رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

کشف قیمت پسته در بورس کالا به شفافیت کمک می‌کند

رئیس سازمان بورس با اشاره به آغاز معاملات آتی پسته در بورس کالا گفت: کالاهای همگن می‌توانند در بورس کالا معامله شوند و بعد از اینکه دارایی پایه در این بورس معامله شد قراردادآتی آن نیز می‌تواند معرفی و داد و ستد شود.

کشف قیمت پسته در بورس کالا به شفافیت کمک می‌کند

به گزارش ایسنا، شاپور محمدی در مراسم افتتاح معاملات آتی پسته در بورس کالای ایران اظهار کرد: امروز در حالی شاهد آغاز معاملات قراردادهای آتی پسته در بورس کالای ایران هستیم که لازم است در معاملات پسته از نظرات فعالان و دست اندرکاران صنعت، چه برای تعیین ریزساختارهای معاملاتی و چه برای تعیین دستورالعمل‌های معاملاتی و نحوه قیمت گذاری‌ها، استفاده کنیم.

وی با اشاره به انواع ابزارهای مالی گفت: معاملات آتی یکی از ابزارهای مشتقه است که در دنیا برای پوشش ریسک به آن توجه شده است. وقتی یک نفر قرارداد آتی را خریداری کند، قیمت را برای خود تعیین کرده و نسبت به نوسانات آتی ریسک‌ها را پوشش می دهد؛ ضمن اینکه معاملات آتی در کشف واقعی قیمت نیز موثر است.

محمدی با تاکید بر بهره‌گیری بازار سرمایه از ابزار مشتقه بیان کرد: اگر بازار یک کالا از بازار نقدی خوبی برخوردار نباشد و یا گردش نقدینگی آن بیش از حد باشد، یکی از راهکارها برای ساماندهی این بازار مشتقه سازی آن کالا است. چرا باید قیمت محصولات تولیدی کشور ما همچون پسته و زعفران توسط کشورهای دیگر تعیین شود در حالیکه که سمت عرضه تنها وابسته به کشور ماست.

وی ادامه داد: در این رابطه قطعا بورس کالای ایران کمک می‌کند تا دسترنج کشاورزان ایرانی به درستی قیمت‌گذاری و به مرجع قیمت دنیا تبدیل شویم. البته بورس‌های کالایی دنیا بیش از صد سال قدمت دارند اما امروز شاهد یک تحول و شروع خوب در این زمینه هستیم.  

محمدی ادامه داد: ممکن است صادرکننده‌ای به خرید محصول کشاورزی نیاز داشته، اما نقدینگی لازم را در اختیار نداشته باشد؛ ممکن است کشاورزی برای فروش کالای خود دچار مشکل باشد و حتی از قیمت‌های واقعی اطلاع نداشته باشد. در نتیجه بورس کالا و معاملات آتی یک وضعیت برد - برد را هم برای کشاورز و هم برای صادرکننده و سرمایه گذار ایجاد می کند و همه می‌توانند از مزایای عرضه پسته در بورس استفاده کنند. امیدواریم معاملات پسته در بورس نقش تعیین کننده‌ای در بازارهای جهانی و قیمت‌گذاری جهانی ایفا کند و همچنین خرما و کشمش هم در آینده نزدیک در این بازار عرضه شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا پورابراهیمی - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی - گفت: در حوزه محصولات کشاورزی معمولا سندیکاها حضور دارند که یکی از این سندیکاها اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران است که امروز اعضای این اتحادیه در این اتفاق مبارک حضور دارند.

وی با اشاره به روند توسعه ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی بیان کرد: معاملات قراردادهای آتی در دنیا به بهبود فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله تولید کمک می‌کند که از این منظر در بخش تولید کشورمان نیازمند بازنگری در روش‌ها هستیم که راه‌اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی در بورس در بهبود فرآیندها اثر گذار خواهد بود. اگر ما بتوانیم قیمت گذاری واقعی را برای همه محصولات و در سراسر کشور شکل دهیم قطعا تولیدکنندگان و ذی نفعان بازار حمایت خواهند شد. البته حمایت از تولید ابعاد مختلفی دارد از جمله تامین مالی که باز هم این ابزارها می‌تواند در حوزه تضامین برای تولید به کار گرفته شود.

پور ابراهیمی ادامه داد: ما طی سال‌ها در تولید و عرضه بسیاری از کالاها از جمله پسته در بازارهای جهانی جایگاه بالایی داشتیم اما فعالیت برخی دلالان و رقابت های ناسالم به برند پسته ایرانی لطمه زده و آثار منفی آن را همچنان در حوزه صادرات شاهد هستیم. در این میان بورس کالا و ابزارهای معاملاتی آن، اساس استانداردسازی پسته و برندسازی آن در جهان را با ارتقای سطح کیفی محصول فراهم می کند.

وی افزود: اتفاقات مثبتی که به واسطه ظرفیت بازار سرمایه و بورس کالای ایران در بازار زعفران رقم خورده شگفت انگیز است به طوری که حجم معاملات گواهی سپرده زعفران در سال گذشته 35 میلیارد تومان بود که در 6 ماهه امسال به 20 میلیارد تومان رسیده است. حجم قرارداد آتی زعفران نیز در سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان بود که این رقم از ابتدای سال تا کنون به شش هزار میلیارد تومان رسیده است. این اعداد نشان دهنده اتفاقات بی نظیری بوده که به کمک بورس کالای ایران رقم خورده است و در حوزه تصمیم سازی می تواند به حوزه اقتصادی کشور کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان