جنگ‌های تجاری ترامپ همه را متضرر کرده است

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت تأثیرات منفی ناخواسته جنگ‌های تجاری آشکار شده است و همه ضرر کرده‌اند.

جنگ‌های تجاری ترامپ همه را متضرر کرده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آسیب‌های جنگ‌های تجاری آمریکا را تمام دنیا از فلات‌های ایسلند گرفته تا کارخانه‌های اتومبیل‌سازی ژاپن حس می‌کنند.

رؤسای بانک‌های مرکزی و وزرای دارایی در هفته جاری روایت‌های ناراحت‌کننده‌ای از آسیب دیدن اقتصادهایشان در جلسات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن داشتند. برخی از آنها اشاره کردند سیاست آمریکا از دهه 1940 که به تشکیل صندوق بین‌المللی پول کمک کرد بسیار تغییر کرده است.

دیوید ملپس، رئیس بانک جهانی به شرکت کنندگان در جلسه این هفته گفت: «در آن زمان اقتصاد جهان بیش از یک دهه بود که تحت فشار عوارض بالا، رکود و جنگ قرار داشت که باعث شد هنری مورگنتو، وزیر خزانه‌داری وقت آمریکا از یک سیستم اقتصاد جهانی پشتیبانی کند».

ملپس گفت پیام آمریکا در آن زمان این بود: «اول هیچ محدودیتی برای  موفقیت وجود ندارد و دوم رونق و موفقیت گسترده به‌نفع همه است».

 کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول گفت پس از به پایان رسیدن گردهمایی 189 عضو صندوق بین‌المللی پول، تأثیرات منفی ناخواسته جنگ‌های تجاری آشکار شد، همه ضرر کرده‌اند.

15 ماه پیش، آمریکا، بزرگترین واردکننده جهان یک جنگ تجاری تلخ را با چین، بزرگترین صادرکننده جهان آغاز کرد. دونالد ترامپ هم در مرکز شکست اکثر مذاکرات تجاری با شرکای تجاری برتر واشنگتن قرار دارد.

صندوق بین‌المللی پول در همین هفته تخمین زد که جنگ‌های تجاری رشد اقتصاد جهان را در 2019 تا سه درصد کاهش می‌دهد که پایین‌ترین حد طی یک دهه گذشته است.

آسیب این جنگ‌ها به‌طور مساوی تقسیم نشده است. آمریکا به‌خاطر هزینه بالای داخلی مصرف کنندگانش، کمترین آسیب را بین 20 اقتصاد برتر دنیا از کاهش صادرات دیده است.

پیر موسکوویسی، کمیسر اتحادیه اروپا در امور اقتصادی و مالی گفت بیشترین آسیب را کشورهای اروپایی حس کرده‌اند چون اقتصاد آنها به‌شدت وابسته به صادرات و برای تجارت باز است.

بیش از 40 درصد تولید ناخالص داخلی آلمان در 2018 از صادرات به دست می‌آمد که بیشتر از هر اقتصاد بزرگ دیگری است. گروه تجاری آلمان اخیراً پیش‌بینی رشد صادرات آلمان را در 2019 از 1.5 درصد تا 0.5 درصد پایین آورده است، بنابراین بسیاری از شرکت‌ها طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را لغو کرده‌اند که پیامدهایی در سال‌های آتی دارد.

نگرانی در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و درگیری‌های تجاری این اتحادیه با آمریکا بر رشد اقتصاد جهان تأثیر منفی گذاشته است.

آسیب جنگ‌های جاری در کشورهایی که صادرات‌محور نیستند هم حس می‌شود، کشورهایی مثل ایسلند. این کشور اولین اقتصاد پیشرفته‌ای بود که پس از فروپاشی مالی 2008 از صندوق بین‌المللی پول تقاضای کمک کرد. از آن زمان به‌طرز معجزه‌آسایی اقتصاد خود را توسعه داده است و حالا این اقتصاد تهدید می‌شود.

ایسلند وابسته به گردشگری است و از زمان بحران مالی، تعداد سالانه گردشگران آن 5 برابر شده و به 2.5 میلیون نفر رسیده است. از زمان آغاز جنگ تجاری گردشگران ورودی ایسلند کاهش یافته و در تابستان سال جاری 15.6 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند.

روابط تجاری بین کشورها باعث ایجاد صلح بیشتر در جهان در دهه‌های اخیر شده بود. تجربه‌های اخیر نشان می‌دهد هیچ وقت نمی‌توان به‌روی تجارت جهان حساب کرد.

95+

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان