قوانین نباید گره کور شوند یا سلیقه‌ای باشند

ابلاغ سیاست های کلی نظام قانون گذاری از سوی رهبر انقلاب در راستای اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، بدون شک گامی مهم در نظام قانونگذاری کشور خواهد بود و بر شیوه قانونگذاری، نوع قوانینی که وضع می‌شوند و ارتباطاتی که بین دستگاه ها، قوه مجریه، قوه مقننه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیرگذار خواهد بود.

قوانین نباید گره کور شوند یا سلیقه‌ای باشند

در واقع این سیاست‌ه، قانون گذاری در کشور را تسهیل خواهد کرد و موانع و گیرهای احتمالی در مسیر قانون نویسی و قانونگذاری را مرتفع خواهد کرد. به طور مثال، مصوبه ای که در مجلس تصویب می شود برای تایید باید به شورای نگهبان برود، شورای نگهبان نیز ایرادی از این مصوبه گرفته و آن را به مجلس ارجاع می دهد. اگر مجلس بر نظر خود اصرار کند و این رفت و برگشت یکبار دیگر تکرار شود در نهایت باید مجمع تشخیص مصلحت نظام به میان بیاید و موضوع را حل و فصل کند. نکته این است که در این روند باید مشخص شود که مصوبه با چند درصد رای مجلسی ها به مجمع برود. با ابلاغ این سیاست ها، مجلس می تواند پخته تر شده و آیین نامه داخلی مجلس بر مبنای همین سیاست ها، مورد بازنگری قرار بگیرد. 

از الزاماتی که در تغییر آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد آن است که روند قانونگذاری را تسهیل می کند. وظایف بین دستگاه ها و چهارچوب ها را مشخص تر کرده و گیرهایی را که در قوانین است، برطرف می کند. از این مواردی که یک نمونه از آن را اشاره کردم، کم نیست و این 17 بند سیاست های نظام کلی قانون گذاری، کمک خوبی در روند تصویب قوانین و روشن تر شدن ارتباطات و وظایف بین دستگاه ها می کند.

همانطور که اشاره کردم، این موضوع که مصوبه با چه درصد آراء به مجمع برود مهم است چرا که اگر رای بالایی داشته باشد از استحکام بیشتری برخوردار است؛ همچنین نظری که مجمع درباره آن مصوبه می دهد بر اساس پشتوانه رای مجلس خواهد بود.  

این موارد در سیاست های کلی نظام قانون گذاری مدنظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است، یعنی براساس این سیاست ها تلاش شده هم قوانین از استحکام بیشتری برخوردار شوند هم کمتر نیاز به اصلاحیه داشته باشند. مهمتر آنکه در این نظام قانونگذاری، وظایف دستگاه ها مشخص تر و تسهیل شود. اینکه مجلس چگونه عمل کند یا مجمع، با چه درصد رای مصوبه را مورد مداقه قرار دهد و ...  این ها مواردی است که در ابلاغیه سیاست های کلی نظام قانون گذاری مورد توجه قرار گرفته است. 

نگاه رهبری در این ابلاغیه بر مستحکم تر شدن نظام قانونگذاری بوده است. بازهم تکرار می کنم هر اندازه مجلس پخته تر باشد، مصوبه هایی که  مورد تایید و تصویب قرار می گیرند، حتما آثار مثبت تر را در بر خواهند داشت. ما در هر دیداری که در گذشته با مقام معظم رهبری داشته‌ایم، ایشان بر مسئله قانون گذاری، نگاه نمایندگان در وضع قوانین محکم و پخته اشاراتی داشته‌اند. مثلا قانونی را امروز تصویب می‌کنیم و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی با اضافه کردن ماده و تبصره ای آرا اصلاح می کنیم؛ در صورتی که مدت زمان زیادی از تصویب آن قانون نگذشته است، این ایراد نظام قانونگذاری ماست.

موضوع دیگر ، بحث تنقیح قوانین است که در سیاست های کلی نظام قانون گذاری مورد و تاکید قرار گرفته است، قوانین باید مانع و جامع باشد. در واقع باید قوانینی وضع شوند که تبدیل به گره کور نشوند، قوانین سلیقه ای نباشند. باید به سمت تصویب قوانینی پخته، دقیق، جامع و تسهیل کننده امور پیش برویم و اختلافات بین دستگاه ها در این روند قانونگذاری کمتر و کمتر شود.

*نماینده ادواز مجلس و فعال سیاسی اصولگرا

29215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان