در آستانه یکسالگی جنبش مخالفان نظام سرمایه داری فرانسه

جلیقه زردها برای تظاهرات بزرگ آماده می شوند

تهران - ایرنا - معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری و ضد نظام سرمایه داری فرانسه موسوم به جنبش "جلیقه زردها"، امروز - شنبه - در حالی برای چهل و نهمین شنبه متوالی(شنبه های سیاه) به خیابان های این کشور آمده‌اند که در کمتر از یک ماه مانده به سالگرد این جنبش، خود را برای تظاهراتی بزرگ آماده می کنند.

جلیقه زردها برای تظاهرات بزرگ آماده می شوند

در مدت حدود یک سال گذشته، معترضان موسوم به «جلیقه زردها» به طور هفتگی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف فرانسه برگزار کرده‌اند؛ فضای سیاسی فرانسه همچنان ملتهب از تظاهرات جلیقه زردهاست و این جنبش اعتراضی در آستانه تولد یکسالگی خود ابعاد و گستردگی بیشتری می گیرد.

شنبه گذشته، "تولوز" به عنوان "مرکز ملی" تظاهرات جلیقه زردها تعیین شده بود که جمعیت حاضر در خیابان های این شهر بیش از سه هزار نفر تخمین زده می شد؛ علاوه بر تولوز، شهرهای "متز"، "لیل"، "بوردو" و همچنین "پاریس" شاهد حضور معترضان در خیابان ها بود.

هفته گذشته، تجمع و تظاهرات مردمی در این شهرها به ویژه تولوز به درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس انجامید که علاوه بر استفاده از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان، نیروهای امنیتی 17 نفر از تظاهرکنندگان را که به سمت آنان سنگ پرتاب انداخته بودند، دستگیر کرد.

تاکنون، 11 ماه و یک روز از آغاز جنبش جلیقه زردها که با جمعیت حدود 300 هزار نفری آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است، می گذرد؛ جنبشی که اگر چه  از تعداد نفرات معترضان به تدریج کاسته شد و به چند هزار و یا چند 10 هزار نفر رسید، اما همچنان حیات دارد.

طرفداران این جنبش که همواره خشونت های پلیس فرانسه علیه معترضان را محکوم کرده اند امروز هم علاوه بر پاریس در دیگر شهرهای فرانسه به خیابان ها آمده اند.

 


تارنمای مجله اینترنتی جلیقه زردها روز شنبه نوشت: برای نخستین بار در طول 49 هفته گذشته، ما امروز فقط اقدام های بسیار جزئی را پوشش می دهیم چرا که به طور جدی در آماده سازی روز بزرگ شانزدهم نوامبر(یک روز پیش از آغاز جنبش) هستیم که اکنون در اولویت همه افراد است.

حمایت جلیقه زردها از آتش نشانان

به دنبال تظاهرات آتش نشانان در روز سه شنبه 15 اکتبر/ 23 مهر در پاریس، معترضان فرانسوی به نشانه حمایت از آتش نشانان و در اعتراض به خشونت پلیس، روبان های "قرمز" بر روی بازوهای خود بسته اند.

به نوشته "لو پروگرس"، تظاهرات در شهر "لیون" برای ساعت 14 به وقت محلی و در حمایت از آتش نشانان و اعتراض به خشونت پلیس در برخورد با آنان در سه شنبه گذشته پیش بینی شده است.

بخشداری "رون"، از ساعت 10 تا 22 ممنوعیت تظاهرات ر ا در این شهر اعلام کرده است.

آتش نشانان خشمگین فرانسوی که در طول سه ماه تلاش و اعتصاب پاسخی از سوی مقامات این کشور برای مطالباتشان دریافت نکرده اند، در اعتراض به وخیم شدن شرایط کاری خود روز سه شنبه گذشته در پاریس راهپیمایی و تظاهرات کردند.


پلیس فرانسه با آتش نشانان معترض که خواهان بهبود وضعیت معیشتی خود بودند درگیر شد و برای متفرق کردن آنها از خودروهای آبپاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد؛ در جریان این اعتراض ها، 6 نفر از معترضان بازداشت و سه افسر پلیس هم زخمی شدند.

شمار معترضان پاریس هفت تا 10 هزار نفر برآورد شده بود. پزشکان و پرستاران از جمله اقشاری بودند که از تظاهرات آتش‌نشان‌ها حمایت کردند.

به نوشته روزنامه "اکتو"، در شهر تولوز هم جلیقه زردها در حمایت از آتش نشانان راهپیمایی می کنند. "سن سیپروس" محل قرار ملاقات معترضان در روز شنبه است.

تظاهرات چهل و نهمین هفته جنبش جلیقه زردها، امروز در "مونپلیه" در "اکوسون"( Écusson) مرکز تاریخی این شهر انجام می شود. خرید و فروش و حمل مواد شیمیایی، آتش بازی و تمام وسایل قابل اشتعال در این شهر ممنوع اعلام شده است.

26 آبان سال جاری، جنبش جلیقه زردها در فرانسه به یک سالگی خود می رسد؛ جنبشی که 11 ماه پیش در ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت آغاز و به تدریج به جنبشی علیه سیاست های اقتصادی دولت منجر شد.

ناآرامی های 11 ماه گذشته در فرانسه تا کنون 11 کشته برجای گذاشته و طبق آخرین آمارهای رسمی که «کریستف کاستانر»  وزیر کشور فرانسه اعلام کرده، حدود 2500 نفر از تظاهرکنندگان و 1717 نفر از بین نیروهای پلیس در جریان درگیری‌ها زخمی شده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان