انتشار مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه و هنر

«مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه و هنر» تحت‌ اشراف علمی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست به کوشش مهدی همازاده ابیانه و هادی جهانگشای اباجلو منتشر شد.

انتشار مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه و هنر

به گزارش ایسنا، این کتاب با قیمت 90 هزار تومان توسط انتشارات مدرسه اسلامی هنر منتشر شده و با سه محور فلسفه فقه هنر، فقه رفتار و آثار هنری و حکومت و هنر همراه است. 

نوشته پشت‌ جلد کتاب: «مدرسه اسلامی هنر» به عنوان تنها نهاد برآمده از حوزه علمیه قم که به طور تخصصی به نسبت «دین و هنر» می‌پردازد، ورود جدی به حوزه مطالعاتی فقه هنر را براساس رسالت ذاتی خویش بر عهده‌گرفته است. ایضاح نسبت دین و هنر البته در گرو پژوهش‌های متعدد در چند علم اسلامی - از فقه تا فلسفه و عرفان تا قرآن و حدیث - و یکپارچه‌سازی نتایج آن‌هاست؛ اما از آن‌جا که تبیین نقاط قرمز و وجوه سلبی مواجهه با هنر را عمدتا دانش فقه بر عهده دارد، ورود عالمانه به بحث «فقه هنر» نیز اهمیت می‌یابد. 

طی دو همایش فقه هنر - به‌ویژه در همایش دوم - به برخی از موضوعات و مسائل مهم این حوزه پرداخته شده و پژوهش‌هایی ارجمند ارائه شده است. البته قاعدتا رسیدن به یک فهم و نگاه مشترک که برآمده از بستری محققانه باشد، نیازمند تعدد پژوهش‌ها در این حوزه است تا جمع نگرش‌ها و توان‌های مختلف فکری به شکل‌گیری یک فضا و پارادایم مقبول در «فقه هنر» بینجامد؛ اما به جرئت می‌توان ادعا کرد آثاری که تا کنون در «مجموعه مقالات همایش فقه هنر» منتشر شده، به گونه‌ای است که هیچ تکاپویی در این حوزه، مستغنی از آن نخواهد بود. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان