وام بانک‌ها آب رفت

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که نسبت مانده تسهیلات بانکی به مانده‌ سپرده‌های ارزی و ریالی پس از کسر سپرده‌ قانونی نسبت به سه ماهه نخست سال قبل با کاهش چهار درصدی همراه بوده است.

وام بانک‌ها آب رفت

به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از مانده کل تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها، مجموع مانده سپرده‌های ارزی و ریالی کشور در پایان خردادماه سال جاری به 2176 هزار میلیارد تومان رسیده که در این میان، سهم استان تهران از سپرده‌ها بیش از سایر استان‌هاست.

مجموع سپرده‌های ارزی و ریالی مردم نزد بانک‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 26.6 درصدی داشته است.

به این ترتیب مانده سپرده‌ها پس از کسر سپرده‌ قانونی در کشور به 1953 هزار میلیارد  تومان می‌رسد.

سپرده‌ قانونی بخشی از سپرده مشتریان بانک‌هاست که طبق مقررات بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به سپرده‌گذاری آن نزد بانک مرکزی هستند و از جمله ابزارهای سیاست پولی بانک مرکزی به شمار می‌رود.

بانک مرکزی از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی حجم تسهیلات اعطایی بانک‌ها را منقبض و از طریق کاهش آن، اعتبارات بانک‌ها را منبسط می‌کند که در ایران مطابق قانون پولی و بانکی نسبت سپرده قانونی از 10 درصد کمتر و از 30 درصد بیشتر نخواهد بود و بانک مرکزی ممکن است برحسب ترکیب و نوع فعالیت بانک‌ها نسبت‌های متفاوتی برای آن تعیین کند.

در حال حاضر نسبت سپرده قانونی بانک‌ها رقمی در حدود 10 درصد از سوی بانک مرکزی تعیین شده است.

از سوی دیگر مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها تا پایان خردادماه سال جاری 1565 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20.7 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این آمار، بیشترین میزان سپرده‌های ارزی و ریالی نزد بانک‌ها مربوط به استان تهران با 1181 هزار میلیارد تومان و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با 5733 میلیارد تومان است.

سهم استان‌های مختلف از مانده تسهیلات نیز به این صورت است که استان تهران با 1015 هزار میلیارد تومان و کهگیلویه و بویراحمد با 5307 میلیارد تومان بیشترین و کمترین میزان مانده تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند.

به این ترتیب، نسبت مانده تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی به طور متوسط 80.1 درصد است که نسبت به سال گذشته با کاهش چهار درصدی همراه بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان