چند روش غیرمعمول برای کاهش وزن!!

هر ساله در تاریخ ۱۱ اکتبر مصادف با ۱۹ مهر روز جهانی چاقی با هدف ارائه راهکارهای عملی برای بحران چاقی، افزایش آگاهی، حمایت از سیاست‌های درمانی و پیشگیرانه مربوط به چاقی گرامی داشته می‌شود.

در حال حاضر بیشتر جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که اضافه وزن و چاقی بیشتر از کمبود وزن باعث مرگ و میر افراد می‌شود.

معضل چاقی که قابل پیشگیری است، از سال ۱۹۷۵ میلادی در سراسر جهان تقریبا سه برابر شده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱.۹ میلیارد بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر دارای اضافه وزن بوده که از این تعداد بیش از ۶۵۰ میلیون نفر دچار چاقی بوده‌اند. آمارهای این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی هم‌چنین حاکی از اضافه وزن یا چاقی ۴۱ میلیون کودک زیر پنج سال بوده است.

در ادامه چند روش موثر اما غیر معمول برای پیشگیری از چاقی به نقل از سایت "دِ هلثی" آورده شده است:

از بو کردن غذاها خودداری کنید

یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Cell Metabolism نشان داده که احساس بو حداقل در موش‌ها ممکن است نقش مهمی در چگونگی کنترل گرسنگی و سوخت و ساز بدن داشته باشد.

در این مطالعه موش‌هایی که احساس بویایی خود را از دست داده بودند، کالری بیشتری سوزانده و بیشتر وزن کم می‌کردند. این موش‌ها هم‌چنین در مقایسه با موش‌هایی که احساس بویایی داشته و به همان مقدار غذا می‌خوردند، حساسیت بیشتری به انسولین داشته‌اند. 

محققان برای اثبات ادعای خود مبنی بر تاثیر بو کردن بر چاقی از موش‌هایی که احساس بویایی قوی‌تری داشته در مطالعه خود استفاده کردند. این موش‌ها وزن بیشتری پیدا کردند و چاق شدند.

با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی استفاده از حس بویایی برای کنترل وزن لازم است.

وعده صبحانه را بزرگتر از شام بخورید

در مطالعه‌ای یک گروه از زنان چاق برای وعده صبحانه ۷۰۰ کالری، برای وعده ناهار ۵۰۰ کالری و برای وعده شام ​​۲۰۰ کالری دریافت کردند. گروه دیگری نیز همان غذاها را خوردند اما در هر صبحانه ۲۰۰ کالری، در هر ناهار ۵۰۰ کالری و در هر شام ۷۰۰ کالری دریافت کردند. بعد از گذشت ۱۳ ماه گروه اول حدود هشت کیلوگرم کاهش وزن داشتند اما گروه دوم تنها شاهد سه کیلوگرم کاهش وزن بوده‌اند.

از کارهای خانگی برای سوزاندن کالری استفاده کنید

درهم و برهم بودن خانه را به یک چالش برای لاغری تبدیل کنید. با مرتب کردن خانه و بالا و پایین رفتن از پله‌های ساختمان برای انجام کارهای خانه‌ فعالیت خود را به طور روزانه افزایش دهید. در هر بار تلاش برای مرتب کردن خانه مقدار زیادی کالری می‌سوزانید.

یک آینه روبروی صندلی غذاخوری خود نصب کنید

یک مطالعه نشان داده که غذا خوردن در مقابل آینه باعث کاهش حدود یک سومی میزان مصرف غذا در افراد می‌شود. به نظر می‌رسد دیدن تصویر خود به هنگام غذا خوردن مانع خوردن بیش از حد غذا در افراد می‌شود.

از غذای خود عکس بگیرید

به جای نوشتن وعده‌های غذایی خود، از آن‌ها عکس بگیرید. این کار ممکن است به محدود کردن میزان کالری دریافتی شما کمک کند. متخصصان تغذیه اعتقاد دارند عکس گرفتن از وعده‌های غذایی و نگاه مجدد به آن‌ها می تواند باعث شود افراد به کاهش میزان کالری دریافتی خود بیشتر فکر کنند. 

در رنگ بشقاب غذای خود تجدید نظر کنید

محققان دریافته اند که افراد ممکن است در برخی از بشقاب‌ها با برخی از رنگ‌ها غذای کمتری بخورند.  برای مثال در یک مطالعه مشخص شد افرادی  هنگامی که در یک بشقاب سفید غذا می‌خورند نسبت به زمانی که در یک بشقاب سیاه و قرمز یا قرمز با همان ابعادغذا می‌خورند، غذای کمتری می‌خورند. 

قبل از شام سوپ بخورید

بسیاری برای دریافت کمتر کالری پیش از شام یک بشقاب سالاد می‌خورند اما در صورتی که اهل خوردن سالاد و سبزیجات نیستید می‌توانید از خوردن یک کاسه سوپ پیش از شام برای کاهش میزان وعده اصلی خود استفاده کنید. 

تحقیقات نشان داده افرادی که سوپ کم کالری و غلیظی قبل از ناهار خورده بودند، در مقایسه با افرادی که اصلاً سوپ نخورده بودند در طول وعده غذایی ۲۰ درصد کمتر غذا خوردند. به علاوه افرادی که سوپ خورده بودند در پایان غذا احساس گرسنگی کمتری داشتند.

در اتاق کاملا تاریک بخوابید

خواب کامل در شب یکی از بهترین راه‌های کنترل اشتها و کاهش خطر افزایش وزن است اما خوابیدن در اتاق روشن ممکن است بر وزن شما تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد موش‌هایی که در محیط‌هایی با چراغ روشن یا روشنایی کم مانند چراغ خواب یا تلویزیون روشن می‌خوابیدند در مقایسه با موش‌هایی که در تاریکی مطلق می‌خوابیدند بیشتر دچار گرسنگی در ساعات غیر معمول و اختلال در سیگنال‌های متابولیکی می‌شدند که بر میزان گرسنگی آن‌ها تاثیرگذار بود. بنابراین برای کاهش وزن سعی کنید در تاریکی مطلق بخوابید یا هنگام خواب از چشم‌بند استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان