آخرین تحولات خاورمیانه؛

درخواست فوری عربستان از اتباع خود برای خروج از لبنان

درخواست فوری عربستان از اتباع خود برای خروج از لبنان، تمدید دوباره مهلت ایران برای اجرای استاندارد‌های FATF، ضرب‌الأجل سعد

درخواست فوری عربستان از اتباع خود برای خروج از لبنان، تمدید دوباره مهلت ایران برای اجرای استاندارد‌های FATF، ضرب‌الأجل سعد. الحریری به احزاب سیاسی لبنان برای برون‌رفت از بحران و واکنش اردوغان به نامه توهین آمیز ترامپ از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به کشته شدن یک نظامی ترکیه در مرز ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در بیانیه‌ای که از سوی وزارت دفاع ترکیه منتشر شده، آمده است که در منطقه مرزی نزدیک به مرزهای ایران، یک نظامی کشته و دو نظامی دیگر زخمی شدند.

درخواست فوری عربستان از اتباع خود برای خروج از لبنان/کشته شدن یک نظامی ترکیه در مرز ایران/تمدید مجدد مهلت ایران برای اجرای استانداردهای FATF/ ضرب‌الأجل سعد الحریری به احزاب سیاسی لبنان برای برون‌رفت از بحران

محل این حادثه در شرق استان وان و در نزدیکی شهر چالدران اعلام شده است. گفته شده، این حادثه بر اثر حمله عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) روی داده است.

درخواست فوری عربستان از اتباع خود برای خروج از لبنان

سفارت عربستان در لبنان از شهروندان و اتباع این کشور خواست، ضمن حفظ هوشیاری و احتیاط از اماکن درگیری در لبنان دور شوند و همچنین خواستار خروج اتباع خود از لبنان در نزدیک ترین زمان ممکن شد.

اعتراض ها از شب گذشته و به دنبال تصمیم دولت لبنان برای افزایش مالیات از جمله وضع مالیات بر استفاده از اپلیکیشن های رایگان تلفن همراه آغاز شد و به زخمی شدن بیش از 150 تن از نیروهای امنیتی و معترضان منجر شد.

از صبح امروز نیز موج اعتراض ها در بیروت و مناطق دیگر لبنان از سرگرفته شد و معترضان با آتش زدن لاستیک ها جاده های اصلی و بین المللی و خیابان ها را بستند.

تمدید دوباره مهلت ایران برای اجرای استانداردهای FATF

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که خودش را یک نهاد بین‌المللی برای مقابله با پولشویی و مبارزه با «تأمین مالی تروریسم» می‌داند به ایران تا فوریه 2020 برای پایبندی به آنچه «هنجارهای بین‌المللی» خوانده شده فرصت داد و گفت که بعد از این تاریخ از اعضای خود خواهد خواست «اقدامات تقابلی» علیه ایران را اجرایی کنند.

FATF همزمان گفته از اعضای خود خواسته مبادلات مالی با ایران را تحت نظر داشته باشند و شرکت‌های مالی فعال در این کشور را مورد ممیزی قرار دهند.

در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی آمده است: «اگر قبل از فوریه 2020، ایران مطابق با استاندارهای FATF دو کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم (CFT) را اجرایی نکند، FATF تعلیق اقدامات تقابلی را کامل لغو خواهد کرد و از تمامی اعضای خود خواهد خواست بنا بر توصیه‌های بند 19 اقدامات تقابلی علیه ایران را به کار ببندند.»

در حالی که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خودش را نهادی تخصصی به‌ منظور مقابله با فعالیت‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم معرفی می‌کند، عده بسیاری از تحلیلگران، آن را نهادی برای پیشبرد اهداف سیاسی اعضای اصلی عضو این نهاد از جمله آمریکا می‌دانند و نسبت به استفاده ابزاری از این نهاد برای پیشبرد اهداف سیاسی اعضای اصلی این نهاد از جمله آمریکا هشدار می‌دهند.

ضرب‌الأجل سعدالحریری به احزاب سیاسی لبنان برای برون‌رفت از بحران

«سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان شامگاه جمعه (26 مهر) به دنبال اعتراضات مردمی به وضعیت معیشتی در این کشور، سخنرانی کرد.

او گفت که از سال‌ها پیش تلاش‌ها بر این بود که مشکلات در لبنان حل شود ولی مسائلی بر این کشور تحمیل شد که خارج از اراده و توان آن بود.

درخواست فوری عربستان از اتباع خود برای خروج از لبنان/کشته شدن یک نظامی ترکیه در مرز ایران/تمدید مجدد مهلت ایران برای اجرای استانداردهای FATF/ ضرب‌الأجل سعد الحریری به احزاب سیاسی لبنان برای برون‌رفت از بحران

حریری گفت، راه حل واقعی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی در لبنان، افزایش درآمدها از طریق بازگرداندن رشد اقتصادی است.

او با بیان اینکه لبنان در حال گذر از مرحله سخت بی‌سابقه‌ای در تاریخ است، گفت: «ما ناراحتی و درد لبنانی‌ها را درک می‌کنیم . من با اعتراضات مسالمت‌آمیز برای بیان افکار موافقم».

نخست‌وزیر لبنان گفت، اصلاحاتی که دولت به دنبال اجرای آن است، به معنای افزایش مالیات‌ها نیست، بلکه به معنای تغییر قوانین قدیمی است که تاریخ آن‌ها گذشته است.

او گفت از دوستان بین‌المللی لبنان خواسته است از این اصلاحات حمایت مالی کنند. حریری گفت، علت خشم مردم در لبنان به این برمی‌گردد که تلاش‌های دولت با تردید در تصمیمات و به تعطیل کشاندن آن‌ها به هدر رفت.

نخست‌وزیر لبنان گفت، سخن گفتن از وجود طرح‌ها و توطئه‌های خارجی که ثبات لبنان را هدف قرار داده مشروع بودن مشکلات مردم و ناراحتی آن‌ها از اوضاع را نفی نمی‌کند.

او به وجود کم‌کاری در کابینه خود اذعان کرد و گفت، لبنانی‌ها در حالی که از دولت می‌خواستند بجد تلاش کند، کابینه به دنبال درگیری‌های لفظی بوده است.

سعد الحریری گفت که تلاش می‌کند تا دردهای لبنانی‌ها را از سه سال پیش درمان کند، ولی طرح او برای نجات لبنان به کمک جامعه جهانی با موانع زیادی روبه رو شد.

او از صاحب نظران در لبنان خواست اگر پیشنهاد یا طرحی غیر از طرح دولت برای  حل بحران اقتصادی داردند، پیش‌قدم شوند و زمام امور را به دست بگیردند.

او به احزاب و جریان‌های سیاسی مشارکت کننده در کابینه دولت نیز 72 ساعت مهلت داد تا برای راضی کردن دولت و مردم، راه حلی ارائه دهند؛ در غیر این صورت، موضع دیگری در پیش خواهد گرفت.

واکنش اردوغان به نامه توهین آمیز ترامپ

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جمعه به لحن توهین‌آمیز نامه همتای آمریکایی‌اش، «دونالد ترامپ» واکنش نشان داد. 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، اردوغان در یک کنفرانس خبری گفت: «نامه ترامپ منطبق با عرف دیپلماتیک و سیاسی نبود. ما این بی‌احترامی را فراموش نمی‌کنیم. این برای ما اولویت نیست، اما وقتی زمانش برسد، می‌خواهیم بدانند که اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

درخواست فوری عربستان از اتباع خود برای خروج از لبنان/کشته شدن یک نظامی ترکیه در مرز ایران/تمدید مجدد مهلت ایران برای اجرای استانداردهای FATF/ ضرب‌الأجل سعد الحریری به احزاب سیاسی لبنان برای برون‌رفت از بحران

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای با ادبیاتی به شدت غیرمحترمانه و دور از آداب دیپلماتیک، به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه توصیه کرده که از کشتار در سوریه خودداری کند.

این نامه را «تریش ریگان» خبرنگار شبکه «فاکس نیوز» منتشر کرده است. تاریخ این نامه به نهم اکتبر (هفدهم مهر) یعنی همزمان با آغاز عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه بازمی‌گردد.

ترامپ در این نامه نوشته است؛

آقای رئیس‌جمهور گرامی؛

بیا با هم یک معامله خوب کنیم! تو نمی‌خواهی مسئول کشتار هزاران نفر باشی و من هم نمی‌خواهم مسئول نابود کردن اقتصاد ترکیه باشم - لازم باشد این کار را می‌کنم. قبلا قدری از طعمش را در ارتباط با کشیش اندرو برانسون چشیده‌ای.

من سخت کار کرده‌ام تا بعضی از مشکلات شما را حل کنم. دنیا را ناامید نکن. می‌توانی معامله فوق‌العاده‌ای کنی. ژنرال مظلوم کوبانی، فرمانده شبه نظامیان کرد، آماده مذاکره با توست و آماده است تا امتیازاتی بدهد که تا به حال نداده است. نسخه‌ای از نامه‌اش را که همین به تازگی دریافت کرده‌ام، محرمانه برایت ارسال می‌کنم.

اگر این کار را به طرز درست و انسانی انجام دهی، تاریخ نگاه خوبی به تو خواهد داشت؛ اما اگر چیزهای خوبی اتفاق نیفتد، تا همیشه به تو به چشم یک شیطان نگاه می‌کند. سرسخت نباش. احمق نباش.

بعدا با تو تماس می‌گیرم.

ارادت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان