تاریخچهٔ فولکس‌واگن گلف: نسل اول، وضع استاندارد طلایی برای هاچ‌بک‌ها

زمان زیادی تا رونمایی رسمی از نسل هشتم فولکس‌واگن گلف باقی نمانده و به‌زودی این هاچ‌بک نمادین و محبوب به جهانیان نشان داده خواهد شد

تاریخچهٔ فولکس‌واگن گلف: نسل اول، وضع استاندارد طلایی برای هاچ‌بک‌ها

زمان زیادی تا رونمایی رسمی از نسل هشتم فولکس‌واگن گلف باقی نمانده و به‌زودی این هاچ‌بک نمادین و محبوب به جهانیان نشان داده خواهد شد. فولکس‌واگن قصد دارد با این نسل همچنان همان راه موفق هفت نسل قبلی را ادامه دهد که گلف را به یک نماد تبدیل کرد. حال به همین مناسبت قصد داریم مروری بر تاریخچهٔ این هاچ‌بک پرافتخار داشته باشیم و طی مطالبی مجزا به هر نسل از این خودرو بپردازیم.

داستان گلف با نسل نخست آن آغاز شد که هرچند ممکن است امروزه خودرویی ساده به نظر برسد اما زمانی که در سال 1974 معرفی شد یک انقلاب بود. گلف که توسط جورجتو جیوجیاروی جوان که برای ایتال‌دیزاین کار می‌کرد طراحی شده بود، هم از نظر طراحی و هم از نظر مهندسی، تحول بسیار بزرگی نسبت به سلف خود، بیتل محسوب می‌شود. این خودروی کامپکت از تناسبات زیبا و ویژه‌ای برخوردار بود و در داخل و خارج آن همه‌چیز برای یک هدف طراحی شده بود.

در بخش مهندسی، در گلف ترکیب موتور عقب، محور عقب بیتل به ترکیب موتور جلو، محور جلو تغییر داده شد که کابین جادارتر، صندلی‌های تاشوی عقب، دید عالی و رانندگی ایمن‌تری را فراهم می‌کرد. اولین سری تولیدی گلف در مارس سال 1974 از خط تولید فولکس‌واگن در ولفسبورگ خارج شد و از می همان سال در نمایندگی‌های فروش قابل خریداری بود. نسل اول گلف در ابتدا در نسخه‌های هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در تولید می‌شد اما در سال 1976 نسخهٔ اسپرت GTI و در سال 1979 نسخهٔ کابریولت به خانوادهٔ آن اضافه شد.

Golf GTI 1976
Golf Cabriolet

گلف از نظر فنی هم به همان اندازه تأثیرگذار بود زیرا این هاچ‌بک کامپکت پیشرانه‌های تخت هواخنک بیتل را کنار گذاشته و بجای آن در طول دوران عمر خود صرفاً از موتورهای چهار سیلندر خطی آب‌خنک استفاده می‌کرد. موتورهای بنزینی شامل نمونه‌هایی از 1.1 لیتری تا 1.8 لیتری (در آخرین نسخه‌های GTI) و موتورهای دیزلی با حجم‌های 1.5 و 1.6 لیتری ارائه می‌شدند. رنج قدرت گلف نیز از 50 اسب بخار در موتور بنزینی 1.1 لیتری آغاز می‌شد و به 110 اسب بخار در مدل GTI سال‌های 1982 و 1983 می‌رسید. کسانی که از این هم قدرت بیشتری می‌خواستند می‌توانستند از ABT نسخهٔ توربوشارژ گلف GTI را با 183 اسب بخار قدرت درخواست کنند.

Golf ABT

انتقال قدرت همهٔ موتورهای بنزینی تا آگوست سال 1979 توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت می‌گرفت اما از آن تاریخ به بعد یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی به‌صورت استاندارد ارائه شد. در موتورهای دیزلی نیز انتقال نیرو توسط گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت می‌گرفت اما گلف GTD که با موتور 1.6 لیتری توربودیزل در سال‌های 1982 و 1983 ارائه می‌شد؛ به‌صورت استاندارد به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مجهز بود. همچنین برای برخی موتورها هم گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش بود.

Golf GTI 1983

تولید نسل اول گلف در سال 1983 به پایان رسید (البته تولید این نسل همچنان تا سال 2009 در آفریقای جنوبی ادامه داشت) و تا آن زمان نزدیک به 7 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده بود. البته این عدد تمامی مشتقات گلف را هم شامل می‌شد مثل مدل جتا که در آن زمان چیزی بیشتر از یک گلف سدان نبود. نسل اول گلف از جولای سال 1978 با نام رابیت در ایالات‌متحده هم عرضه شد و به دنبال آن جتا نیز در سال 1980 راهی این کشور شد. نسل اول فولکس‌واگن گلف موفقیت بزرگی بود که خود را به‌عنوان جانشین شایسته‌ای برای بیتل اثبات کرد. ادامه دادن این راه نیز بسیار دشوار بود اما نسل‌های بعدی هم ثابت کردند که لیاقت نام گلف را دارند.

Jetta
Rabbit

 

جدول زمانی نسل اول فولکس‌واگن گلف

1974: معرفی اولین گلف

1976: معرفی اولین گلف GTI و اولین گلف با موتور دیزلی

1978: عرضهٔ گلف در ایالات‌متحده با نام رابیت

1979: معرفی گلف کابریولت و اولین فیس‌لیفت

1982: معرفی اولین گلف با موتور توربودیزل با نام GTD

1983: خاتمهٔ تولید نسل اول گلف در اروپا پس از تولید 6.99 میلیون دستگاه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان