آیا ترامپ استیضاح می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، مهدی مطهرنیا درباره فرآیند استیضاح رئیس جمهور آمریکا در قانون اساسی این کشور گفت: در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا اینطور تبیین شده است که استیضاح باید با موضوع مشخص و مستند به مجلس نمایندگان ارجاع شود. اگر شواهد کافی بود مجلس نمایندگان برای بندهای استیضاح رای گیری می کنند.؛ به عبارت دیگر کنگره ماموریت می یابد که موضوع استیضاح را مورد توجه قرار داده و استنادات موجود در باب موضوع را فراهم نماید و به صحن عمومی مجلس نمایندگان بیاورد. در مجلس نمایندگان استیضاح مطرح و سپس با اکثریت ساده یا نسبی یعنی تعداد آرا پنجاه به علاوه یک با استیضاح موافق باشند، مستندات به مجلس سنا تحویل داده می شود،  ولی اگر  مستندات قابل قبول مجلس نمایندگان نباشد، ریس جمهور استیضاحش شکست می خورد. اما با رأی مجلس نمایندگان و موافقت اکثریت نسبی انها، مجلس سنا مستندات را مورد برررسی و سپس به رای اعضای سنا می گذارد و بدین ترتیب ما شاهد رای گیری خواهیم بود که باید اکثریت پیچیده یا حداقل دو سوم نمایندگان سنا که تعداد آن ها دو سوم از صد نفر است با استیضاح موافق باشند. آنگاه ؛ در مرحله بعد  رئیس جمهور از قدرت بر کنار و معاون اول جای او را خواهد گرفت.

این کارشناس همچنین درباره احتمال برکناری ترامپ گفت: اگر به فرایند استیضاح توجه کنیم حداقل چندین ماه طول می کشد تا فرایند استیضاح بتواند به مجلس سنای ایالات متحده وارد شود و گام های نهایی شکل بگیرد. دموکرات ها هم  استیضاح ترامپ را برای ایجاد تزلزل در کمپین انتخاباتی ترامپ آن هم در سال پایانی دوره ی ریاست جمهوری  مطرح کردند تا بتوانند او را با ضربه ی استیضاح در انتخابات زمین گیر کنند. از طرفی مجلس سنا با اکثریت جمهوری خواه روبرو است و جمهوری خواهان با اینکه با ترامپ اصطکاک هایی دارند و ژنرال های جمهوری خواه  چندان از ترامپ و ضربه ای که او در انتخابات 2016 وارد آورد خشنود نیستند،  اما  به هر ترتیب باید از رییس جمهور جمهوری خواه حمایت کنند؛ از طرفی باید به افکار عمومی مردم امریکا هم توجه داشته باشیم با اینکه بعضی از نظر سنجی ها نشان می دهد بالاتر از پنجاه درصد از مردم موافق استیضاح ترامپ هستند. اما امروز او به نسبت بین سالی که به عنوان یک کاندیدای ناشناس یا  حداقل فاقد سابقهی سیاسی حضور پیدا کرد، دارای جاذبه ها و محبوبیت های بیشتری در بین مردم آمریکا است  و دستاورد های بزرگی برای دورهی ریاست جمهوری خود به  ارمغان آورده و می تواند با حرکاتی در چارچوب پوپولیست روشنی که در ایالات متحده امریکا راه انداخته است مردم را جذب کند و برای آینده ی  ایالات متحده آمریکا خطراتی ملی بیافریند.

وی افزود: لذا به نظر می رسد که دموکرات ها برای استیضاح ترامپ بیش از آنکه به یک واقعیت یعنی خارج کردن ترامپ از کاخ سفید بیاندیشد به ضربه زدن به او در نوامبر 2020 می اندیشد. از طرف دیگر مایکل پنس به ویژه در ارتباط با تهران از از ترامپ بسیار رادیکال تر است و بعید به نظر می رسد که پنس ریاست جمهوری را پذیرا نباشد،  چرا که مهم ترین کارکرد معاون اول رییس جمهوری آمریکا طبق قانون تکیه بر صندلی اتاق بیضی شکل  در کاخ سفید و در صورت فقدان رییس جمهور مستقر به هر دلیلی است. لذا با وجود اینکه ممکن است پنس پذیرای ریاست جمهور نباشد اما احتمال اش بسیار بسیار ضعیف است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان