موج بازگشت از اربعین و تداوم بازدید مسئولان از مرزهای چهارگانه

استان ها - ایرنا - ترخیص آیات عظام مکارم شیرازی و امینی از بیمارستان ، بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از مرز چذابه ، تلاش شبانه روزی پلیس برای روان سازی انتظامات و امنیت بازگشت زائران اربعین ، خدمت بی نشان ،‌پاسخ شهرداری تهران به منتقدان و پیام تسلیت بابت درگذشت فرهیخته اهل سنت در سیستان و بلوچستان را می توان برجسته ترین رخدادهای روز جمعه برشمرد.

موج بازگشت از اربعین و تداوم بازدید مسئولان از مرزهای چهارگانه

سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین 31 سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود 600 فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری 24» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود:

اربعین ؛ موج بازگشت

اگر چه فردا شنبه روز اربعین است و به قاعده اوج حضور در آیین اربعین برای همچو فردایی مصداق مفهومی دارد اما حجم انبوه جمعیت مشتاقان این امکان را در عمل برای حضار ناممکن ساخته و از همین رو دهها روز قبل سیل خروش عاشقان به سمت کربلا روان شده و بسیاری با سلامی میثاق در میقات عاشقان تجدید کرده و ناگذیر به توصیه مسئولان برای جلوگیری از تراکم جمعیت به میهن بازگشته اند.

موج بازگشت که از چند روز قبل آغاز شده امروز جمعه شدت گرفت و این روند حداقل تا سه روز بعد از اربعین ادامه خواهد داشت .

متولیان ساماندهی حرکت این جمعیت انبوه به لحظه با توجه به ارزیابی از شرایط میدانی ، تدبیر کرده و راهکارهای عملی را برای بهبود شرایط تردد زائران اجرا می کنند.

در همین ارتباط  سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راه  کشور عصر جمعه بر اساس برنامه ای از پیش تعیین شده،‌ یک طرفه شدن جاده مهران را به سمت ایلام اعلام کرد.

او گفت: با توجه به حجم بالای بازگشت زائران عتبات عالیات از کشور عراق، محور مهران به ایلام از عصر امروز تا اطلاع بعدی یک طرفه خواهد بود.

وی  مسیر جایگزین برای محور مهران - ایلام را که به صورت تردد 2 طرفه است محور ایلام - ملکشاهی- مهران اعلام کرد.

بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از 60 درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

فرماندار قصرشیرین نیز که مرز خسروی در حوزه استحفاظی او معبر جدیدی برای زائران امسال بود برای تسهیل بازگشت زائران  اعلام کرد که مرز خسروی 24 ساعته فعال است.

مرادعلی تاتار ظهر جمعه به خبرنگار ایرنا گفت که تردد اکنون در مرز بسیار است و از صبح جمعه تاساعت 12 بیش از هفت هزار تن از زائران اربعین حسینی (ع) به کشور بازگشتند و در همین بازه زمانی 600 نفر به عتبات عالیات رفته اند.

تسلیت بابت درگذشت فرهیخته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان

پس انتشار خبر درگذشت « گل‌ محمد صالح زهی» از نویسندگان و محققان پیشکسوت استان سیستان و بلوچستان استاندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان با صدور پیام های جداگانه ای این ضایع جبران  ناپذیر را به اهالی فرهنگ و هنر این استان و خانواده آن فرهیخته فقید تسلیت گفتند.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در پیام خود رحلت این هنرمند نامدار استان را به جامعه فرهنگ و هنر و ‌مردم استان سیستان و بلوچستان و خانواده مکرم ایشان تسلیت گفته و ضمن آرزوی صبوری و شکیبایی برای فرزندان و بازماندگان ، برای مرحوم آمرزش و غفران الهی مسئلت نموده است.

استاد گل‌محمد صالح زهی شاعر، نویسنده، گوینده رادیو، مورخ و پژوهشگر اهل سنت این استان بود که دیروز پنجشنبه در سن 90 سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت .

حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در پیامی مشابه این درگذشت را به فرهنگ دوستان استان تسلیت گفت و با بازماندگان ابراز همدردی کرد.

ترخیص آیت الله مکارم و امینی از بیمارستان 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید که در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری ‌شده بود، روز جمعه مرخص شد و به شهر مقدس قم بازگشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی از روز دوشنبه هفته جاری به دلیل توصیه پزشکان و به‌منظور پیگیری روند درمان دریکی از بیمارستان‌های تهران بستری‌شده بود و هم‌اکنون حال عمومی ایشان مساعد است.

رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری، آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان، ‌رئیس قوه قضائیه، وزیر اطلاعات، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و شماری دیگری از شخصیت‌ها و مقام‌های کشوری در مدت بستری بودن این مرجع تقلید با حضور در بیمارستان از آیت‌الله مکارم شیرازی عیادت کردند.

آیت‌الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که از روز جمعه گذشته به علت بیماری گوارشی در یکی از بیمارستان‌های قم بستری‌ بود امروز مرخص شد.

حضرات آیات جوادی آملی، نوری همدانی و سبحانی از مراجع تقلید، اعرافی، مقتدایی، حسینی بوشهری، استادی، سعیدی و بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه از این استاد برجسته حوزه عیادت کرده بودند.

شکوه برگزاری اربعین جلوه هم افزایی همسایگان

در جریان بازدید امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از مرز چذابه در استان خوزستان که پیش از ظهر جمعه انجام شد،‌ او سخنانی در ترسیم شکوه برگزاری آیین اربعین بیان کرد که در آن ، نتیجه خوب همکاری دو همسایه برای تامین امنیت و نمایش اقتدار مستتر بود.

او گفت که  در اربعین امسال هیچ مورد امنیتی زائران را تهدید نکرد و این راهپیمایی با شکوه‌تر از گذشته برگزار شد و این حاکمیت ثبات و امنیت را در ایران نشان داد.

شمخانی از موکب های مستقر در پایانه مرزی چذابه بازدید کرد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  در اربعین امسال میلیون‌ها زائر از ایران و سایر کشورها در این همایش بزرگ حضور پیدا کردند و هیچ مشکل امنیتی برای زائران در ایران و عراق ایجاد نشد.

رد پر رنگ نیروی انتظامی در آیین اربعین

به هر بخش از حرکت زائران اربعین که نگاه کنیم از شروع درخواست گذرنامه تا تردد جاده ها و عبور از مرز و تامین امنیت و نظم ترددها ،‌ رد نیروی انتظامی پررنگ است و گوشه ای از این حجم فعالت در بازدیدهای مداوم مسئولان این نیرو از مرزها جلوه می کند.

امروز سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از مرز چذابه بازدید کرد و در حاشیه آن به خبرنگاران گفت: آمار ثبت شده ورود زائران اربعین حسینی در مرزهای کشور درحال حاضر پنج برابر رقم خروج شده است.

وی افزود: امسال با توجه به پیش‌بینی‌ افزایش تعداد زائرین اربعین گذرگاه‌های ورودی و خروجی را افزایش دادیم و برای برقراری نظم و امنیت در مرزهای چهارگانه مشترک کشورمان با عراق ، از بیشترین تعداد نیروهای خود استفاده کردیم.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی همچنین در نشست ستاد اربعین در پایانه مرزی شلمچه شرکت کرد و گفت که سه میلیون و 100 هزار زائر اربعین تاکنون از چهار گذرگاه مرزی کشور به سمت عراق رفته و از این تعداد 2 میلیون و 100 هزار زائر ایرانی از زیارت عتبات عالیات برگشته اند.

وی با بیان این که نگرانی و دغدغه ما افزایش خودروهای سواری است ،گفت: 65 درصد زائران از خودروهای شخصی خود استفاده کردند که امیدواریم با رعایت قوانین و پرهیز از شتاب در بازگشت به شهرهای خود و استراحت کافی در مسیر ، از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کنند، البته گزارش های موجود نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش تصادفات را نشان میدهد.

امروز همچنین سرهنگ پاسدار سید هاشم حسینی نماینده ستاد کل نیروهای مسلح نیز در سفر به خوزستان از پایانه مرزی چذابه و روند خدمت‌رسانی نیروهای ارتش، سپاه و ناجا به زائران اربعین بازدید کرد.

خدمت بی نشان ، پاسخ شهردار تهران به منتقدان  

شهردار تهران در حاشیه حضورش  در محل اسکان خادم الحسین (ع) در کربلا به خبرنگاران گفت : شهرداری اصراری بر تبلیغ ندارد و برای همین بدون آرم و لوگوی این نهاد به زوار اربعین حسینی خدمات رسانی می‌کند.

پیروز حناچی افزود : امسال مردم از ما می پرسیدند که چرا شهرداری در اربعین حضور ندارد؛ واقعیت این است که ما حضور داریم اما بدون نام و نشان به سنت بسیاری از خادمان امام حسین (ع)، خدمات رسانی می کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه خدمات شهرداری تهران در اربعین امسال اگر بیشتر از سال های گذشته نباشد، کم تر نیست، اضافه کرد: در ستاد اربعین کشور ١٣ کمیته فعالیت می کنند که شهرداری تهران مسئولیت کمیته خدمات شهری را بر عهده دارد.

به گفته حناچی  در حال حاضر 4٠٠ نیروی خدماتی در نجف و بیش از یک هزار نیرو در کربلا برای خدمات رسانی به زائران مستقر هستند.

امسال یک هزار دستگاه اتوبوس نیز در محل ورود زائران به عراق خدمات رسانی می کنند و ارائه تمام این خدمات تا 2 روز بعد از اربعین ادامه خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان