کشت ۱۷هزار هکتار تاغ زار به عنوان جنگل های دست کاشت

اسماعیل عرب معصومی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار گفت: تخریب پوشش گیاهی مراتع، اصلی‌ترین عامل تولید گرد و غبار محسوب می‌شود.

کشت 17هزار هکتار تاغ زار به عنوان جنگل های دست کاشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان عرب معصومی گفت: طی سالهای گذشته با تاغ کاری به نتیجه رسیده و امروز با کشت بالغ بر 17 هزارهکتار تاغزار به عنوان جنگل های دست کاشت توانسته این وظیفه را به انجام برساند.

وی گفت: گونه تاغ،از جمله گونه های بسیار مقاوم به خشکی و کم آبی است و خاستگاه آن مناطق خشک و کم آب می باشد.

عرب معصومی اظهار داشت : ریزگردها به عنوان نتیجه‌ اصلی فرسایش بادی خاک، اثرات مهمی بر محیط پیرامون خود داشته و از دیدگاه محیطی تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی انسانی و جانوری می‌گذارد که پدیده‌ خشکسالی و تغییر اقلیم به این وضعیت می‌افزاید.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با اشاره به وجود 10 هزارو 523 هکتار اراضی بیابانی در این شهر افزود: درخصوص جلوگیری از گسترش اراضی بیابانی و مهار گرد و غبار در منطقه، این اداره‌ اقداماتی را در طی سالیان اخیر با استفاده از مشارکت‌های مردمی به انجام رسانده است.

اسماعیل عرب معصومی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار عنوان کرد: شهرستان گرمسار با میانگین بارندگی 120 میلی متر و مساحتی بالغ بر 524هزار هکتار که 284 هزارهکتار آن را اراضی بیایانی و کویری احاطه کرده است و بدلیل قرار داشتن در مسیر بادهای غالب موسمی شهریار و سمنان همواره با تهدید جدی حرکت شن های روان و جابجایی تپه های ماسه ای مواجه بوده است که این موضوع از چند منظر قابل بررسی است.

اسماعیل عرب معصومی گفت: در گام اول با نگاه حفظ و تاسیسات از جمله راه آهن،جاده مواصلاتی که در گذشته با ایجاد باد شکن های فیزیکی از جمله قرار دادن کاشت نهال ،چوب و غیره ، در هدایت و کم کردن سرعت باد بودند. ودرگام دوم تهدید جدی برای مزارع کشاورزی شهرستان گرمسار و آرادان که بالغ بر 5200 هکتار می باشد.

وی بیان داشت: عملیات مبارزه با بیابانزایی در سطح 700 هکتار، با تاسیس ایستگاه تثبیت شن و مقابله با بیابانزایی و اقدام به کاشت جنگل انبوه در سطح این منطقه از اقدامات منابع طبیعی می‌باشد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان