اقتصاد در گذر زمان

از افتتاح اولین کارخانه ریسندگی تا پیمان پولی دو جانبه با ترکیه در فاز اجرا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

27 مهر 1308، اولین کارخانه ریسندگی که به همت حاج رحیم قزوینی در قزوین دائر شده بود، افتتاح شد.

27 مهر 1320، دکتر علی امینی به معاونت وزارت دارایی انتخاب شد. همچنین در این روز، جواد عامری وزیر سابق امور خارجه و کشور به ریاست شرکت سهامی بیمه منصوب شد.

27 مهر 1325، احمد قوام وزیران تازه را به این شرح به شاه معرفی کرد: احمد قوام نخست ‌وزیر، وزیر امور خارجه و وزیر کشور- سپهبد امیر احمدی وزیر جنگ- عبدالحسین هژیر وزیر دارایی- حمید سیاح وزیر پیشه و هنر و بازرگانی- دکتر اقبال وزیر بهداری- شمس ‌الدین امیر علایی وزیر کشاورزی- دکتر سیدعلی شایگان وزیر فرهنگ- غلامرضا نیک‌ پی وزیر پست و تلگراف و معاون نخست ‌وزیر- موسوی‌ زاده وزیر دادگستری- محمدولی فرمانفرمائیان وزیر کار و تبلیغات- ابوالحسن صادقی وزیر راه.

27 مهر 1332، چکی به مبلغ چهار میلیون و هفتصد هزار دلار از سوی ویلیام وارن، رئیس اداره همکاری فنی به علی امینی، وزیر دارایی ایران داده شد.

27 مهر 1337، لایحه منع مداخله و شرکت نمایندگان، وزرا و ماموران در معاملات دولتی از سوی دولت تقدیم مجلس شد.

27 مهر 1354، بین ایران و انگلستان دو قرارداد همکاری در زمینه انرژی اتمی امضا شد.

27 مهر 1355، چهارمین نمایشگاه بین ‌المللی کالاهای صنعتی و خدمات بازرگانی ایران با حضور 45 کشور افتتاح شد.

27 مهر 1371، طرح جامع فرودگاه بین المللی امام خمینی توسط متخصصین داخلی طراحی شد.

27 مهر 1374، غلامرضا آقازاده وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در پی حفاریهای جدید در استان بوشهر، شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف یک میدان بزرگ گاز در شرق پالایشگاه کنگان شده است.

27 مهر 1390، اداره درآمد داخلی مالزی در بیانیه‌ ای اعلام کرد که از آغاز سال آینده میلادی کمک وعده داده شده نجیب تون رزاق، نخست ‌وزیر مالزی در بودجه سال 2012 پرداخت خواهد شد. در این بیانیه آمده است که مبلغ فوق به خانواده ‌هایی تعلق خواهد گرفت که درآمد ماهانه آنها کمتر از سه هزار رینگیت (هزار دلار) باشد. این اداره با اعلام اینکه این مبلغ طی چند مرحله پرداخت خواهد شد، عنوان کرد که عموم مردم مالزی می‌توانند برای دریافت این کمک نقدی درخواست بدهند.

27 مهر 1394،  وزیر نفت کشورمان در نخستین کنگره ملی نفت و نیرو به شرکت‌های بزرگ جهان که آماده ورود به صنعت نفت ایران هستند، هشدار داد از ارتباط با واسطه‌های نفتی و افراد فاسد که به گفته وی خون ملت را می‌مکند، دوری کنند و به‌طور مستقیم با مسوولان نفتی کشور وارد گفتمان شوند. زنگنه به شرکت‌های خارجی تاکید کرد این موضوع نه‌تنها به اعتبار این کشورها خدشه وارد می‌کند، بلکه فرصت حضور در ایران را نیز از آنها خواهد گرفت.

27 مهر 1395، نقص فنی یکی از قطعات اجاق‌های گاز وارداتی باعث شد تا دو شرکت آلمانی فراخوان سراسری تعمیر کالاهای خود را منتشر کنند. بر اساس فراخوان منتشر شده اجاق گازهای کابین‌داری که از دو برند «زیمنس» و «بوش» در فاصله زمانی ابتدای سال 2009 تا اکتبر 2011 تولید شده‌اند به دلیل خرابی یکی از اتصالات در معرض خطر نشت گاز و انفجار هستند.

27 مهر 1396، روسای کل بانک‌ های مرکزی ایران و ترکیه، نهایی و اجرایی شدن موافقت‌ نامه دو کشور درخصوص سوآپ دوجانبه ریال و لیر را رسما اعلام کردند.

منابع:  روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان