بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در تولید آثار تصویری/۳

برجی: فقدان شایسته سالاری در سینما باعث عدم تولید فیلم هایی با موضوع اربعین شده است/ چرا افراد فرتوت حوزه فرهنگ را اداره می کنند؟

رضا برجی مستندساز مطرح سینما به مناسبت اربعین حسینی (ع) در رابطه با بی توجهی به این بزرگترین اجتماع بشری، در تولید آثار تصویری با انتقاد نسبت به مدیران سینمایی گفت: فقدان شایسته سالاری در سینما باعث عدم تولید فیلم هایی با موضوع اربعین شده است؛ قطعاً اگر افرادی شایسته و متعهد اداره حوزه های مهم فرهنگی را بر عهده داشتند، توجه به مناسک مختلف دینی به ...

برجی: فقدان شایسته سالاری در سینما باعث عدم تولید فیلم هایی با موضوع اربعین شده است/ چرا افراد فرتوت حوزه فرهنگ را اداره می کنند؟

کارگردان مستندهای «سواحل اشک و زیتون» و «سال های گلوله و زنبق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی آدمی کوتوله باشد قطعاً معاونان و مشاوران کوتوله تر از خود را انتخاب می کند؛ این اتفاق در میان وزرا و مدیران فرهنگی ما افتاده است، در رسانه های ما افتاده است. به همین علت است که امروزه آن ها کمترین درکی از اربعین و عاشورای حسینی (ع) ندارند.

وی در همین راستا تصریح کرد: به همین علت است که آن ها طرح ها و ایده های هنرمندان متعهد و دغدغه مند را نمی فهمند و آن ها را رد می کنند و هیچ حمایتی برای تولید آثار ارزشمند ندارند. نه آن ها درک درستی دارند نه کسانی که دورشان را گرفته اند هیچ درکی از اتفاقات مهم و ارزشمند دارند. وجود این افراد است که باعث شده ما شاهد هیچ اتفاق مثبت و ارزنده در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان نباشیم.

این مستندساز متذکر شد: افسوس که جای بزرگانی مانند شهید مطهری، بهشتی، مفتح و... امروزه خالی است؛ این ها کسانی بودند که باید امروز اداره فرهنگ و هنر کشور را در دست می گرفتند. ما امروزه در رأس رسانه های مهم فرهنگی و هنری شاهد حضور افرادی هستیم که ادراک شان در خصوص اربعین حسینی (ع) به اندازه چهلمین روز درگذشت مادر و پدر و یا یکی از عزیزان شان است و به همین علت است که هیچ کار شایسته ای در راستای اربعین حسینی (ع) انجام نمی دهند.

برجی در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این پرسش که چرا وقتی رهبری خواستار جوان گرایی و نخبه گرایی هستند، افراد فرتوت حوزه فرهنگ را اداره می کنند تصریح کرد: حضور این افراد است که مانع تولید آثار شایسته، متعهدانه و ارزشمند در سینما و تلویزیون شده است. چرا بنده و امثال بنده که دغدغه تولید آثار ارزشی داریم باید برای دریافت اندکی پول به التماس کردن بیفتیم اما باز هم کسی کارگشای مان نشود؟

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «لعل بدخشان» خاطرنشان کرد: مدیران به این درک نرسیده اند که مردم ایران اسلامی همگی متدین، دیندار، معتقد و ارادتمند درگاه اهل بیت (ع) هستند و اگر آثار ارزشمندی در خصوص مسائل مرتبط با اهل بیت (ع) تولید شود با جان و دل از آن آثار استقبال می کنند. مدیران ما هنوز به این سطح از درک نرسیده اند که باید تفکر و تعقل را در میان جامعه بسط و گسترش دهند. بسط دادن تعقل و تفکر در جامعه با تولید فیلم های سخیف و مبتذل که سینما را احاطه کرده رخ نمی دهد و باید فیلم هایی ارزشی و دینی برای مردم تولید شود.

وی سپس به فلسفه مهم «اربعین» اشاره کرد و گفت: توجه به عدد مقدس چهل نه تنها بخشی از دین و مذهب ما است که در سایر ادیان هم به این عدد توجه می شود. در دین مسیحیت و بخشی از آفریقا توجه ویژه ای به چله نشینی دارند و در مذهب های خودشان چله می گیرند و چله را یک بلوغ می دانند.

برجی در پایان این گفتگو با بیان اینکه ما در مذهب خودمان حتی برای پیامبر اکرم (ص) که اشرف مخلوقات است و یا برای سایر معصومین (ع) چله نمی گیریم و تنها برای امام حسین (ع) این مراسم را برگزار می کنیم چرا که از روز اولی که با شهادت این حضرت شروع شد اتفاقات شگرفی رخ داد. این نیاز جامعه و به ویژه نسل جوان است که در قالب آثار فرهنگی و هنری با فلسفه اربعین و چهلم آشنا شوند. توجه به اربعین در مذهب شیعه نقش بارزی دارد و این وظیفه متولیان فرهنگی است که به این مسأله توجه ویژه داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان