بالاترین نمره IQ دنیا متعلق به چه اشخاصی است [بخش دوم-آخر]

تهیه فهرست از باهوش ترین افرادی که تاکنون روی زمین زیسته اند کاری تقریبا غیر ممکن است؛ هوش را به شیوه های مختلفی می توان اندازه گرفت و برخی برای این منظور از تست های IQ استفاده می کند و دیگران هوش حسی یا EQ را در جایگاه بالاتری از IQ قرار می دهند

بالاترین نمره IQ دنیا متعلق به چه اشخاصی است [بخش دوم-آخر]

تهیه فهرست از باهوش ترین افرادی که تاکنون روی زمین زیسته اند کاری تقریبا غیر ممکن است؛ هوش را به شیوه های مختلفی می توان اندازه گرفت و برخی برای این منظور از تست های IQ استفاده می کند و دیگران هوش حسی یا EQ را در جایگاه بالاتری از IQ قرار می دهند. نکته دیگر اینکه باهوش بودن لزوما به معنای استفاده از آن هوش و کشف کردن نیست و چه بسیار افرادی که بالاترین نمره IQ را دارند اما در طول حیاتشان شناخته نمی شوند.

در بخش نخست مطلبی که شب گذشته با عنوان «بالاترین آی کیو متعلق به چه اشخاصی است؟» منتشر شد شماری از باهوش ترین افراد در سراسر دنیا را به شما معرفی کردیم و امشب نیز قصد داریم در بخش دوم با چند تن دیگر از این نوابغ آشنا شویم.

11- Rick Rosner

تور کیش

آی کیو 192 تا 198

بالاترین نمره آی کیو

ریک در طول عمر خود بالغ بر 30 تست آی کیو مختلف را انجام داده و در تمام آنها نمره او بین 192 تا 198 بوده است و پیش از آنکه به عنوان نویسنده در تلویزیون استخدام شود به عنوان نگهبان و حتی مدل کار کرده بود. ریک از جمله افرادی است که شاید بهترین بهره را از هوش خود نبرده و در مشاغلی کار کرده که کمتر به نوابغ ارتباط پیدا می کنند. از این نابغه در تبلیغات پیتزا دومینو و برگرکینگ استفاده شده است.

12- Terence Tao

آی کیو: 225 تا 230

بالاترین نمره IQ

تیرنس در سال 1975 میلادی در خانواده ای چینی متولد شد و از همان ابتدا هوش و نبوغ استثنایی خود را در رشته ریاضیات نشان داد و حضور او در کلاس های ریاضیات سطح دانشگاه از همان ابتدای کودکی خود گواه این مساله است. تیرنس مدک دکترای خود را زمانی که تنها 20 سال داشت دریافت کرد و در سال 2006 توانست مدال فیلدز را دریافت نماید. مدال فیلدز را میتوان معادل جابزه نوبل ریاضیات دانست با این تفاوت که هر چهار سال یکبار به برنده اهدا می شود. تیرنس تائو هم اکنون در لس آنجلس زندگی می کند و تمرکزش را روی معادلات دیفرانسل با مشتقات جزئی و ترکیبات جبری قرار داده است. او تاکنون 275 مقاله علمی را منتشر کرده و یکی از دو کودکی است که توانست نمره 760 را در درس ریاضی آزمون ورودی دانشگاه های آمریکا کسب کند.

13- William James Sidis

آی کیو: 250 تا 300

بالاترین نمره IQ

ویلیام در سال 1898 میلادی در نیویورک سیتی متولد شد و در خانواده ای روشنفکر پرورش یافت. نشانه های نبوغ از همان ابتدا در ویلیام  هویدا بود؛ در حالی که تنها پنج سال داشت می توانست از دستگاه تایپ استفاده کند و صحبت به زبانهای لاتین، یونانی، روسی، فرانسه، آلمانی و عبری را فرا گرفته بود. از آنجایی که در شش سالگی به لحاظ احساسی هنوز به بلوغ و پختگی نرسیده بود اجازه ورود به دانشگاه هاروارد به او داده نشد.

با این حال ویلیام در سن یازده سالگی اولین سخنرانی در مورد فیزیک چهار بعدی را انجام داد و دانشگاه این بار مجبور شد که ویلیام را پذیرش کند. پیشرفت و یادگیری ویلیام بسیار خوب بود و خیلی سریع در مرکز توجه همه قرار گرفت به همین خاطر حسادت هم کلاسی هایش در هاروارد کم کم باعث ایجاد مزاحمت هایی برای او شد تا اینکه والدینش تصمیم گرفتند او را برای تدریس به تگزاس بفرستند. به همین خاطر ویلیام از ادامه تحصیل در هاروارد باز ماند و تصمیم گرفت باقی عمر را روی سیاست تمرکز کند. متاسفانه ویلیام عمر کوتاهی داشت و در سن 46 سالگی در سمت یک فروشنده بی پول دچار سکته شد و از دنیا رفت.

خواهر و مادر ویلیام به اغراق و بزرگنمایی توانایی های ذهنی خانواده  Sidis شهرت داشتند و گفته می شود که خواهرش به آبراهام اسپرلینگ روانشناس مشهور گفته بود که آی کیو برادرش بیشتر از 250 است.

به نقل از اسپرلینگ که مولف کتاب «روانشناسی برای میلیون ها نفر» است آورده اند که در این باره گفته:

هلنا سیدیس (خواهر ویلیام) به من گفته که برادرش چند سال قبل از مرگش یک تست آی کیو را نزد روانشناسی انجام داده و نمره او به قدری بالا بوده که تا آن زمان نمونه اش مشاهده نشده. آن روانشناس گفته بود که نمره آی کیو او بین 250 تا 300 بوده. ویلیام در سال های آخر عمر خود برای استخدام در شهرداری های نیویورک و بوستون چند تست هوش دیگر داده و امتیازی که او در آن تست ها بدست آورد در نوع خود پدیده بود.

با این حال اسپرلینگ شخصا هیچگاه تست هوش از ویلیام نگرفت چرا که در این صورت قطعا در کتاب خود با نام «داستان نابغه» که در مورد توانایی های ذهنی ویلیام نوشته بود از آن سخن به میان می آورد.

جدای از جنجالی که در رابطه با نمره واقعی آی کیو ویلیام مطرح بود، این فرد قطعا یک نابغه خارق العاده در زمان خود بود (به واسطه کارهایی که در سنین اولیه عمرش انجام داد) و نمی دانیم که اگر هم کلاسی هایش باعث هدر رفتن استعدادهای او نمی شدند، به چه مدارج علمی خوبی دست پیدا میکرد.

14- Ainan Celeste Cawley

آی کیو: 263

بالاترین نمره IQ

این مرد شاید جوان ترین در فهرست ما باشد. او در سال 1999 میلادی متولد شد و گفته می شود که نمره آی کیو او برابر با 263 است. Ainan در سن 7 سالگی توانست به عنوان جوانترین فرد در دنیا نمره سطح O در شیمی را بدست آورد. در حالی که تنها 8 سال داشت در دانشگاه پلی تکنیک سنگاپور سخنرانی هایی را در رشته شیمی انجام می داد. او ریاضیدان، برنامه نویس و موسیقیدان است و زمانی که تنها 9 سال داشت می توانست عدد پی را تا 518 رقم اعشار و جدول تناوبی را از بر بخواند.

پدر و مادر این نابغه ادعا کرده اند که او در حالی که شش ماه داشته راه افتاده است و در یکسالی میتواسته جملات پیچیده بگوید. آنها حتی مدعی اند که فرزندشان در حالی که دو هفته داشته اولین کلمه را ادا کرده است!

15- jacob barnett

آی کیو: 270

بالاترین نمره IQ

جاکوب بارنت در دو سالگی به تشخیص پزشکان یک مبتلا به اوتیسم شناخته شد و آنها حتی پیش بینی کردند که او هیچگاه نمی تواند یاد بگیرد که چطور بند کفش هایش را ببندد. این نابغه آمریکایی اما برخلاف پیش بینی ها توانست در کمتر از یک سال کلاس های ششم تا دوازدهم را بخواند و سپس در حالی که 10 سال داشت به کالج رفت. او در سیزده سالگی یک فیزیکدان بود و حالا مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.

نتیجه گیری

با در نظر داشتن تمام آنچه گفته شد، باید بدانیم که داشتن آی کیو بالا لزوما به معنای باهوش بودن یک فرد نیست. مشکلی که در مورد تست های آی کیو وجود دارد این است که گرچه در ارزیابی  مهارت های مشورتی (منظور مهارت هایی است که به نحوه استفاده ما از حافظه و منطق مربوط می شوند) خوب عمل می کنند اما نمی توانند تمایل ما برای استفاده از این مهارت ها را در شرایط مورد نیاز اندازه بگیرند. براساس گفته Daniel Kahneman از اساتید دانشگاه پرینستون، هوش به قدرت مغزی مربوط می شود در حالی تفکر منطقی به کنترل این قدرت ربط پیدا میکند.

جاناتان ایوانس از روانشناسان دانشگاه Plymouth انگلستان هم در این باره می گوید:

برخی افراد به لحاظ ذهنی میتوانند بدون کمترین تلاشی تفکر تحلیلی داشته باشند و تمایل دارند که از بینش خود استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر به احساس خود تکیه می کنند و براساس آن کاری که انجام می دهند را توجیه می کنند.

داشتن آی کیو بالا مثل بلند قد بودن در بسکتبال است. در صورتی که همه شرایط یکسان باشد، قد قطعا مشخصه ای کلیدی در این رشته محسوب می شود اما اگر همه چیز برابر نباشد، آنگاه یک بازیکن به چیزی بیشتر از قد بلند نیاز دارد تا بازی خوبی را از خود به نمایش بگذارد. به همین نحو یک متفکر خوب بودن به مشخصات زیادی نیازی دارد و صرفا در گرو داشتن آی کیو بالا نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان