گوجه فرنگی در شاهرود ارزان و دنبال مشتری

شاهرود- ایرنا - جمعی از کشاورزان شرق استان سمنان می گویند، گوجه فرنگی تولیدی آن ها به خاطر پایین بودن قیمت ، در در مزرعه ها در حال فاسد شدن است.

گوجه فرنگی در شاهرود ارزان و دنبال مشتری

شهرستان های میامی و شاهرود با داشتن حدود 40 هزار هکتار زمین زیر کشت، هر ساله با تولید حدود 600 هزار تن محصولات باغی و کشاورزی ، بیش از 70 درصد محصولات کشاورزی استان سمنان را تولید می کنند.

 محصولات جالیزی مانند گوجه فرنگی یکی از تولیدات اساسی کشاورزان این منطقه است، در سه سال گذشته سرمای بی موقع و خشکسالی خسارت های زیادی به کشاورزان وارد کرد، اوایل امسال نیز بخش وسیعی از محصولات زیرکشت کشاورزان این منطقه دچار سرمازدگی شد، به همین دلیل این گروه از کشاورزان برای جبران بخشی از خسارت ها ، اقدام به کشت گوجه فرنگی کردند .

  امسال در این منطقه حدود 400 هکتار زمین زیرکشت گوجه فرنگی رفته است، یکی دیگر از دلایل افزایش زیرکشت این محصول ، روی آوردن برخی چغندرکاران شهرستان میامی به کشت کوجه فرنگی است.

  شهرستان میامی یکی از مهم ترین مناطق کشور در تولید چغندر قند است، برخی از کشاورزان این منطقه در سال های گذشته برای گرفتن بهای محصول خود دچار مشکلاتی شدند که این امر موجب روی گردان شدن آن ها از کشت این محصول شد.

  افزایش تولید گوجه فرنگی موجب اشباع بازار این منطقه شده و همچنین نبود کارخانه تولید رب مزید بر علت گردیده ، تا جایی که کشاورزان معتقدند با قیمت های کنونی ، جمع کردن محصول از مزرعه صرفه اقتصادی ندارد.

  با گذری در خیابان های شهر شاهرود و میامی ، وانت های زیادی مشاهده می شوند که اقدام به حراج گوجه فرنگی از 800 تا 1500 تومان کرده اند، بیشتر این فروشندگان خود تولید کننده بوده و با وانت اقدام به فروش می کنند.

  البته مشکل کاهش قیمت گوجه فرنگی مختص به شرق استان سمنان نیست، بنا به اخبار منتشر شده در برخی نقاط دیگر نیز چنین مشکلی پیش آمده ، به طوری که مسئولان ناچار شدند کارخانه های رب را ملزم به خرید گوجه فرنگی به قیمت 11هزارو500 ریال کرده اند.

   یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت گوجه فرنگی ، همزمان برداشت این محصول با تولیدات شهرستان های مجاور در استان گلستان نیز است. استان گلستان یکی از مهم ترین تولیدکننده های محصولات جالیزی است، و به همین خاطر چندین کارخانه تولید رب در این استان فعالیت می کنند.

   کشاورزان شرق استان سمنان برای ابراز ناراحتی خود تا کنون اقدام هایی انجام داده اند، اجتماع در فرمانداری شاهرود یکی از آن هاست.

یکی از کشاورزان شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: اکنون قیمت هرکیلو گوجه فرنگی در میدان تره بار این شهرستان حدود 6 هزار ریال است، فروش محصول با این قیمت به هیچ وجه درآمد نداشته و زیانبار است.

محسن ملک گفت :  با احتساب هزینه جمع آوری ، خرید جعبه های پلاستیکی و هزینه انتقال ، کشاورز می بایست مبالغی نیز باید از اندوخته خود بپردازد تا محصول به میدان تره بار برسد.

  وی با بیان اینکه قیمت هر سبد پلاستیکی 14 کیلویی  46 هزار ریال است، افزود: برای کاشت یک هکتار گوجه و داشت آن باید حدود 100 میلیون ریال هزینه شود.

  این کشاورز شاهرودی با بیان این که مسئولان امر برای حل مشکل تفاهمی با کارخانه رب گوجه فرنگی تقی آباد گرگان کردند، افزود: قرار شده کشاورزان با معرفی مدیریت جهاد کشاورزی محصول خود را به قیمت 11 هزارو 500 ریال به این کارخانه بفروشند.

 وی گفت: هزینه انتقال محصول تا این کارخانه در استان گلستان از 9میلیون تا 18 میلیون ریال است، علاوه بر این هزینه هایی هم برای ایستادن در صف فروش پرداخته شود که با احتساب این مبالغ باز هم برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

علی داوودی یکی دیگر از کشاورزان هم گفت :برخی مواقع ایستادن در صف تحویل محصول به کارخانه رب  بیش از سه روز طول می کشد، این کار موجب افت کیفیت و فاسد شدن  محصول  شده و زیان کشاورزان را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه رب گرگان چند روزی از تحویل این محصول به دلیل قطع گاز سر باز زده است ، تاکید کرد: تنها کارخانه نزدیک به شهرستان های شاهرود و میامی در دامغان قرار دارد که آن هم توان جذب همه تولیدات منطقه را ندارد.

مجید بیکی دیگر کشاورز منطقه هم به هزینه های بالای کاشت و داشت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت : با خسارت هایی که امسال به کشاورزان تحمیل شد، امکان پرداخت اقساط تسهیلات بانکی را کاهش می دهد.

تماس خبرنگار ایرنا برای پاسخگویی مسئولان جهاد کشاورزی شاهرود تاکنون بی پاسخ ماند، اما محمد حسین خنکال دبیر خانه کشاورز استان سمنان در این باره گفت:بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده کارخانه رب گرگان در تحویل گوجه کشاورزان تعلل می کردند.

  وی گفت: با این که برای کارخانه سوخت جایگزین گازوئیل تهیه شده ، اما این کارخانه با کندی کار می کند، گاهی صف های انتظار تا سه روز به طول می انجامد.

 به گفته وی ، کارخانه رب تقی آباد گرگان چند روز به خاطر کاهش افت گاز مصرفی تعطیل بوده است.

  خنکال تاکید کرد:به گفته مسئولان امر زمان تحویل گوجه در این کارخانه سه تا 4 ساعت است ، اما گزارش های دریافتی نشان می دهد کشاورزان 12 تا 15 ساعت برای تخلیه بار به انتظار نشسته اند.

  وی گفت: براساس این تفاهم کارخانه رب تقی آباد تا 30 مهر  گوجه فرنگی کشاورزان استان را تحویل خواهند گرفت که زمان کمی است، مسئولان استان سمنان باید برای تمدید قرارداد فعلی و افزایش زمان آن اقدام کنند.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان گفت: مسئولان باید برای حمایت از کشاورزان برنامه های صادرات این محصول را تهیه کنند.

به گفته وی خریداری گوجه با قیمت هر کیلو 11هزارو 500 ریال ، افزایش هزینه های کرایه و سبدهای پلاستیکی  برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است که زمین ها را شخم بزنند.

خنکال از افزایش قیمت سبدهای پلاستیکی انتقاد کرد و گفت: در کشور  مجتمع های پتروشیمی  زیادی وجود دارد که تحریم ها هم در تولیدات آن ها موثر نیست، نظارت بیشتر مسئولان و کوتاه کردن دست دلالان خواسته اصلی کشاورزان است.

  وی با بیان اینکه نبود کارخانه رب در شاهرود و کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی از مشکلات این منطقه است، ادامه داد: سال های گذشته قرار شد کارخانه پودر گوجه فرنگی در بسطام ساخته شود، اما به دلایل نامعلوم به سرانجام نرسید.

 در استان سمنان فقط در شهرستان دامغان و ایوانکی کارخانه تولید رب گوجه فرنگی وجود دارد.

شاهرود بیش از سه هزار و 400هکتار تاکستان دارد و باغداران آن 10 درصد از محصول انگور کشور را تولید می کنند.
32درصد باغ های استان سمنان معادل 14 هزار و 500 هکتار در شهرستان شاهرود قرار دارد ، سالانه در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می‌شود.
سالانه هشت هزار و 500 تن گوشت قرمز و 70 هزار تن شیر در شاهرود تولید می شود و میزان تولید آبزیان در شهرستان نیز 520 تن در سال است.

7358/6167

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان