ابراز امیدواری پمپئو از اجرای آتش‌بس در شمال سوریه

تهران- ایرنا- «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا جمعه شب در کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در بروکسل، ابراز امیدواری کرد که ترکیه و کُردها به توافق آتش‌بس در شمال شرق سوریه احترام بگذارند.

ابراز امیدواری پمپئو از اجرای آتش‌بس در شمال سوریه

به گزارش شبکه خبری الجزیره، پمپئو در جریان این کنفرانس خبری، گفت: ما نگرانی های امنیتی ترکیه در مرزهای خود با سوریه را درک می کنیم.

وی اضافه کرد: اما روش مناسبی برای از بین بردن این نگرانی ها انتخاب نشده است.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

وی گفت: در 120 ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی.پ.گ" از 30 کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش‌بس را اعلام می‌کند.

پنس با تأکید بر اینکه طبق توافق طرفین، ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات توافق اعلام خواهد شد.

ترکیه در دو روز گذشته صحنه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا بوده است.

مذاکرات خصوصی پنس و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه به طول انجامید و پس از مذاکرات خصوصی، هیأت‌های دوطرف به مدت دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند.

ترکیه روز چهارشنبه 17 مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌ های مدافع خلق (ی.پ.گ) بیان کرد.

سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد؛ تخمین زده می شود که حدود 400 هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، فنلاند، نروژ، آلمان، و جمهوری چک فروش سلاح به ترکیه را به حال تعلیق درآورده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان