۵۰ نکته‌ای که باید درباره دیفندر جدید دانست (قسمت اول)

دیفندر ۲۰۲۰ جدید در نمایشگاه فرانکفورت امسال معرفی شده و از تکنولوژی‌های نوین و طراحی آینده نگرانه تر سود می‌برد. این خودرو اگرچه نیم‌نگاهی به نمونه‌های پیشین خود داشته اما طراحی کاملاً متمایزی دارد.

50 نکته‌ای که باید درباره دیفندر جدید دانست (قسمت اول)

دیفندر خودرویی است که برند لندروور را تعریف می‌کند اما نسل جدید آن تفاوت‌های بنیادینی با ریشه‌های خود دارد…

دیفندر 2020 جدید در نمایشگاه فرانکفورت امسال معرفی شده و از تکنولوژی‌های نوین و طراحی آینده نگرانه تر سود می‌برد. این خودرو اگرچه نیم‌نگاهی به نمونه‌های پیشین خود داشته اما طراحی کاملاً متمایزی دارد.

ما ساعت‌ها صرف گفت‌وگو با طراحان و مهندسان این خودرو کردیم تا به جزئیات آن پی ببریم. این شما و این همه ی آن چیزی که باید درباره‌ی نسل جدید لندروور دیفندر بدانید…

  1. کاملاً جدید


کاملاً جدید عبارتی است که معمولاً به‌صورت گسترده‌ای در صنعت خودرو بکار می‌رود اما دیفندر جدید واقعاً کاملاً جدید است! هیچ قطعه‌ی دیفندر جدید با نسل پیشین مشترک نبوده و حتی نشان‌های هر دو نیز فرق می‌کند.

  1. آلومینیوم در برابر فولاد


هسته‌ی اصلی دیفندر نسبت به قبل کاملاً متفاوت است. لندروورهای پیشین دارای پانل‌های بدنه‌ی آلومینیومی و ساختار فریم نردبانی فولادین بودند؛ اما نسل جدید دیفندر تقریباً در جهتی مخالف حرکت کرده و از بدنه‌ی مونوکوک آلومینیوم و پانل‌های فولادی استفاده کرده است. این پانل‌های فولادی را می‌توان در درب‌ها و گاردهای جلو مشاهده کرد.

  1. قیمت


نگاهی به قیمت‌گذاری لندروور نشان می‌دهد که قیمت پایه‌ی مدل 90 در بریتانیا حدود 35 هزار پوند بوده و بهای مدل 110 از 45240 پوند آغاز می‌شود. البته مدل پایه‌ی 90 نسخه‌ای تجاری بوده و از کمترین تجهیزات برخوردار است.

  1. خشن و سرسخت


دیفندر جدید روی ساختاری با نام D7x سوار شده که حرف x مخفف واژه‌ی مفرط و شدید است. مهندسان می‌گویند این ساختار در برخی موارد از ژئومتری مشابه ساختار D7 بکار رفته در رنجروور، ولار و دیسکاوری سود برده است. البته همین مهندسان اعلام کرده‌اند طراحی ساختار دیفندر جدید کاملاً از صفر شروع شده و ساختار بدنه‌ی منحصربه‌فرد آن باعث شده دیفندر وارد سطح جدیدی شود.

  1. بازی نام ها


مهندسان این خودرو می‌گویند گفت‌وگوهایی درباره‌ی ادامه‌ی استفاده از پسوندهای 90 و 110 داشته‌اند. این اعداد اساساً به فاصله‌ی بین محوری خودروها در واحد اینچ اشاره داشته اما فاصله‌ی بین محوری دیفندر جدید 227 و 228 میلی‌متر در مدل‌های 90 و 110 افزایش یافته است. یکی از مهندسان لندروور گفته این نام ها طرفداران زیادی داشته و میراث قابل‌توجهی پشت این اعداد نهفته است.

  1. تنوع پیشرانه‌ها: تمرکز روی دیزل


دیفندر در ابتدا با چهار پیشرانه عرضه خواهد شد: دو نمونه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل، پیشرانه‌ی 2 لیتری توربوی بنزینی و نمونه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری بنزینی با سیستم هیبریدی ملایم. در بازار استرالیا سه پیشرانه عرضه شده و خبری از نمونه‌ی 2 لیتری توربوی بنزینی نخواهد بود. لندروور همچنین در آینده نسخه‌ی پلاگین هیبریدی دیفندر جدید را نیز عرضه خواهد کرد.

  1. اورهنگ عقب مشابه


نمای جلو و عقب دیفندر 90 و 110 مشابه هم بوده و اگرچه مدل قبلی دیفندر 110 از اورهنگ عقب بیشتری برخوردار بوده اما در نسل جدید فرقی بین دو مدل وجود ندارد. به این ترتیب تنها تفاوت مدل‌های 90 و 110 جدید به فاصله‌ی 435 میلی‌متر مرکز مدل 110 برای جا دادن درب‌های عقب مربوط می‌شود.

  1. مدل مرموز 130


اسناد منتشر نشده نشان می‌دهد سومین مدل دیفندر یعنی 130 در سال 2022 معرفی خواهد شد. لندروور به‌صورت رسمی چیزی را اعلام نکرده اما اسناد نشان می‌دهند این خودرو فاصله‌ی بین محوری یکسان با مدل 110 خواهد داشت اما بدنه‌ی آن بزرگ‌تر بوده و اورهنگ عقب بیشتری خواهد داشت.

  1. دیفندر پیکاپ


هیچ حرفی درباره‌ی تولید نسخه‌ی پیکاپ این خودرو زده نشده و مهندسان هم تنها به پیشنهاد‌هایی دراین‌باره اشاره کرده‌اند. یکی از آن‌ها گفته که شما از نظر تئوری می‌توانید یک پیکاپ با استفاده از بدنه‌ی مونوکوک بسازید اما اگر هم‌ چنین اتفاقی تائید شود چندین سال طول خواهد کشید.

  1. سیستم تعلیق بادی استاندارد در دیفندر 110


مدل کوتاه‌تر و سه درب دیفندر 90 به‌صورت استاندارد با سیستم تعلیق پیچشی یا بادی سفارشی عرضه خواهد شد. سیستم تعلیق بادی که به‌صورت استاندارد در مدل 110 وجود دارد باعث حداکثر تغییر ارتفاع 145 میلی‌متری خودرو می‌شود.

  1. گیربکس اتوماتیک


مدل‌های قبلی دیفندر تنها با گیربکس دستی عرضه می‌شدند اما نسل جدید این خودرو تنها با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF در دسترس خواهد بود.

  1. رینگ‌ها و لاستیک‌ها


دیفندر با رینگ‌های 18 تا 22 اینچی در دسترس است. رینگ‌های 18 و 20 اینچی با لاستیک‌های کارای تمام سطوح عرضه خواهند شد ولی خب برای آفرود هم می‌توان سری به تأمین‌کنندگان افترمارکتی زد.

تمامی دیفندرها دارای رینگ‌های آلیاژی هستند اما لندروور همچنین رینگ‌های فولادی 18 اینچی را نیز به‌صورت آپشن ارائه می‌کند. این رینگ‌ها ظاهر فوق‌العاده خاطره‌انگیزی دارند.

  1. لاستیک زاپاس روی درب پشتی


لاستیک زاپاس نصب شده روی درب عقب 260 میلی‌متر بر طول دیفندر جدید می‌افزاید.

  1. سیستم‌های الکتریکی دیفندر با استاندارد IP67


سیستم‌های الکترونیکی و ارتباطی دیفندر جدید با استانداردهای غوطه‌وری آب IP67 همخوانی دارند. به این ترتیب سیستم‌های یاد شده به مدت یک ساعت زیر آبی به عمق یک متر کار کرده و آسیب نمی‌بینند.

  1. غوطه‌وری 900 میلی‌متری در آب


همانند دیسکاوری، این خودرو می‌تواند تا عمق 900 میلی‌متر در آب فرو رود. مهندسان لندروور می‌گویند این خودرو در تئوری می‌تواند راهی آب‌های عمیق‌تر هم شود اما خب ریسک غرق شدن خودرو وجود دارد. اگر شما در آب عمیق‌تری فرو رفتید و خودرو شروع به حرکت ناگهانی و ناخواسته کرد، باید درب‌ها را باز کرد تا کمی از آب وارد کابین شود. این امر به‌صورت موقتی با افزایش وزن خودرو شده و به کشش بیشتر کمک می‌کند. واضح است که کف‌پوش و تریم داخل کابین آسیب می‌بیند اما سیستم‌های الکتریکی مشکلی نخواهند داشت.

  1. ریکاوری پوینت


همانند اکثر محصولات مدرن لندروور، مالبند یا ریکاوری پوینت، پشت پانل‌های بدنه پنهان شده و برای دسترسی به آن‌ها باید برخی بخش‌های بدنه را جدا کرد. مهندسان شرکت برای تست مالبند دیفندر جدید به تأسیسات تست معروف لندروور رفته‌اند. برای دسترسی به این نقاط باید نمای پلاستیکی جلوی خودرو و نقاط اتصال پلاستیکی به سپر را را برداشت که این کار حدود 5 ساعت طول می‌کشد.

  1. دیفندر جدید فقط با پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر


پیشرانه‌های 8 سیلندر لندروور از نظر فنی می‌توانند در بدنه‌ی این خودرو جای گیرند اما شرکت می‌گوید برنامه‌ای برای نصب این پیشرانه‌ها روی دیفندر جدید وجود ندارد.

  1. قدم گذاشتن داخل کابین


تنها یک آپشن پله کناری برای تمامی مدل‌های دیفندر وجود دارد. مدل‌های 110 از دو پله استفاده کرده و قابل‌تغییر هستند. برخلاف نمونه‌های بکار رفته در رنجر رپتور، پله‌های کناری دیفندر ریل‌های راک نیستند.

  1. دو شل گیر


شل گیرهای استاندارد این خودرو بیشتر در بارش‌های سبک کاربرد داشته و برای اینکه خودرو در بارش‌های سنگین گل‌ولای را پخش نکند باید از شل گیرهای جایگزین و بزرگ‌تر استفاده کرد.

  1. پوشش لاستیک زاپاس الاستیک


پوشش لاستیک زاپاس از نوع الاستیکی است بنابراین تمامی چرخ ها از 18 تا 22 اینچی را در خود جای می‌دهد.

  1. چراغ‌های زیاد


شاید 170 وسیله جانبی برای دیفندر جدید در دسترس باشد اما هیچ‌یک بهتر از چراغ‌های نوربالا نیستند. دلیل این کار هم تأکید مهندسان لندروور روی قوانین سراسر دنیا بوده و این کار را به شرکت‌های افترمارکتی نسپرده‌اند تا آن‌ها دید خودرو را بهتر کنند. لندروور خودش کیت نورانی تائید شده را ارائه کرده است.

  1. شارژ باتری


باتری 12 ولت عادی این خودرو زیر صندلی راننده‌ی مدل‌های فرمان راست قرار گرفته است. مهندسان شرکت می‌گویند این باتری دسترسی آسانی دارد؛ اما خبری از باتری دوم یا جعبه‌فیوز جدا نیست.

  1. وینچ سفارشی دیفندر


این خودرو به‌صورت سفارشی با وینچ ریموتی در دسترس است که ظرفیت 4536 کیلوگرمی دارد. این وینچ پشت قاب پلاک پنهان شده و برای استفاده از آن باید قاب پلاک را جدا کرد. این وینچ را می‌توان تا فاصله‌ی 45 متری و از راه دور کنترل کرد.

  1. روی سقف


روف راک دیفندر وزن 36 کیلوگرمی داشته و برای کاهش درگ آئرودینامیکی و صدای باد ناخواسته مهندسی شده است. این روف راک می‌تواند تا 168 کیلوگرم وسیله را در زمان رانندگی حمل کرده و در صورت سکون هم ظرفیت 300 کیلوگرمی دارد یعنی دو نفر می‌توانند روی سقف چادر زده و بخوابند.

  1. حمل بار


حمل کننده‌ی جانبی دیفندر می‌تواند به پنجره وصل شده و تا 17 کیلوگرم بار را حمل کند. این سیستم برای حمل وسایل خیس یا کثیف طراحی شده است. این وسیله را تنها می‌توان در سمت راست دیفندر نصب کرد زیرا لولاهای درب پشتی در این بخش قرار دارند.

ادامه دارد…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان