خزانه‌دار شورای شهر تهران مطرح کرد:

فروش تراکم ساختمانی و ماده ۱۰۰ محل درآمد ناپایدار شهری/ کسری ۱۷ هزار میلیارد ریالی شهرداری در درآمد

رسولی گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ را ارائه کرد.

فروش تراکم ساختمانی و ماده 100 محل درآمد ناپایدار شهری/ کسری 17 هزار میلیارد ریالی شهرداری در درآمد

فروش تراکم ساختمانی و ماده 100 محل درآمد ناپایدار شهری/ کسری 17 هزار میلیارد ریالی شهرداری در درآمدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران  6 ماه نخست سال 98 در دستور کار یکصد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت.

حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران در ابتدای این گزارش با اشاره به عملکرد حساب درآمد و هزینه مرداد و شهریور ماه 98 گفت: در بحث عملکرد حساب درآمد دو ماهه شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 31.380 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل منابع و مصارف را برقرار نماید.

رسولی افزود: در دوماهه مرداد و شهریور سال 98 شهرداری تهران توانسته مبلغ 19.619 میلیارد ریال معادل 62 درصد درآمد با 38 درصد عدم تحقق تقسیم کرده است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران افزود: از کل درآمد‌های دو ماهه مبلغ بیش از 609 میلیارد ریال آن معادل 94 درصد نقد و 6 درصد آن غیر نقد است و آن قسمت از درآمد‌ها و منابع شهرداری تهران که بالفعل قابلیت نقد شوندگی نداشته منابع غیر نقد است.

او ادامه داد: از کل درآمد نقدی وصولی دوماهه 44 درصد آن پایدار و 56 درصد آن ناپایدار است و درآمد‌های پایدار از آن دسته از درآمد‌های شهرداری هستند که از دو خصیصه تداوم‌پذیری و حفظ کیفیت محیط شهری برخوردار باشند.

خزانه‌دار شورای شهر تهران تصریح کرد: دریافت عوارض نوسازی، توسعه عمران و عوارض مشاغل از سرفصل‌های درآمد پایدار هستند و درآمد ناپایدار ثبات ندارد و وابسته به وضعیت ساخت و ساز و سایر شرایط اقتصادی کشور است و فروش تراکم ساختمانی، تثبیت تجاری، تخلفات ساختمانی و جرائم ماده‌100 از جمله مهم‌ترین درآمد‌های ناپایدار تلقی می‌شود.

رسولی با اشاره به عملکرد هزینه‌ی دو ماهه مدیریت شهری، گفت: شهرداری تهران در بخش مصارف تا سقف 28.880 میلیارد ریال اجازه هزینه‌کرد داشته است و با اعلام مبلغ 22.402 میلیارد هزینه ثبت شده در این دو ماه معادل 74 درصد مصارف خود را منظور نموده است و از این مبلغ 94 درصد به صورت پرداخت و 6 درصد هزینه غیر نقدی است.

او در تشریح عملکرد حساب درآمد و هزینه شش‌دوازدهم با اشاره به عملکرد حساب درآمدی گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملکردی 6 ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 94.140 میلیارد ریال اقدام کند و شهرداری در این دوره 6 ماهه توانسته مبلغ 76.902 میلیارد ریال معادل 82 درصد تحصیل کند، بنابراین طی 6 ماهه مذکور کسری عملکرد 17.238 میلیارد ریال معادل 18 درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد هزینه شش‌دوازدهم شهرداری گفت: در این دوره شهرداری تهران اجازه داشت حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 86.628 میلیارد ریال هزینه کند و در دوره مذکور مبلغ 64.851 میلیارد ریال هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ 98 درصد به صورت پرداخت‌های نفتی و 2 درصد هزینه غیرنفتی است.

رسولی در تشریح و ارزیابی خود گفت: طبق تقاضای همکاران مبنی بر ارائه گزارش مقایسه‌ای در جداول مقایسه درآمد و هزینه‌های سال‌های 97 و 98 همچنین مقایسه چهاردوازدهم، پنج‌دوازدهم و شش‌دوازدهم سال 98 آورده شده است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 10 درصد افزایش پیدا کرده است و ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته در همین بازه زمانی نیز 10 درصد بوده و در 6 ماهه اخیر این شاخص به 75 درصد افزایش یافته است.

او ادامه داد: 20 درصد درآمد‌ها از جنس غیر نقد و 80 درصد آن نقدی است و این موضوع علامت اهتمام شهرداری به اصلاح نظام کسب درآمد و دور شدن از فروش انواع دارایی‌هاست.

رسولی افزود: هزینه جاری حقوق سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات مستقل نسبت به بودجه مصوب 101 درصد است و این شاخص نشان‌دهنده دو نکته است و نکته اول این است که ارقام مندرج در سند بودجه سالیانه واقع‌بینانه نبود و نکته دوم این است که صرفه‌جویی صورت نگرفته است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران افزود: سهم مصارف هزینه‌ای 66 درصد و سهم تملک سرمایه‌ای و تملک مالی به میزان 34 درصد مصارف در 6 ماهه اول سال جاری را نشان می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان