«دنیای‌اقتصاد» بررسی کرد

افت و خیز پاییزی بازار خودرو

دنیای اقتصاد : بازار خودروی کشور در شرایطی از اوایل مهرماه با روند صعودی قیمت‌ها مواجه بود که در هفته جاری، حباب قیمتی بسیاری از محصولات تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسید

بازار خودروی کشور در شرایطی از اوایل مهرماه با روند صعودی قیمت‌ها مواجه بود که در هفته جاری، حباب قیمتی بسیاری از محصولات تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسیده است. در  اوایل مهر قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان به یکباره افزایش و بازار با نوساناتی همراه شد. روند افزایشی قیمت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که دیگر بازارها همچون سکه و ارز طبق روال یک ماه گذشته در آرامش بودند و تغییر و تحول قیمتی چندانی نداشتند. آنچه مشخص است بازار خودرو طی رویه یک‌سال گذشته با تاثیرپذیری از دو بازار سکه و ارز با نوسان همراه می‌شد به‌طوری‌که با هر تغییری در نرخ ارز و سکه قیمت‌ها در بازار خودرو نیز با تحولاتی همراه می‌شد. ریشه این موضوع نیز تا حدودی به سرمایه‌گذاری دلالان در بازار خودرو مرتبط بود. اما با افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو از اوایل مهر، گمانه‌زنی‌هایی در مورد این اتفاق مطرح شد، چرا که در شهریورماه همزمان با افزایش تولید، حباب قیمتی بسیاری از محصولات خودروسازان تخلیه شده بود و بازار به ثبات نسبی رسید. کاهش قیمت‌ها تا اوایل مهر روند خود را حفظ کرده بود این در شرایطی است که بعد از آن قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی خودروسازان با افزایش 5 تا 10 میلیون تومانی همراه شد. در مورد دلایل افزایش قیمت با توجه به عرضه مناسب خودروها از سوی خودروسازان بسیاری از فعالان بازار اظهار بی‌اطلاعی ‌کردند. در این زمینه اما برخی دیگر از فعالان بازار از جمله سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو این امر را نتیجه مدیریت دوباره بازار توسط خودروسازان خواندند و تاکید داشتند که روند افزایشی قیمت‌ها به دلیل کاهش عرضه و کند شدن مراحل صدور فاکتور از سوی تولید‌کنندگان رخ داده است.

این اظهارات در شرایطی است که خودروسازان مدعی تسریع در روند تکمیل محصولات ناقص در شرکت‌های متبوع خود بودند و عرضه را متناسب با تولید خودرو می‌خواندند. در هر صورت مدیریت بازار توسط خودروسازان موضوعی بود که از سوی خودروسازان قویا تکذیب شد. اما اگر خودروساز در افزایش قیمت‌ها دست نداشته باشد، چه دلیل دیگری برای این اتفاق مطرح است. در این زمینه برخی از فعالان بازار از ورود دوباره دلالان به بازار خودرو سخن می‌گویند و اینکه واسطه گران با ناامیدی از تلاطمات دوباره سکه و ارز بار دیگر به بازار خودرو  روی آورده‌اند.

این اظهار نظر نیز با کاهش قیمت‌ها در هفته جاری، نمی‌تواند دلیلی برای روند صعودی بازار باشد. به این ترتیب این سوال همچنان باقی است که چرا ثبات بازار شهریور با روند صعودی قیمت‌ها در مهرماه دچار آشفتگی شد؟ در این مورد یک فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کند که طی یک ماه گذشته برخی خودروسازان برای محصولاتی که دیگر امکان تولید ندارند جایگزین‌هایی معرفی کرده‌اند.این در شرایطی است که به دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار، متقاضیان چندان استقبالی از طرح‌های جایگزین نکرده‌اند. این موضوع تنها در مورد دو خودروساز بزرگ کشور صدق نمی‌کند بلکه مشمول خودروسازان بخش خصوصی نیز می‌شود. وی ادامه می‌دهد که طی هفته‌های گذشته شاهد بودیم که قیمت محصولات جایگزین به یکباره افزایش پیدا کرده و با قیمت کارخانه‌ای خود فاصله 5 یا حتی 10 میلیونی پیدا کرده است. این کارشناس تاکید می‌کند که فاصله قیمتی به‌طور حتم می‌تواند در ترغیب مشتریان نسبت به تحویل خودروهای جایگزین موثر باشد موضوعی که خودروسازان به دنبال آن هستند. اظهارات این کارشناس خودرو شاید ملموس تر از دیگر دلایل فعالان بازار در مورد افزایش قیمت‌ها  در اوایل مهر باشد، این در شرایطی است که در هفته جاری قیمت‌ها تعدیل شده و تا حدودی نیز به ثبات رسیده است.

روند نزولی قیمت‌ها

حال سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم طی هفته‌ای که گذشت قیمت خودروها چه تغییراتی کرده است.از ارزان‌ترین خودروی بازار شروع می‌کنیم. در حال حاضر پراید با سه مدل 111، 131 و 132 در بازار حضور دارد. در میان این سه مدل پراید 111 با قیمت 47 میلیون تومان در صدر قرار دارد و پراید 131 با قیمت 42 میلیون تومان ارزان‌ترین خودروی این گروه است. مشتریان می‌توانند پراید 132 را نیز با قیمت 44 میلیون و 500 هزار تومان خریداری کنند. پژو 405 نیز با سه مدل GLX، SLX و GLX دوگانه‌سوز در دسترس خریداران است. در میان مدل‌های پژو 405، مدل SLX این خودرو با قیمت 80 میلیون و 500 هزار تومان از سوی فروشندگان به مشتریان عرضه می‌شود. پژو 405 GLX دوگانه‌سوز نیز با قیمت 76 میلیون و 200 هزار خرید و فروش می‌شود. همین مدل با موتور بنزین‌سوز نیز با قیمت 72 میلیون و 400 هزار تومان قابل خریداری است.

گروه X200 شرکت سایپا نیز با سه خودروی، ساینا و دو مدل سدان و هاچ‌بک تیبا موجود است. این سه خودرو به ترتیب قیمت‌های 55 میلیون و 500 هزار تومان، 49 میلیون و 500 هزار تومان و 56 میلیون و 100 هزار تومان عرضه شده‌اند. سری هم به بازار پژو 206 بزنیم. این خودرو نیز همچنان با دو تیپ هاچ‌بک و یک مدل صندوقدار در بازار حضور دارد. تیپ 2 این خودرو از سوی فروشندگان 77 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده است. مشتریان می‌توانند همین خودرو را با تیپ 5، به قیمت 93 میلیون تومان خریداری کنند. پژو 206 صندوق‌دار نیز 92 میلیون و 800 هزار تومان در بازار قیمت دارد. البته در ارتباط با این خودرو ذکر این نکته اهمیت دارد که پژو 206 در شرایط فعلی به دو صورت فول و ساده در بازار قابل خریداری است. قیمت‌های ذکر شده برای این خودرو مربوط به مدل ساده است، بی‌شک قیمت‌های مدل فول در این سه خودرو بیش از این خواهد بود.

نگاهی هم به بازار محصولات رنو بیندازیم. در حالی که تولید انواع رنو در خطوط تولید پایان یافته همچنان خودروسازان تعداد اندک باقی مانده این برند را که در پارکینگ‌های آنها موجود است، فاکتور می‌کنند. در حال حاضر دو مدل ساندرو استپ‌وی و پارس تندر به ترتیب با قیمت 180 میلیون و 128 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سمند، دیگر محصول ایران خودرو است که طی هفته جاری در بازار مورد معامله قرار گرفت. این خودرو با دو مدل EF7 و LX در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX با پرداخت 76 میلیون تومان و مدل EF7 این خودرو نیز 80 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده است. کوییک با گیربکس اتوماتیک نیز در بازه زمانی ذکر شده با قیمت 89 میلیون و 700 هزار تومان داد و ستد شد. پژو 207 نیز با دو مدل گیربکس معمولی و اتوماتیک در دسترس متقاضیان قرار دارد. این خودرو با گیربکس ساده، 124 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت همین خودرو با گیربکس اتوماتیک طی هفته‌ای که گذشت 160 میلیون تومان بود. از بازار دنا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با دو مدل دنا معمولی و دنا پلاس با موتور توربو شارژ از سوی فروشندگان به مشتریان عرضه می‌شود.

دنا معمولی 106 میلیون تومان در بازار قیمت خورده است و مدل پلاس با موتور توربو شارژ نیز با قیمت 163 میلیون و 500 هزار تومان داد و ستد می‌شود. رانا و پژو پارس نیز به ترتیب با قیمت 76 میلیون و 91 میلیون و 500 هزار تومان در بازار حضور دارند. سری هم به بازار خودروهای مونتاژی که توسط دو خودروساز بزرگ کشور عرضه می‌شوند، بزنیم. جدا از رنو ساندرو استپ‌وی که قیمتش را اعلام کردیم، شرکت سایپا همچنان تولید چانگان را در دستور کار دارد. این خودرو از سوی فروشندگان با قیمت 170 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. سراتو دیگر محصول مونتاژی این خودروساز نیز در ازای پرداخت 281 میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دانگ‌فنگ H30 کراس محصول چینی که در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ می‌شود با قیمت 130 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اولین محصول پسا برجامی این شرکت، یعنی پژو 2008 نیز از سوی فروشندگان با قیمت 300 میلیون تومان به خریداران عرضه شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان