توطئه علیه کرد‌ها با توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا؟!

روز جمعه شبکه خبری روسیا الیوم، به نقل از رویترز گزارش داد ساعاتی پس از توافق آمریکا و ترکیه درباره آتش بس موقت در شمال سوریه، اطراف شهر راس العین (کوبانی) بامداد امروز گلوله باران شد. این در حالی است که کمتر از یک روز پیش، آمریکا و ترکیه توافق کردند که ترکیه با توقف پنج روزه حملات به نیروهای کرد به آنها اجازه دهد از مناطقه مرزی عقب نشینی کنند.

روز جمعه شبکه خبری روسیا الیوم، به نقل از رویترز گزارش داد ساعاتی پس از توافق آمریکا و ترکیه درباره آتش بس موقت در شمال سوریه، اطراف شهر راس العین (کوبانی) بامداد امروز گلوله باران شد.

به گزارش «تابناک»؛ منابع محلی گفتند که آتش بس نقض شده و صدای تیراندازی و شلیک گلوله را در منطقه‌ای از شهر مرزی راس العین شنیده اند.

این در حالی است که کمتر از یک روز پیش، آمریکا و ترکیه توافق کردند که ترکیه با توقف پنج روزه حملات به نیروهای کرد به آنها اجازه دهد از مناطقه مرزی عقب نشینی کنند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

وی گفت: در 120 ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی پ گ" از 30 کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش بس را اعلام می‌کند.

توطئه علیه کردها با توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا!؟

پنس با تأکید بر اینکه طبق توافق طرفین ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات توافق اعلام خواهد شد.

ترکیه در دو روز گذشته صحنه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا بوده است.

مذاکرات خصوصی پنس و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه به طول انجامید و پس از مذاکرات خصوصی، هیأت‌های دوطرف دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند.

«مولود چاوش اوغلو» در پی اعلام خبر توافق واشنگتن و آنکارا در خصوص عملیات در سوریه گفت: این توافق درباره آتش‌بس نیست بلکه تنها به منزله تعلیق عملیات است.

وی ادامه داد، برای اینکه شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق و حزب کارگران کردستان طی 120 ساعت از منطقه خارج شود، عملیات چشمه صلح را موقت متوقف خواهیم کرد، ولی این یک آتش‌بس نیست.

این تحولات در حالی رخ می دهد که «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه، با تردید نسبت به تعهد ترکیه به توافق آتش بس گفت: از حرف تا عمل اردوغان فاصله وجود دارد و این بیانگر نفاق سیاسی وی است.

از سوی دیگر، نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا توافق میان واشنگتن و آنکارا برای ترک مخاصمه موقت در شمال سوریه را «دروغین» دانستند.

رهبران دمکرات کنگره در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این توافق اعتبار سیاست خارجی آمریکا را جدی خدشه‌دار می‌کند و پیام خطرناکی به متحدان و دشمنان ما می‌فرستد که نمی‌توان به سخنان ما اعتماد کرد. رئیس جمهوری اردوغان هیچ امتیازی نداده، اما رئیس جمهوری ترامپ به او همه چیز داده است.

طبق این بیانیه، مجلس نمایندگان آمریکا چند روز دیگر قرار است یک بسته از تحریم‌ها را به منظور کاهش تبعات انسانی خروج آمریکا از سوریه تصویب کند. این در حالی است که برخی جمهوریخواهان نیز از این توافق آتش بس انتقاد کردند.

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت، تصمیم ترامپ برای رها کردن هم‌پیمانان کردش در سوریه مثل یک "لکه خون" در کتاب‌های تاریخ آمریکا به جای می‌ماند؛ این سناتور ایالت یوتا انتقادهایش از تصمیمات ترامپ در صحن سنای آمریکا مطرح کرد.

او عنوان کرد: این تصمیمی که اعلام شد، یک پیروزی معرفی کردند اما این به هیچ وجه به مفهوم پیروزی نزدیک نیست.

این سناتور خاطرنشان کرد، خارج ساختن سربازان آمریکایی محافظ کردها در منطقه، ناقض یکی از وظایف مقدس ماست. این به مثابه حمله به شرافت آمریکاست.

رامنی گفت، امیدوار است این آتش‌بس کارآمد باشد اما توافق با ترکیه باید قبل از آنکه آمریکا سربازانش را خارج می‌کرد حاصل می‌شد، نه پس از آن.

مارکو روبیو، یک سناتور جمهوریخواه دیگر نیز انتقادهای مشابهی از این توافق آتش‌بس مطرح کرده و گفته است: این توافق به جز اینکه به کردها این شانس را داده تا منطقه را ترک کرده و هدف قتل عام قرار نگیرند، هیچ تغییر دیگری در دیگر مسائلی که من نگرانشان هستم به وجود نیاورده است.

برت مک‌گورک، نماینده سابق آمریکا در کمپین مبارزه با داعش این کشور نیز در توییتر نوشت: این توافق آتش‌بس هدیه‌ای به ترکیه‌ است. آمریکا در واقع برنامه ترکیه برای گسترش مرزهایش به میزان 30 کیلومتر در داخل سوریه را تصویب کرده؛ بدون آن که قابلیتی برای تأثیرگذاری معنادار بر حقایق میدانی به دست آورد. این سازوکار اجرا نکردنی ست.

توافقی برای توطئه علیه کردها؟!

علی محمد صالح، رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد، آنچه به عنوان توافق میان آمریکا و ترکیه برای اعلام آتش بس در مناطق کردنشین سوریه و توقف حمله نظامی ترکیه به این مناطق اعلام شده، تنها توطئه ای خطرناک علیه کردها و با هدف اجرای خواست و طرح های اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این مناطق است.

وی افزود: اگر نیروهای کرد سوری،32 کیلومتر از مرز با ترکیه عقب نشینی کنند، این محدوده شامل مناطق مهم و استراتژیک گری سپی و عین عیسی و کوبانی خواهد بود و این مناطق بدون دفاع می ماند. از سوی دیگر بر اساس این توافق منطقه مذکور در اختیار ترکیه قرار گرفته و نیروهای کرد سوری نیز باید سلاح های خود را به آمریکا تحویل دهند.

علی محمد صالح تأکید کرد این توافق خلع سلاح کردهاست و ترکیه آنچه نتوانست در میدان جنگ به دست آورد، از طریق این توافق و با کمک آمریکا به دست می آورد. همچنین این توافق به نحوی طراحی شده که فقط خواسته های ترکیه را اجرایی کرده و اگر کردها با آن مخالفت کنند، ترکیه و آمریکا در جامعه جهانی چنان وانمود می کنند که کردها خواهان جنگ هستند و به این ترتیب حمایت های جهانی را از دست داده و فشار افکار عمومی و مردم آمریکا بر ترامپ نیز برداشته می شود.

نماینده جنبش تغییر گفت، این توافق در درجه نخست برای رهایی ترامپ از وضعیت کنونی و فشارهای جهانی و داخلی است و در درجه دوم نیز تأمین منافع و خواست های ترکیه بدون جنگ است و کردها تنها متضرر آن خواهند بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان