ایران سرآمد منطقه در پوشش همگانی سلامت

رئیس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: بر اساس گزارش نظام سلامت ایران و تجربه شخصی ام، ایران از نظر خدمات و پوشش همگانی سلامت به عنوان نمونه سرآمد در منطقه، مطرح است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر احمد المنظری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با قدردانی از میزبانی خوب و مهمان نوازی ایران برای اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت افزود: سازمان بهداشت جهانی همیشه با طرف ایرانی در ارتباط بوده و دربسیاری از موارد کار‌های بزرگی در زمینه بهداشت در ایران انجام شده است.

وی با اشاره به دیدار خود با آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: دوست داریم از تجربه طرف ایرانی استفاده کنیم و خوش بین هستم ایران می‌تواند اقدامات زیادی در زمینه بهداشت انجام دهد.

آقای المنظری گفت: برخی از هزینه‌های سلامت، گران هستند و وضعیت روند بیماری‌ها دچار تغییراتی شده است و با بیماری‌های عصر جدید مواجه هستیم که هزینه‌ها را افزایش داده و تقاضا‌های جدیدی را به وجود آورده است.
او با بیان اینکه در مبارزه با بیماری‌های واگیردار مانند ایدز و شیوع بیماری ابولا گام‌های اساسی برداشتیم، ادامه داد: این بیمار‌ها به درمان ساختاری نیاز دارد.

رئیس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت افزود: اگر تلاش‌های خود را متحّد و تعاملاتمان را بیشتر کنیم قادر خواهیم بود تا سال 2023 بسیاری از انتظارات از نظام سلامت را برطرف کنیم و برای این منظور به چتر حمایتی نیاز داریم.

قائم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این برنامه گفت: بر اساس ارزیابی سازمان جهانی بهداشت، ایران از نظر پوشش خدمات سلامت در سال 2018 نمره قبولی 71 و هفت دهم از 100 را گرفته است که از میانگین جهانی بالاتر است.

دکتر ایرج حریرچی ادامه داد: پیش بینی رسمی سازمان جهانی بهداشت این است که ایران با تلاش‌های چند سال اخیر خود، 4 سال دیگر با رسیدن به رقم 80 درصد از نظر پوشش خدمات سلامت، کشور اول منطقه باشد.
او با تشریح مفهوم پوشش خدمات سلامت گفت: سازمان جهانی بهداشت اقدامات ایران را در کاهش مرگ و میر، افزایش امید به زندگی در 40 سال اخیر و حرکت چند سال اخیر کشورمان در قالب طرح تحول سلامت، ستود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم از حدود 58 درصد به 32 و چهار دهم درصد در سال 1396 کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر ایرج حریرچی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: متاسفانه منطقه مدیترانه شرقی که یکی از 6 منطقه اصلی سازمان جهانی بهداشت است از نظر میزان هزینه‌های کمرشکن سلامت، بدترین منطقه در میان این 6 منطقه است و از سال 2000 تا 2015، این هزینه‌ها روند افزایشی داشته است.
وی اضافه کرد: در ایران هم در 40 سال گذشته پرداختی از جیب مردم به طور متوسط حدود 50 تا 58 درصد هزینه‌های سلامت را تشکیل داده است.

آقای حریرچی افزود: خوشبختانه یکی از اهداف طرح تحول سلامت، کاهش پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم و به حداقل رساندن رابطه مالی میان بیمار و پزشک بوده است و از رقم حدود 58 درصد به 35 درصد و در سال 96 به 32 و چهار دهم درصد رسیدیم.

او اضافه کرد: در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که این رقم باید زیر 25 درصد باشد و این موضوع مورد تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

آقای حریرچی ادامه داد: در سال‌های 93 و 94 حدود 8 دهم درصد مردم کشورمان به علت هزینه‌های پزشکی حداقل به مدت یکسال به زیر خط فقر می‌رفتند که اکنون این رقم به حدود نیم درصد کاهش یافته است و با این اقدام از رفتن 275 هزار نفر به زیر خط فقر جلوگیری شد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکثر افرادی که زیر خط فقر می‌روند فقرا هستند، اما هزینه‌های کمرشکن سلامت را خلاف تصور، در افراد ثروتمند یعنی اقشار 20 درصد بالای درآمدی جامعه رُخ می‌دهد.

آقای حریرچی با بیان اینکه مهمترین این هزینه ها، خدمات دندانپزشکی، خرید دارو‌های برند خارجی و زیبایی است، ادامه داد: از این نظر کشورمان در مقایسه با کشور‌های جهان وضعیت مناسبی ندارد یعنی 3 و 73 صدم درصد مردم کشور دچار هزینه‌های کمرشکن در یکسال می‌شوند.
او گفت: 81 درصد عوامل مرگ و میر سال‌های از دست رفته عمر در کشور ایران به علت بیماری‌های غیر واگیر است.

آقای حریرچی ادامه داد: در کشوری که به سمت توسعه یافتگی حرکت می‌کند و برنامه‌های بهداشتی مناسب دارد، مرگ و میر حاصل از بیماری‌های خونی و مرگ و میر اطفال و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تغذیه‌ای را کم می‌کند و با افزایش امید به زندگی، بیماری‌های غیر واگیر مانند قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی که معمولاً بیماری‌های دوران کهنسالی هستند، افزایش می‌یابد به ویژه اینکه سبک زندگی به سمت زندگی غربی برود و مصرف سیگار، چاقی و تحرک نداشتن افزایش یابد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 59 و نیم درصد مردم کشورمان یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، گفت: حدود 70 تا 80 درصد مردم تحرک جسمانی مناسب ندارند و مصرف قلیان در کشورما به میزان قابل توجهی در حال افزایش است.

او افزود: مالیات سیگار در ایران کمترین مالیات در جهان است و قیمت سیگار در کشورمان در مقایسه با کشور‌های دیگر بسیار ارزان است.

آقای حریرچی اضافه کرد: در تحریم‌های سال‌های 91 تا 92 و تحریم‌های فعلی همه چیز به جز سیگار خارجی، تحریم است و حتی ورود سیگار خارجی را تسهیل می‌کنند و به اسم تولید مشترک، در 7 سال گذشته 7 کارخانه تولید سیگار از کشور‌های آمریکا و شرق آسیا در کشورمان دایر شده است.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با این موضوع نهایت تلاش خود را می‌کند. رشد سیگار را توانستیم کنترل کنیم و میزان مصرف نمک را هم کاهش دادیم، اما این راه طولانی است که با تغییر سبک زندگی مردم، کامل می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی از اهداف طرح تحول سلامت افزایش پوشش بیمه‌ای مردم است، افزود: اکنون 91 و نیم درصد مردم کشورمان بیمه هستند و این دستاورد بزرگی است.

آقای حریرچی با اشاره به اینکه 8 ونیم درصد مردم کشورمان بیمه نیستند، اضافه کرد: خوشبختانه 2 ماه پیش آئین نامه بیمه اجباری سلامت مردم با حمایت دولت تدوین شده است و سامانه این بیمه در ماه آبان با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی می‌شود.

وی گفت: همه مردم می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت و این سامانه مراجعه کنند و اگر درآمد آن‌ها زیر 40 درصد حداقل قانون کار باشد، 100 درصد حق بیمه آن‌ها را دولت می‌پردازد و اگر بین 40 تا 100 درصد حداقل قانون کار باشد، نصف حق بیمه سالانه کل خانوار را دولت می‌پردازد و اگر بالای حداقل قانون کار باشد، مردم باید به صورت اجباری خود را بیمه کنند.

آقای حریرچی افزود: امیدواریم در مدت 6 ماه، پوشش بیمه‌ای را به حداکثر ممکن برسانیم.
وی ادامه داد: اختلاف تعرفه خصوصی و دولتی در کشورمان موضوع مهمی است، زیرا بیمه‌ها فقط تعرفه دولتی را پوشش می‌دهند.

او افزود: تعداد قابل توجهی از مردم به عللی به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند و این مابه التفاوت را باید از جیب پرداخت کنند و به همین علت برای آن‌ها این تلّقی ایجاد می‌شود که بیمه، کارآیی ندارد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای حل این مشکل یا باید بیمه‌های تکمیلی تقویت شوند با طبق سیاست‌های کلی سلامت، قیمت معقولی در تعرفه دولتی و خصوصی قرار دهیم و بیمه، هر دو را پوشش دهد.
آقای حریرچی افزود: داریم به این سمت حرکت می‌کنیم پرداختی از جیب مردم به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: فشار خون 31 میلیون نفر را کنترل کردیم و 2 میلیون و 200 هزار بیمار فشار خون را شناسایی کردیم و تحت کنترل قرار دادیم.

او ادامه داد: از جمله برنامه‌های ما این است که هر خانه یک پایگاه سلامت باشد و برای هر خانه یک نفر سفیر سلامت تربیت کنیم تا پیام‌های بهداشتی ما را برساند و این موضوع در حال انجام است.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه پزشک خانواده هم در حال گسترش است.

رئیس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت هم گفت: در سازمان جهانی بهداشت در زمینه بیماری‌های غیر واگیر جلسه‌ای  در سطح عالی را با سازمان ملل برگزار کردیم و در آن جا درباره تعهدات سیاسی و تعهدات مختلف کشور‌ها صحبت کردیم، زیرا همه کشور‌ها وظیفه دارند در زمینه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مشارکت کنند.

دکتر المنظری ادامه داد: اگر کشور‌های عضو بتوانند در نظام بهداشت و سلامت خود سیاستگذاری‌های خوبی را انجام دهند، نظام سلامت بهبود می‌یابد.
او گفت: از طریق روش‌هایی مانند افزایش تعرفه گمرکی و مالیات می‌توانیم مصرف دخانیات را در کشور‌ها کاهش دهیم.

آقای المنظری افزود: یکی از چالش‌های جهانی بهداشت کمبود منابع انسانی حوزه سلامت در برخی از کشورهاست.
وی با تمجید از تلاش‌های ایران در بهبود حوزه سلامت، اضافه کرد: تولید 98 درصد دارو‌ها در ایران، عالی است.

آقای المنظری افزود: زیرساخت‌ها را باید تقویت کنیم و سیستم نظارتی فوری برای مبارزه و کنترل بیماری‌های باید داشته باشیم.
وی تاکید کرد: کشور‌ها باید منابع مالی خوبی را برای نظام سلامت تخصیص دهند.

رئیس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: برای رسیدن به سلامت بایدنظام متقن و عالی داشته باشیم و از مدرسه آغاز شود و همه باید احساس مسئولیت داشته باشند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان