۵۷ هزار خانوار بوکانی تفکیک زباله در مبدا را فرا گرفتند

مهاباد- ایرنا- مسوول مدیریت پسماند شهری شهرداری بوکان گفت: ۵۷ هزار خانوار در این شهر آموزش‌های لازم در زمینه تفیک زباله از مبدا را فرا گرفتند.

57 هزار خانوار بوکانی تفکیک زباله در مبدا را فرا گرفتند

صلاح‌الدین شریف‌سوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا یکی از ضرورت‌های زندگی شهری در حال حاضر است، افزود: یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها با توجه به تولید انبوه پسماند، تفکیک زباله تر و خشک و تفکیک زباله از مبدا است که خانواده‌ها و شهرداری باید به آن توجه جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: تفکیک زباله از مبدا در منازل از سال 1397 توسط کارشناسان در سطح این شهر آغاز شد به طوری که تمامی خانوارهای بوکانی با این طرح آشنا شده‌اند و هم‌اکنون پسماند خشک را از چرخه دفن و حمل زباله خارج می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه در سطح شهر بوکان 190 کارگر و پاکبان کار برداشت زباله را برعهده دارند، اظهار داشت: 35 درصد از ماشین‌آلات برداشت زباله شهر مکانیزه است و علاوه بر آن 2 دستگاه جاروب خیابانی خودکار نیز کار نظافت سطح شهر را انجام می‌دهند.

مسوول مدیریت پسماند شهری شهرداری بوکان ادامه داد: برای برداشت زباله در سطح شهر بوکان ماهانه 580 میلیون تومان هزینه می‌شود.

وی گفت: امروزه تفکیک پسماندهای خشک از ‌تر به یکی از اولویت‌های جوامع توسعه یافته تبدیل شده است به طوری که کارشناسان بر این باورند چنانچه تفکیک زباله از مبدأ و بازگشت آن به چرخه مجدد تولید و انرژی به خوبی انجام شود، علاوه بر حذف حجم قابل توجهی از زباله‌های تولیدی از چرخه طبیعت، این طلای کثیف به یک ظرفیت اقتصادی تبدیل می‌شود. 

«شریف‌سوری» در مورد احداث کارخانه بازیافت زباله در محل دفن زباله شهر بوکان، اظهار کرد: تصفیه شیرابه، بازیافت 90 درصدی زباله شهری بوکان و نیز تولید کودآلی جهت مصارف کشاورزی در تولید محصولات ارگانیک از دیگر فعالیت مهم این شهرداری در راستای حل مشکل چندین ساله این شهر در بحث مدیریت پسماند و بازیافت است.

وی از آغاز طرح تفکیک پسماند اداری با تحویل کارتن پلاست به ادارات توسط شهرداری بوکان نیز خبر داد و افزود: با کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبدا توسط مردم و ادارات سطح شهر این شهرداری را در امر  مدیریت پسماند و همچنین حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده یاری دهند.

در حال حاضر روزانه به طور متوسط 230 تُن انواع زباله در این شهرستان تولید می‌شود؛ سرانه تولید زباله هر فرد در بوکان روزانه یک کیلو و 100 گرم است که این میزان تولید زباله در مقایسه با سرانه کشوری که 700 گرم برای هر شهروند برآورد می‌شود، 400 گرم بیشتر است. 
علاوه بر تولید این حجم از زباله تر و خشک روزانه به طور متوسط 50 تن نخاله ساختمانی نیز در این شهر تولید می‌شود. 

احداث کارخانه 250 تنی بازیافت زباله بوکان با مشارکت بخش خصوصی و با 90 میلیارد ریال اعتبار توسط بخشی خصوصی به مناسبت هفته دولت در این شهر آغاز شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان