سقف هزینه‌ ماهانه مشمول حذف یارانه چقدر است؟

یارانه مهر ماه در حالی به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد که بررسی ها نشان می دهد موج جدید حذف یارانه برخورداران در این ماه نیز تداوم یافت.

سقف هزینه‌ ماهانه مشمول حذف یارانه چقدر است؟

 به گزارش خبرآنلاین، دولت برنامه حذف یارانه سه دهک برخوردار را در دستور کار قرار داده است. عملیات حذف نه بر اساس یک عامل خاص که بر اساس کل دارایی افراد، میزان مبادلات مالی و حجم گردش مالی حساب های بانکی و البته میزان تراکنش منجر به خرید، صورت می گیرد.  بر این اساس دارایی و گردش مالی در کنار هزینه‌کرد، همگی در پروسه حذف یارانه‌ها موثر هستند. مهمترین مولفه های مورد بررسی برای خروج از این فهرست،  بر این اساس شامل 5 مولفه اصلی است. مالکیت خودرو، مالکیت واحد مسکونی دارای سند، گردش حساب بانکی، مانده حساب بانکی و میزان خرید ماهانه از طریق دستگاه های خودپرداز، با استفاده از کارت بانکی در تشخیص میزان برخورداری افراد از تمکن مالی موثر هستند. در عین حال اجاره نشینی با قیمت های نامتعارف در واحدهای مسکونی گران قیمت نیز در این میان واجد اهمیت است.    

میرزایی، سخنگوی ستاد تبصره 14 بودجه 98 درباره تاثیر مالکیت خودرو بر حذف یارانه ها پیش از این گفته است: یکی از شاخص‌هایی که مبنای شناسایی بود را با هم مرور کنیم. وضعیت خودروی خانوارهایی که در این مرحله به عنوان دهک‌های درآمدی بالا شناسایی و حذف شدند، کسانی که خودرو نداشته یا ارزش خودرو آنها صفر تا 50 میلیون تومان بوده، در لیست حذف (این مرحله) قرار نگرفتند. افرادی که خودروی 50 تا 100 میلیون بود 63 هزار و 760 خانوار بوده‌اند. 45 هزار و 813 خانوار خودروی آنها بین 100 تا 200 میلیون بوده است. 200 تا 500 میلیون تومان، 37409 خانوار و بالای 500 میلیون 15745 خانوار را شامل شده‌اند.

وی درباره سقف هزینه کرد گفته است: اگر متوسط هزینه‌کرد ماهانه خانوار از این اعداد کمتر باشد، یارانه آنها برقرار خواهد بود. برای خانوار تک نفره چهار میلیون تومان، دو نفره پنج میلیون، سه نفره 6 میلیون و 500 هزار تومان، چهار نفره هفت میلیون و 500 هزار تومان، پنج نفره هشت میلیون و 500 هزار تومان، برای خانوارهای 6 نفره و بیشتر هم به‌ازای هر نفر از اعضای خانوار، 500 هزار تومان اضافه خواهد شد.

 بررسی های دولت نشان می دهد حداقل 24 میلیون نفر واجد شرایط لازم برای دریافت یارانه ها نیستند از این رو حذف این افراد تا پایان سال در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 در ماه گذشته یارانه 170 هزار خانوار که تعدادشان اندکی کمتر از 800 هزار نفر بوده است، حذف شد. هر چند تعداد دقیق افرادی که یارانه شان در مهر ماه حذف شده است، دقیق اعلام نشده اما براوردها حکایت از ان دارد احتمال افزایش تعداد حذف شدگان رد این ماه نسبت به ماه گذشته بیشتر است.

 اگر دولت بنا داشته باشد تا پایان سال جاری 24 میلیون یارانه بگیر را از این فرهست حذف کند، بی تردید لازم است حداقل هر ماه یارانه بیش از 3 میلیون و چهارصد هزار نفر حذف شود این در حالی است که شمار حذف شدگان در ماه گذشته به 800 هزار نفر نرسید. به این ترتیب پیش بینی می شود در ماه های پیش رو حذف برخورداران از فهرست یارانه بگیران شتاب بیشتری را تجربه کند. پیش از این 76 میلیون ایرانی در فهرست یارانه بگیران نقدی بودند. بر اساس اعلام علی ربیعی حذف یارانه نقدی طبقه متوسط را در بر نخواهد گرفت.  

اعتراض بی دلیل مشمول جریمه خواهد شد 

 هر چند بنا بر اعلام مقامات دولتی، علیات حذف ر پایه اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی و با ضریب خطای اندک صورت رگفته است اما مهلتی جهت اعلام شکایات به کسانی که یارانه نقدی آنها حذف شده است، اعلام می شود. میرزایی سخنگوی ستاد تبصره 14 قانون بودجه به خبرآنلاین گفته است: معترضان به حذف یارانه اگر اطلاعات نادرست ارائه کنند، نه‌تنها یارانه‌شان قطع خواهد شد، بلکه بدهی‌شان در سازمان مالیاتی و سیستم بانکی می‌رود. یعنی کلا حساب‌هایشان بسته می‌شود؛ مگر این‌که بدهی خود را پرداخت کنند.
وی با تاکید بر این‌که افرادی که اطلاعات نادرست ارائه می‌دهند، یک‌بار برای همیشه باید نقره‌داغ شوند، افزود: یارانه حق عمومی و همگانی نیست و دولت به هر کسی برمبنای میزان وسعی که دارد، برای دریافت یک سطح استاندارد از خدمات رفاهی باید کمک کند؛ آن هم به شرط صحت اطلاعات.

23/ 223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان