طی یک تماس تلفنی؛

وزیران خارجه ایران و ترکیه تحولات سوریه را بررسی کردند

تهران-ایرنا-  «محمد جواد ظریف» و «مولود چاووش اوغلو» وزیران خارجه ایران و ترکیه، در گفت و گوی تلفنی آخرین تحولات منطقه به ویژه شمال سوریه را بررسی کردند.

وزیران خارجه ایران و ترکیه تحولات سوریه را بررسی کردند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی های خود با مقامات کشورهای منطقه، بعد از ظهر امروز با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود در خصوص آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع شمال سوریه تلفنی گفت وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه دیروز هم در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای خارجه عراق، روسیه و سوریه در خصوص آخرین تحولات منطقه بویژه اوضاع شمال سوریه گفت و گو و تبادل نظر کرد. این گفت و گوها بویژه با مقامات سایر کشورهای منطقه ادامه خواهد یافت.
محمد جواد ظریف در روزهای اخیر در توییتی در خصوص تهاجم به شمال سوریه خواستار پایان تهاجم به سوریه شد و  تصریح کرد:« ضرورت حال حاضر این است که تهاجم به داخل سوریه پایان یابد و به همه نگرانی‌ها در چارچوب توافق آدانا رسیدگی شود. در عین حال، ضروری است که اصول بنیادی حقوق بین‌الملل بشردوستانه به طور کامل رعایت شود: تمایز قائل شدن میان غیرنظامیان و جنگجویان و ممنوعیت تحمیل آسیب غیرلازم.»

ترکیه چهارشنبه 17 مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.
رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌ های مدافع خلق (ی. پ. گ) بیان کرد.
سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گزارش داد، تخمین زده می شود حدود 400 هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.
تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، فنلاند، نروژ، آلمان، و جمهوری چک فروش سلاح به ترکیه را به حال تعلیق درآورده اند.

در آخرین تحولات مربوط به بحران در شمال سوریه ، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پنج شنبه شب در کنفرانس خبری از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش بس در شمال سوریه خبر دادند.مظلوم عبدی" فرمانده کل نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) هم پنجشنبه شب به صورت رسمی اعلام کرد که این گروه توافق آتش بس اعلام شده از سوی ترکیه و آمریکا را می‌پذیرد.
این در حالی است که رسانه‌ها روز جمعه از نقض آتش بس موقت در مناطق کردنشین شمال سوریه خبر دادند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان