معرفی مختصر همسران و فرزندان امام باقر (ع)

اسامی همسران و فرزندان امام باقر (ع) را باید در منابع اسلامی و روایات نقل شده از زمان حیات ایشان جستجو کرد. به طور مثال، علامه مجلسی معتقد هستند که امام باقر چهار همسر و هفت فرزند داشته‌اند.

معرفی مختصر همسران و فرزندان امام باقر (ع)
ستاره
؛ سرویس مذهبی -
همسران و فرزندان امام باقر (ع) چه کسانی بوده‌اند؟ امام محمد باقر (ع)، پنجمین پیشوای شیعیان جهان و فرزند بزرگوار امام سجاد (ع) هستند. امام باقر در دوران حیات خود با بانوان متعددی ازدواج کردند و صاحب فرزندانی شدند. در این مقاله، قصد بررسی اسامی و تعداد همسران این امام معصوم را داریم.


همسران و فرزندان امام محمد باقر (ع)

معروف‌ترین فرزند امام محمد باقر (ع)، امام صادق (ع) هستند که پس از امام باقر به مقام امامت نائل شدند. امام باقر فرزندان دیگری نیز داشته‌اند. در این قسمت، به معرفی همسران امام باقر می‌پردازیم و فرزندان هر بانو را در زیر عنوان آن، قرار خواهیم داد:

1. ام فروه دختر قاسم بن محمد

ام فروه از طرف مادر و پدر به ابوبکر صدیق می‌رسد؛ به همین دلیل است که امام صادق (ع) در جایی می‌فرمایند: من از جهت مادرم، به ابوبکر می‌رسم.
فرزندان امام باقر از ام فروه:
  • امام جعفر صادق (ع)
  • عبدالله

2. ام حکیم

فرزندان مشترک ام حکیم و امام باقر، در زمان حیات امام باقر فوت کردند.
فرزندان امام باقر از ام حکیم:

  • ابراهیم
  • عبیدالله

3. همسری ام ولد

ظاهرا همسر سوم امام باقر، کنیز بوده‌اند. در اصطلاح فقهی، به کنیزانی که از مالک خود صاحب فرزند می‌شوند و دیگر قابل خرید و فروش نیستند، "ام ولد" می‌گویند.
فرزندان امام باقر از این بانو:

  • علی. (به امامزاده سلطان علی مشهور است، حرم‌شان در مشهد اردهال موجود است.)
  • زینب.
  • ام سلمه. (علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار گفته‌اند که ام سلمه از مادر دیگری به دنیا آمده‌است.)


اسامی همسران و فرزندان امام باقر، تا چه اندازه‌ای قابل‌استناد است؟

ائمه (علیهم‌السلام) حدود هزار و چهارصد سال پیش از ما زندگی می‌کرده‌اند؛ پس تواریخ و روایات مربوط به ایشان، خالی از اشتباه نخواهد بود. همچنین ممکن است در برخی موارد، دسته‌ای اطلاعات از دست برود. درباره خانواده امام باقر باید گفت نام دو تن از همسران ایشان در تاریخ ثبت نشده‌است. همچنین مورخان بر سر تعداد همسران ایشان تشکیک کرده‌اند. گروهی نظیر علامه مجلسی، در کتاب بحار الانوار، معتقد هستند امام چهار همسر داشتند و گروهی دیگر معتقدند امام سه همسر داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: 40 حدیث امام باقر (ع) به تفکیک موضوع


سخن آخر

امام باقر (ع)، پنجمین پیشوای شیعیان هستند. مطابق با روایات منقول از زندگی ایشان، امام باقر صاحب سه یا چهار همسر و هفت فرزند بوده‌اند. معروف‌ترین فرزند ایشان، امام صادق (ع) هستند که پس از ایشان به امام رسیدند. کارشناسان مذهبی ستاره در مطلبی، دلیل نام‌گذاری امام پنجم با نام باقر العلوم را بررسی کرده اند که مطالعه آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما درباره این مقاله هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان