سیگار، صدرنشین جذب سرمایه خارجی

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در پنج ماه نخست امسال بیش از نیمی از حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های صنعتی،‌ معدنی و تجاری، به افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید سیگارت در استان زنجان و گیلان مربوط بوده است.

به گزارش ایسنا، طبق این آمار در پنج ماه نخست سال جاری 37 طرح صنعتی، معدنی و تجاری در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 15.6 درصد افزایش داشته است. همچنین حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در این طرح‌ها 618 میلیون و 700 هزار دلار بوده که نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته، 7.1 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، در این میان بیش از نیمی از حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در این طرح‌ها به افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید سیگارت در استان زنجان و گیلان اختصاص داده شده که مبلغ آن معادل 316 میلیون و 643 هزار دلار است.

همچنین طبق این آمار، طرح‌های تولید مکمل‌های دارویی و احداث پالایشگاه میعانات گازی به ترتیب با حجم سرمایه‌گذاری 71 میلیون و 892 هزار دلار و 50 میلیون دلار؛ بعد از سیگار بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند. این دو طرح به ترتیب در شهرهای خراسان رضوی و بوشهر اجرا می‌شود.

طرح فرآوری توتون سیگارت، تولید کاغذ از کربنات کلسیم و افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی به ترتیب با حجم سرمایه‌گذاری 25 میلیون و 188 هزار دلار، 25 میلیون دلار و 22 میلیون و 837 هزار دلار، در پنج ماهه نخست امسال در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شدند.

پوشاک در قعر جدول

از طرف دیگر این آمار نشان می‌دهد که برای طرح‌های تولید پوشاک تنها 300 هزار دلار سرمایه برای اجرای آن در استان خراسان رضوی در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است که کمترین حجم سرمایه‌گذاری در این آمار است.

حجم سرمایه‌گذاری در طرح فرآوری و بسته‌بندی محصولات غذایی (چاشنی غذا، ادویه و زعفران) نیز معادل 310 هزار دلار بوده که برای اجرا در استان قم در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده که بعد از پوشاک، کمترین سرمایه خارجی را به خود اختصاص داده است.

در این میان یکی از طرح‌هایی که در سال جاری در هیات سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده، تولید جانماز و سجاده، تسبیح‌شمار و تسبیح در استان خراسان رضوی است که حجم سرمایه خارجی 317 هزار دلار را به خود اختصاص داده است.

خراسان رضوی محل اجرای 8 طرح مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی

این آمارها نشان می‌دهد که استان خراسان رضوی محل اجرای 8 طرح از میان 37 طرح صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی بوده که بالاترین تعداد طرح را به خود اختصاص داده و بعد از آن، استان تهران و آذربایجان شرقی  قرار دارند که به ترتیب پنج و چهار طرح در آن‌ها اجرا می‌شود.

همچنین سه طرح مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در استان زنجان، دو طرح در هر یک از استان‌های گیلان، خوزستان و قزوین و یک طرح در استان‌های البرز، قم، فارس،‌ خراسان جنوبی، کردستان،‌ اصفهان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، سمنان، مرکزی،‌ خراسان شمالی و آذربایجان غربی هر کدام اجرا خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان