول هر بال هواپیما بوئینگ 727 سری 200: 46٫7 متر

این مدل هواپیما پس از هواپیما DC-3 ساخته شد و الهام بخش ساخت هواپیماهای بعدی قرار گرفت. شباهت بسیاری بین این مدل هواپیما با توپولوف های روسی وجود دارد. عمر مفید این هواپیماها، 10 تا 15 سال اعلام شده است. هواپیماهایی که بعد از آن ساخته شدند، سیستم کامپیوتری داشتند. در نتیجه دیگر نیازی به مهندس پرواز نبود.

جزئیات دم هواپیماهای بوئینگ 727

اولین هواپیمای جت در هواپیمایی ملی ایران

در همان سال های ساخت اولین هواپیما های بوئینگ 727 تعدادی از آن ها وارد ایرلاین های ایران شدند. اولین هواپیمایی که در ایران ایر خریدار شد، بوئینگ 727 بود. اولین هواپیما 727 بوئینگ سال 1345 خریداری شد که نام آبادان روی آن گذاشتند. دو هواپیمای دیگر از این مدل برای هواپیمایی ایران ایر خریداری شدند. نام این دو تا را شیراز و رامسر گذاشتند. حتی دو هواپیمای VIP 727 نیز توسط شاه ایران برای پروازهای شخصی خریداری شد.

هواپیمای بوئینگ 727 آبادان

این مدل هواپیما پس از 12 سال پرواز در ایران ایر، در 1357 دچار سانحه گردید که تعمیر شد. پس از آن، در سال 1378 به امان ایر اجاره داده شد. در آخر هم، سال 1387 دیگر به پروازهای خود خاتمه داد. هواپیما بوئینگ آبادان به همراه 8 هواپیما بوئینگ 727 که در ایران ایر بودند، امروزه بازنشسته شده اند.

اولین پرواز هواپیما بوئینگ 727 در آسمان

ماجراهای هواپیما بوئینگ 727 در ایران

داستان ها، اتفاقات ناگوار و حتی هواپیما ربایی در ایران، با نام مدل هواپیمای بوئینگ 727 همراه است. حوادث بسیاری از سقوط هواپیما بوئینگ 727 در کشور به دلایل مختلف، در اخبار گذشته می خوانید. یکی از مهم ترین خبرهایی که برای این هواپیما های بوئینگ 727 در ناوگان هواپیمایی هما هست، خبر ربوده شدن بوئینگ 727 هماست. هواپیمایی به نام RP در شرکت هواپیمایی ایران ایر از مدل بوئینگ 727 بود که در جریان جنگ خلیج فارس توسط عراق دزدیده شد. این هواپیما در دهه 60 شمسی ربوده شده بود اما در دهه 1380 توسط خلبانی ایرانی وارد فرودگاه رشت شد. ابتدا تصور می کردند که هواپیمایی عراقی است، چرا که نام و رنگش متفاوت بود اما پس از بررسی های انجام شده، مشخص گردید که همان هواپیمای ربوده شده RP است. ماجرایی که شالوده فیلم اخراجی های مسعود ده نمکی شد.

خبرسازترین پرواز هواپیمای بوئینگ 727

یکی از خبرساز ترین پروازها، پرواز هواپیما بوئینگ 727 به نام EP-IRR بود. هواپیمایی که در سال 1974 توسط ایران ایر خریداری شده بود. این هواپیما پس از 40 سال استفاده در این ناوگان هواپیمایی، به دلیل نقص فنی باز نشدن چرخ جلوی هواپیما، بالاخره زمین گیر شد. در پرواز شماره 743 این هواپیما با کاپیتان هوشنگ شهبازی از فرودگاه مسکو به فرودگاه امام خمینی چنین اتفاقی رخ داد. با درایت کاپیتان و کمک خدمه، هواپیما با 97 مسافر و 19 خدمه و با شگفتی فراوان در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. تمام سرنشینان هواپیمای بوئینگ مدل 727 ایران ایر سالم از هواپیما بیرون آمدند. خبری که در تمام رسانه های جهان بازتاب داشت و مهارت بی نظیر کاپیتان هوشنگ شهبازی را نشان می داد.

هواپیماهای بوئینگ 727 در هواپیمایی آسمان

شرکت هواپیمایی آسمان توانست 6 هواپیما بوئینگ 727 را خریداری کند. این هواپیماها در سال 1994 وارد این ایرلاین ایرانی شدند که مشهورترینش هواپیمای EP-ASA نام دارد. هواپیمایی که آخرین پرواز بوئینگ 727 را در جهان انجام داد.

نمونه ای از هواپیما بوئینگ727 ایرلاین آسمان

آخرین پرواز هواپیما بوئینگ 727 آسمان

آخرین پرواز هواپیما بوئینگ 727 ناوگان هواپیمایی آسمان در 23 دی 1397 انجام شد. این هواپیمای پیر بالاخره پس از 25 سال استفاده از خطوط هوایی آسمان کنار گذاشته شد. هواپیمایی که 15 سال از عمر خود را در خدمت ایرفرانس بوده است. در مجموع 38 سال عمر داشت. گفته شده است که این هواپیما آخرین از نوع خود است که متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بود. هواپیمایی که در سال 1968 اولین مدل آن وارد بازار شد، در 13 ژانویه 2019 آخرین پرواز خود را انجام داد. این پرواز از فرودگاه زاهدان به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران انجام گرفت.

آخرین پرواز بوئینگ 727 آسمان در جهان

تبدیل هواپیمای بوئینگ مدل 727 به هتل و کتابخانه

پس از اینکه تمام هواپیماهای قدیمی 727 عمر مفید خود را انجام دادند، بسیاری از آن ها اوراق شدند. اما در مکزیک اتفاق جالبی افتاد. یکی از هواپیماهای بوئینگ 727 را به کتابخانه ای برای کودک و نوجوان تبدیل کردند. حتی اتاقی برای نمایش فیلم هم دارد.

در کاستاریکا یکی از بدنه های هواپیمای بوئینگ با مدل 727 را روی ستونی به ارتفاع 15 متر درون جنگل قرار داده اند. این هواپیما امروزه تبدیل به هتلی جذاب برای گردشگران شده است. نام این هتل را کوستا وردا گذاشته اند. گردشگران ماجراجو و به دنبال تجربه های جدید، برای رزرو هتل در Costa Verde Hotel باید هزینه بالایی بپردازند.

امروزه تمام هواپیماهای این مدل در جهان از رده خارج شده اند. به همین خاطر یا آن ها را در قبرستان هواپیماها پیدا می کنید. یا اینکه از هواپیما بوئینگ 727 برای ساخت وسایل دیگری استفاده می شود. بیشتر ایرانیان با این هواپیما آشنا هستند و سفر کرده اند. برای  اگر شما هم سوار این مدل هواپیمای بوئینگ شده اید، در کامنت ها تجربیات خود را بنویسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان