جواد مزدآبادی مطرح کرد؛

تصور چندان خوبی از سینمای آینده ندارم

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون گفت: آنچه امروز در سینما مشاهده می‌شود، نشأت گرفته از سیاست‌هایی است که مدیران سینمایی آن رقم زده‌اند. وی در ادامه گفت: با توجه به مشاهدات من، تصور چندان خوبی از سینمای آینده ندارم.

تصور چندان خوبی از سینمای آینده ندارم

به گزارش سینماپرس، جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون عملکرد مدیران فرهنگی را در به وجود آمدن فضای موجود سینما نامطلوب توصیف کرد و به حوزه گفت: هر آنچه امروز در سینما شاهدش هستیم نتیجه عملکرد مدیران فرهنگی و هنری است، چون این سینماگر نیست که نتایج را در سینما رقم می‌زند. دلیلم نیز این است وقتی مدیری بر مستند قدرت قرار می‌گیرد در ابتدا برای خود سیاست‌هایی تبیین می‌کند تا بر اساس آن ادامه راه دهد.

وی افزود: در حقیقت سیاست‌هایی که از طرف مسئولان طرح ریزی و اجرا می‌شود، به سینما جهت می‌دهد تا در چه مسیری حرکت کنند. برای مثال در برخی مواقع می‌بینیم به موضوعات دفاع مقدسی توجه می‌شود و در زمانی دیگر به موضوعات دینی، همین مسئله نیز سبب می‌شود در اکثر مواقع برخی از گونه‌های سینمایی نادیده گرفته شوند.

این کارگردان تاکید کرد: سینمای ما دو شکل تولید دارد. ابتدا سینمای دولتی که بودجه‌هایش توسط نهادهای دولتی تامین می‌شود و عموماً عده‌ای خاص تنها قادرند از آن بهره برند. شکل دوم سینمای غیردولتی که بخش خصوصی بانی آن است. در این بخش به دلیل توجه به درآمدزایی تنها فیلم‌هایی که قادرند در گیشه موفق باشند مد نظر هستند.

جواد مزدآبادی تاکید کرد: من بخش خصوصی را چندان بابت پرداخت به فیلم‌های صرفاً گیشه مقصر نمی‌دانم، چون آنها با پول خود فیلم می‌سازند، برای همین اگر فیلم هنری بسازند و آن کار در گیشه با موفقیت روبه‌رو نشود، هیچ فردی حاضر نیست، خسارت آنها را تامین کند، ولی حرف اینجاست چرا بخش دولتی نتوانسته در حوزه کارهای فاخر قدم‌های بسیاری خوبی بردارد تا کلیت سینما به این سمت متمایل شوند.

وی در پاسخ به این سوال که فضای موجود چه آینده‌ای را برای سینما رقم خواهد زد، بیان کرد: با توجه به مشاهدات من، تصور چندان خوبی از سینمای آینده ندارم، چون در شکل دولتی سینما تنها کارهای سفارشی مد نظر هستند، هرچند در میان این تولیدات، ممکن ست کار خوبی چون «شبی که ماه کامل شد» هم دیده شود. در این راستا همانگونه که پیشتر اشاره شد سینمای بخش خصوصی هم با توجه به عدم حمایت‌ها تنها به منافع خود است، پس از چنین فضایی نباید توقع اتفاقات خوب را داشت.

کارگردان فیلم «طاووس‌های بی‌پر» توصیه کرد: برای این‌که وضعیت بهتر از این شود توصیه من این است که اجازه دهیم هنرمندان مطالب مد نظر خود را آزادانه بیان کنند، هرچند این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، اما برخی حساسیت‌ها کاملاً بی مورد است و جلوی اندیشه‌های جدید را در عالم هنر می‌گیرد.

وی در انتها تاکید کرد: این نکته را هم باید توجه ویژه داشت سینمای دولتی به شکل موجود، تنها باعث رواج رانت‌خواری می‌شود، برای همین سینما باید به دست بخش خصوصی اداره شود و دولت نیز نقش حامی بخش خصوصی را ایفا کند تا آنها با میل و رقبت به سمت سینمای ارزشی متمایل شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان