اعلام نتایج انتخابات افغانستان همچنان نا مشخص است!

ایسنا نوشت: قرار بود که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز، شنبه (۲۷ مهر) اعلام شود اما کمیسیون انتخابات تاکنون درباره تاخیر در زمان اعلام نتایج یا اعلام آن ابراز نظری نکرده است.

اعلام نتایج انتخابات افغانستان همچنان نا مشخص است!

 این در حالی است که تاخیر در اعلام نتایج انتخابات باعث نگرانی در میان نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشده است. هر دو تیم عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی اعلام کرده‌اند که به تاخیر در اعلام نتایج اعتراضی ندارند.

نمایندگان هر دو تیم گفته‌اند که شفافیت انتخابات و تفکیک آرای سالم از تقلبی نسبت به تاخیر چند روزه در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات، برای‌شان مهم‌تر است.

کمیسیون انتخابات افغانستان نیز گفته که تاخیر در اعلام نتایج می‌تواند در برنامه‌های بعدی این کمیسیون تاثیرگذار باشد.

تاخیر در اعلام نتایج انتخابات در افغانستان بی‌پیشینه نیست. نتایج انتخابات پارلمانی سال گذشته نیز حدود 9 ماه بعد از برگزاری انتخابات اعلام شد و نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 به صورت رسمی یک سال بعد از برگزاری اعلام شد.

هرچند که این بار کمیسیون انتخابات و همچنین دولت افغانستان وعده داده بود که نتایج انتخابات با به‌کارگیری فناوری از جمله استفاده از دستگاه بیومتریک در زمان معین اعلام خواهد شد، ولی مشکلات در انتقال اطلاعات از دستگاه بیومتریک به سرور مرکزی کمیسیون انتخابات و مفقود شدن شماری از دستگاه‌ها باعث شد تا نتایج در زمان معین اعلام نشود.

با گذشته حدود 20 روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اکنون کمیسیون انتخابات اعلام کرده که قادر به انتقال حدود 1.7 میلیون اطلاعات رای‌دهندگان به سرور مرکزی شده و تاکنون اطلاعات کامل تمام رای‌دهندگان به سرور مرکزی منتقل نشده است.

محمد یونس نواندیش، از ناظران تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید که به دلیل مشکل فنی در انتقال اطلاعات دستگاه‌های بیومتریک به سرور کمیسیون انتخابات تاخیر به میان آمده و این برای آنان مایه نگرانی نیست.

عبدالقادر هوتخیل، از ناظران تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی نیز به بی‌بی‌سی گفت که تاخیر اعلام نتیجه انتخابات مهم نیست، مهم تامین شفافیت انتخابات است.

بر اساس تقویم، نتایج ابتدایی انتخابات باید امروز اعلام و نتایج نهایی هم تا 20 روز دیگر در شانزدهم ماه آبان اعلام می‌شد.

310 310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان