تغییر آرایش نظامیان آمریکایی تحت لوای عقب‌نشینی از سوریه

سربازانی که به خانه بر نمی‌گردند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، هر چند اظهارات وزیر دفاع امریکا نشان می‌دهد که هیچ مقصد قطعی برای نیروهایی که از سوریه عقب‌نشینی می‌کنند تعیین نشده است، اما مقصد آنها قطعا «خانه» نیست. مارک اسپر در جمع خبرنگارانی که او را در یک هواپیمای نظامی به مقصد افغانستان همراهی می‌کردند، گفته است: «روند عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از سوریه ادامه پیدا خواهد کرد اما تکمیل آن هفته‌ها طول می‌کشد؛ این نیروها برای کمک به مبارزه با داعش و دفاع از عراق، در غرب عراق مستقر می‌شوند.» اظهارات مارک اسپر نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای خروج نیروهای امریکایی از منطقه غرب آسیا وجود ندارد و مساله عقب‌نشینی از شمال شرقی سوریه فقط بخشی از یک برنامه تغییر آرایش نیروهای امریکایی در منطقه است. با وجود تایید باقی ماندن نیروهای امریکایی در منطقه، دونالد ترامپ روز یکشنبه بار دیگر با انتشار پیامی در حساب کاربری شبکه اجتماعی توییتر خود، ادعای «بازگشت سربازان به خانه» را تکرار کرد. رییس‌جمهور امریکا در این توییت که به اشتباه نام وزیر دفاعش را به جای «اسپر»، «اسپرانتو» نوشته ‌بود با تحریف اظهارات وزیر دفاع امریکا در مورد اجرای آتش‌بس ترکیه در شمال سوریه، به نقل از او مدعی شد که «آتش بس خیلی عالی اجرا می‌شود.» این در حالی است که وزیر دفاع امریکا گفته ‌بود بدون حضور نیروها در میدان، نمی‌تواند اجرای دقیق آتش‌بس را تایید یا رد کند.

از سوریه به عراق و شاید کشورهای دیگر

ترامپ در توجیه تخلیه نظامیان امریکایی از شمال شرقی سوریه و چراغ سبز به ترکیه برای اجرای عملیات نظامی در این منطقه گفته بود که «ما قرار بود فقط یک ماه در سوریه باشیم، این تصمیم 10 سال پیش گرفته‌شده ‌بود؛ وقتش رسیده که سربازان‌مان را به خانه بازگردانیم.» او 10 روز پیش هم در حساب کاربری شبکه اجتماعی توییتر خود نوشته ‌بود: «ما بر اساس ادعاهای غلط و خلاف واقع در مورد سلاح‌های کشتار جمعی به جنگ رفتیم؛ بعد معلوم شد که چنین چیزی وجود ندارد. حالا ما داریم آرام و با دقت سربازان و ارتش بزرگ‌مان را به خانه باز می‌گردانیم.» اما سخنان وزیر دفاع امریکا در جمع خبرنگاران نشان می‌دهد که اصولا برنامه‌ای برای خروج نیروهای امریکایی از منطقه غرب آسیا وجود ندارد. به گفته این مقام ارشد امریکایی، تمامی نیروهایی که از سوریه خارج می‌شوند فعلا در غرب عراق مستقر می‌شوند و قرار است به 5 هزار نیروی امریکایی مستقر در عراق برای مبارزه با داعش کمک کنند. ساعتی بعد از انتشار این خبر، یک مقام ارشد پنتاگون در تصحیح اظهارات وزیر دفاع امریکا تاکید کرد که «برنامه استقرار مجدد نیروهای امریکایی هنوز سیال است و از حالا تا تکمیل عملیات عقب‌نشینی، مقصد نیروها ممکن است تغییر کند. در حال حاضر، برنامه استقرار در عراق مطرح است.» مقام‌های امریکایی گفته‌اند برای پیدا کردن کشوری که حاضر به پذیرش این 1000 نیرو باشد در حال رایزنی با مقام‌های کشورهای منطقه هستند. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی از انتقال این نیروها به کویت و اردن هم مطرح شده ‌بود. مارک اسپر گفته است که با همتای عراقی خود در تماس است و به این تماس‌ها تا روشن شدن وضعیت نیروهای امریکایی سرگردان در منطقه ادامه خواهد داشت. او همچنین گفته است که با مقام‌های کشورهای دیگر برای فرستادن نیروهای امریکایی به آن کشورها نیز در حال گفت‌وگو است. وزیر دفاع امریکا در مورد طرح کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان هم تاکید کرده است که چنین اقدامی فقط در چارچوب یک توافق صلح با طالبان امکان‌پذیر خواهد بود، توافقی که یک ماه پیش مذاکرات مربوط به آن با انتشار توییتی از سوی ترامپ به شکست انجامید.

ترامپ حقیقت را نمی‌گوید

صحت اظهارات دونالد ترامپ، در مورد بازگشت سربازان امریکایی به خانه و پایان جنگ‌های بی‌پایان از سوی رسانه‌ها و تحلیلگران امریکایی مورد تردید قرار گرفته است. الکس وارد در نشریه اینترنتی وکس، ضمن اشاره به اینکه ادعای عقب‌نشینی از سوریه کاملا غیرواقعی است و در واقع آنچه نظامیان امریکایی در منطقه در حال اجرا هستند، فرمان تغییر آرایش است، می‌نویسد: «ممکن است تصور کنید این بخش از حرف‌های ترامپ قریب به واقعیت باشد که امریکا در حال کاهش دخالتش در جنگ‌ها منطقه است. اما این هم درست نیست. بر اساس تازه‌ترین گزارش فرماندهی مرکزی نیروی هوایی امریکا، عملیات هوایی امریکا در افغانستان به بالاترین میزانش در یک دهه گذشته افزایش یافته است. تعداد پروازهای جنگنده‌های امریکایی در آسمان لیبی با هدف اعلام شده مبارزه با داعش نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته و همزمان حملات مستمر پهپادی امریکا به اهداف تروریستی در خاک سومالی، بدون تغییر نسبت به گذشته ادامه می‌یابد.» این روزنامه‌نگار امریکایی در ادامه می‌نویسد: «این شکل از اظهارنظر شبیه به الگوی رفتاری کلان دولت ترامپ است. او همزمان با این ادعا که می‌خواهد جنگ‌ها را پایان دهد، به آنها ادامه داده است و در بسیاری مواقع آنها را تشدید هم کرده است. او ممکن است در مورد درگیری‌های خاورمیانه گنده‌گویی کند، اما قطعا دوصد گفته چون نیم‌کردار نیست.»خبرگزاری اسوشیتدپرس، در گزارشی به راستی‌آزمایی ادعاهای اخیر سیاستمداران امریکایی، پرداخته است. در بخشی از این گزارش، اظهارات دونالد ترامپ در مورد «بازگشت نیروهای امریکایی به خانه» در نشست خبری چهارشنبه هفته گذشته او مورد تحلیل قرار گرفته است و نهایتا این اظهارنظر نادرست تشخیص داده ‌شده است. آسوشیتدپرس می‌نویسد: «این کاری نیست که دونالد ترامپ دستور آن را صادر کرده است. در شرایطی که پنتاگون عملیات را عقب‌نشینی عامدانه از سوریه توصیف کرده است، شخص دونالد ترامپ تاکید کرده است که دست‌کم 200 تا 300 نظامی امریکایی در پایگاه دورافتاده تنف در جنوب شرقی سوریه باقی خواهند ماند. همزمان، وزیر دفاع او هم تاکید کرده است که تمامی نیروهایی که سوریه را ترک می‌کنند به غرب عراق می‌روند.»

14 هزار نیروی بیشتر

ادعای عقب‌نشینی امریکا از منطقه در شرایطی از سوی رییس‌جمهور امریکا مطرح می‌شود که هفته گذشته و بعد از تایید اعزام تعدادی از نیروهای جدید امریکایی به عربستان سعودی، دست کم سه مقام ارشد امریکایی در اظهارنظرهای علنی خود از افزایش 14 هزار نفری نیروهای امریکایی در منطقه خبر دادند. مارک اسپر، وزیر دفاع، مایک پمپئو، وزیر خارجه و برایان هوک، رییس کارگروه ضدایرانی وزارت خارجه امریکا در اظهارنظرهای جداگانه تاکید کرده‌اند که از ماه مه سال جاری (اردیبهشت ماه) تاکنون 14 هزار نیروی جدید با هدف آنچه آنها «افزایش فشار بر ایران» خوانده‌اند، به منطقه تحت کنترل گروه موسوم به فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) که از سوی جمهوری اسلامی ایران گروه تروریستی شناخته می‌شود اعزام شده‌اند.به نوشته رسانه‌های امریکایی، چهارشنبه گذشته در دیدار هیاتی از کنگره امریکا با رییس‌جمهور امریکا، نانسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان در واکنش به ادعای بازگرداندن نیروهای امریکایی به خانه، از رییس‌جمهور امریکا در مورد اعزام نیروهای جدید به عربستان سعودی گفته است: «سوال من این است که واقعا فکر می‌کنی عربستان سعودی خانه است؟» به گفته حاضران در جلسه این اظهارنظر رییس مجلس نمایندگان امریکا باعث عصبانیت شدید ترامپ شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان