اردوغان تهدید به حمله کرد/آکار:برای از سرگیری عملیات آماده ایم/ادعای کردهای سوریه و ترکیه

وزیر دفاع ترکیه می‌گوید در صورتی که شبه نظامیان کرد به تعهد خود برای عقب‌نشینی از نقاط مرزی عمل نکنند، آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه را از سر می‌گیرد.

اردوغان تهدید به حمله کرد/آکار:برای از سرگیری عملیات آماده ایم/ادعای کردهای سوریه و ترکیه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پی اعلام اتشبس در شمال شرق سوریه، شبه نظامیان کرد سوری مدعی شدند که ترکیه آتشبس ر نقض کرده است، در همین حال نیز ترکیه اعلام کرد که آماده اغاز عملیات است، آنکارا همچنین مدعی بازداشت ده ها داعشی شده است.

به گزارش کانال توئیت پرس، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد مذاکره با هیچ سازمان تروریستی امکان پذیر نیست و خطاب به ترامپ گفت اگر کردها عقب نشینی نکنند، به عملیات چشمه صلح ادامه خواهد داد.وی گفت اگر توافق با آمریکایی‌ها عملی نشود، در پایان 120 ساعت مهلت، دوباره شروع خواهیم کرد.

 اردوغان تهدید کرد اگر کردها در مهلت آتش‌بس از منطقه خارج نشوند، ترکیه آنها را نابود خواهد کرد.
رئیس جمهور ترکیه افزود این هفته با پوتین درباره استقرار نیروهای سوریه در مرزهای شمال بحث خواهم کرد و اگر به نتیجه نرسیم، نقشه خود را عملی خواهیم کرد.  وی تاکید کرد ترکیه از شرایط توافقنامه خارج نشده است.(اینجا)

آکار: آماده حمله هستیم

خبزگزاری دولتی آناتولی وابسته به حزب عدالت و توسعه گزارش داد: «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفت در صورتی که شبه نظامیان کرد بر اساس توافق آتش‌بس عمل نکنند، ارتش ترکیه عملیات نظامی‌اش را در شمال سوریه از سر می‌گیرد.

به نوشته این خبرگزاری دولتی، آکار که در شهر «قیصریه» (کایسری) ترکیه در جمع گروهی از هواداران حزب حاکم سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما این عملیات را برای پنج روز متوقف کردیم. تروریست‌ها این منطقه را ترک می‌کنند. اگر این کار را نکنند، عملیات خود را مجددا آغاز می‌کنیم. آماده‌سازی نیروها کامل شده است و انگیزه آن‌ها هم بالا است.»

وی با اشاره به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که از احتمال استفاده از مهمات ممنوعه توسط ارتش ترکیه حکایت دارد، این تصاویر را جعلی خواند و مدعی شد که آنکارا در حمله به شمال سوریه نه از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده و نه آنطور که گروه‌های حامی حقوق بشر و رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند، غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

او گفت: «کردها ادعا کرده‌اند که ما غیرنظامیان را هدف قرار داده‌ایم. آن‌ها پروپاگاندا به راه انداختند و مدعی شدند که از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است... ما از هیچ مهمات ممنوعه‌ای استفاده نکردیم. در انبار تسلیحاتی ارتش ترکیه چنین مهماتی وجود ندارد.»

وزیر دفاع ترکیه افزود: «این عملیات در چارچوب دفاع از خود صورت می‌گیرد. ما به تمامیت ارضی همسایگان خهود احترام می‌گذاریم و تنها هدف ما این است که اجازه ندهیم تروریست‌ها در مرزهای ما حضور داشته باشند.»

نقض آتش‌بس

همچنین روسیا الیوم گزارش داد: «نیروهای دموکراتیک سوریه» ضمن انتقاد از ترکیه در عدم پایبندی به توافق آتش‌بس اعلام کردند که علیرغم تماس مداوم با آمریکا، وعده‌های واشنگتن راه به جایی نبرده است.

شبه نظامیان کُرد در بیانیه ای با اعلام این خبر افزودند: با وجود آتش‌بس، ولی طرف ترکیه‌ای، با نقض آتش‌بس، به حملات خود ادامه می‌دهد.

در این بیانیه تأکید شده است که ترکیه تاکنون و پس از گذشت بیش از 30 ساعت از آغاز آتش‌بس، به کُردها «اجازه نداده است که برای خارج کردن افراد زخمی و غیرنظامی محاصره شده در شهر «رأس العین» گذرگاه امنی ایجاد کنند».(اینجا)

شبه‌نظامیان کُرد با اشاره به نقش «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا که این توافق را با ترکیه منعقد کردند، تأکید کردند که این افراد مسئولیت تعهد ترکیه به اجرای این توافق و ایجاد گذرگاه را بر عهده دارند.

در بیانیه مذکور تصریح شده است که با وجود تماس مداوم با طرف آمریکایی و وعده‌هایی که آنها برای حل این مشکل داده‌اند، ولی تا به این ساعت، هیچ پیشرفت ملموسی [در این زمینه] حاصل نشده است.

شبه‌نظامیان کُرد ضمن تأکید بر پایبندی به این آتش‌بس، اعلام کردند که «از طرف آمریکایی می‌خواهیم که به تعهدات خود پایبند باشد و به طرف ترکیه‌ای اعمال فشار کند تا گذرگاهی ایجاد و افراد زخمی و غیر نظامی از شهر محاصره شده رأس العین خارج شوند».

در همین ارتباط، هر چند که آنکارا و واشنگتن مدعی توقف حملات ترکیه به مدت 120 ساعت شده بودند، ولی منابع خبری سوریه از تداوم حملات نظامیان ترکیه و تروریست‌های تحت حمایت این کشور به خاک سوریه خبر می‌دهند.


تعداد کشته‌ها از آغاز آتش‌بس


در همین حال نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند، تعداد کشته‌ها در حملات ترکیه به شمال سوریه از زمان اعلام آتش‌بس به 18 تن رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) امروز (شنبه) اعلام کردند، از زمان اعلام آتش‌بس پنج روزه تاکنون به دلیل اقدامات ترکیه در نقض این آتش‌بس، تعداد کشته‌ها در حملات ترکیه به شمال سوریه به 18 از جمله پنج غیرنظامی افزایش یافته است.

این نیروها امروز از جامعه جهانی و در راس آن آمریکا به عنوان ناظر این آتش‌بس خواستند مسئولیت خود را در برابر حملات ترکیه بپذیرند.

آنها همچنین بر لزوم اعزام کارشناسانی بین‌المللی به منطقه برای مراقبت از اجرای این توافقنامه را خواستار شدند.

نیروهای قسد ترکیه را به نقض آتش‌بس متهم و تاکید کردند، سربازان ترکیه‌ای و گروه‌های همپیمان با آنها به بمباران‌های بی‌هدف علیه شمال سوریه ادامه می‌دهند.

ادعای ترکیه

از سوی دیگر وزیر کشور ترکیه اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور توانسته‌اند 41 داعشی را که از زندان تحت کنترل کُردهای شمال سوریه گریخته بودند، دستگیر کنند.
به گزارش فارس، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه روز شنبه اعلام کرد هفته گذشته نیروهای نظامی این کشور 41 فرد مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش را که در پی درگیری بین ارتش ترکیه و نیروهای کُرد از کمپ‌های بازداشت در شمال سوریه گریخته بودند، دستگیر کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سویلو گفت پیش از این هم، 195 فرد دیگر که مظنون به عضویت در داعش بودند هم بازداشت شده‌ بودند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه کُردهای سوریه را به رهاسازی حدود 750 عضو داعش و خانواده‌هایشان متهم کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از شبکه «تی‌آرتی» نوشت، در میان این اعضای گروه داعش که توسط نیروهای کُرد شکال سوریه زندانی شده بودند افرادی با ملیت ترکیه‌ای و اروپایی دیده می‌شود که ممکن است به منطقه تحت کنترل ترکیه در شمال «حلب» منتقل شوند.

این در حالی است که طرف آمریکایی نیز اعلام کرده است که 230 زندانی داعشی را که همه آنها تبعه کشورهای خارجی بودند، به زندان «الشدادی» در استان حسکه منتقل کرده‌اند.(اینجا)

ارتش ترکیه دو هفته پیش بعد از اعلام تصمیم دولت آمریکا برای عقب‌نشینی نظامی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، علیه این شبه نظامیان عملیات نظامی آغاز کرد. در جریان این عملیات، ده‌ها نفر کشته شده‌اند. شبه نظامیان کرد می‌گویند بسیاری از این کشته‌ها غیرنظامی بوده‌اند، اما آنکارا تأکید دارد که صرفا اعضای گروه‌های شبه نظامی را هدف قرار داده است.

آخر هفته گذشته بعد از سفر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به آنکارا، ترکیه اعلام کرد عملیات خود در شمال سوریه را به مدت پنج روز متوقف می‌کند، تا به گروه‌های شبه نظامی کرد فرصت دهد که از مناطق مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی کنند. با این وجود، در دو روز گذشته گزارش‌هایی از درگیری‌های پراکنده میان طرفین گزارش شده است.

ترکیه گروه‌های شبه نظامی کرد مستقر در شمال سوریه را شاخه «پ‌ک‌ک» و تروریستی می‌داند و عملیات در سوریه را نیز به بهانه مقابله با همین گروه‌ها آغاز کرده است. آنکارا همچنین می‌گوید با عقب رانده نیروهای کرد به دنبال ایجاد یک «منطقه امن» در داخل خاک سوریه است تا این منطقه را به محلی برای اسکان آوارگان سوری تبدیل کند.

در حال حاضر بیش از 3 میلیون آواره سوری در ترکیه حضور دارند و آنکارا از این جمعیت به عنوان اهرم فشاری بر کشورهای اروپایی استفاده کرده است. ترکیه اتحادیه اروپا را تهدید کرده که در صورت عدم حمایت از ایجاد «منطقه امن» در سوریه، مرزهای خود را به سوی اروپا باز کند تا موجی آوارگان راهی این قاره شوند.

310 310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان