برداشت آب از چاه‌های کشاورزی استان یزد حجمی می شود

یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد بابیان اینکه امسال خاموشی برای چاه‌های کشاورزی دراستان اجرا نمی‌شود گفت: برداشت آب به صورت حجمی توسط کشاورزان انجام و مدیریت خواهد شد.

برداشت آب از چاه‌های کشاورزی استان یزد حجمی می شود

محمدمهدی جوادیان زاده عصر دوشنبه در سی و یکمین نشست شورای حفاظت منابع آب ابرکوه افزود: با برداشت بی رویه، سالانه سطح منابع آب 63سانیمتر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: آب منطقه‌ای طرح خاموشی 60 روزه چاه کشاورزی را امسال مدیریت نخواهد کرد و کشاورزان تا آخر فروردین ماه سال  99 بایستی این 60 روز خاموشی را مدیریت کنند.

جوادیان زاده با بیان اینکه زمستان پارسال با اجرای خاموشی 60 روز چاه‌های کشاورزی 75میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد، تاکید کرد: با خاموشی چاه‌های کشاورزی علاوه بر افزایش کیفیت آب ، سطح منابع آب بالا می آید.

وی اظهار کرد: سه هزارو 600حلقه چاه کشاورزی در استان  وجود دارد و این درحالی است که وضعیت آب 16 دشت استان ناپدار شده است و 2 دشت استان شامل دشت یزد - اردکان و دشت ابرکوه، بحرانی تر هستند.

جوادیان زاده یادآور شد: باتوجه به کسری مخازن آب زیرزمینی عمق برخی فروچاله ها درابرکوه به 200متر رسیده است و بایستی کشاورزان در مدیریت برداشت آب جدی باشند.

وی با بیان اینکه ایجاد فروچاله ها نشان می دهد آبخوان ها از بین رفته است ، ادامه داد: در اثر افت آب های زیر زمینی ، زمین نشست و فروکش کرده است.

جوادیان زاده یادآور شد : طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی ( تعادل بخشی آب ) مربوط به کل کشور است و این طرح در استان های همجوار هم اجرا می‌شود. 

فرماندار و رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه هم در این نشست گفت: باتوجه به تبعات خشکسالی ضرورت دارد دراین شهرستان برداشت آب در بخش کشاورزی مدیریت شود .

محمد کاظمی نسب با اشاره به مصوبه شورای حفاظت منابع آب ، یادآور شد: طرح برداشت حجمی آب کشاورزی با همکاری کشاورزان انجام می شود .

وی تصریح کرد: با توجه به تداوم کم‌آبی، کشاورزان بهره‌وری بهتر از آب را باید مدنظر داشته باشند و با تغییر الگوی کشت، کشت محصول کم آبخواه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین ، منابع آب را مدیریت کنند.

کاظمی نسبی یادآور شد کشاورزی ابرکوه در تغییر الگوی کشتو استفاده از شیوه آبیاری نوین تلاش قابل توجهی انجام داده است.

رییس اداره منابع آب ابرکوه نیز با بیان اینکه 97درصد چاه‌های  کشاورزی این شهرستان به کنتور حجمی تجهیز شده، گفت: امسال خاموشی 60 روز چاه‌های کشاورزی را نداریم ، اما کشاورزان آب را به صورت حجمی برداشت خواهند کرد.

محمدعلی شرافت ادامه داد: این طرح با توجه به تنوع کاشت محصول و باتوجه به شرایط خاص هر منطقه اجرا می شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح حجمی ، برداشت آب را در اختیار کشاورزان  گذاشتیم تا با کشت محصول خود زمان بندی آبیاری و برداشت آب را مدیریت کنند.

رییس اداره منایع  آب ابرکوه  افزود: بایستی خاموشی 60 روزه چاه  کشاورزی را از هم اکنون تا پایان فروردین ماه سال 1398 مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون 42مورد فروچاله و فرونشست‌ زمین‌ در ابرکوه شناسایی شده، تصریح کرد: از سال 1395، کشاورزان با مشارکت در طرح خاموشی موقت چاه‌ها در مدیریت برداشت آب حضور فعالی داشته‌اند.

به گفته وی با اجرای طرح خاموشی 30 روزه چاه‌ها در سال 95، 15 میلیون مترمکعب و 45 روزه در سال 1396، 16.7 میلیون مترمکعب و 60 روز در سال 1397 حدود 20 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت : برای مدیریت برداشت و بهره‌وری بهتر در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه از سال 1373 تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

مهدی غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌ها بوده است.

وی کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا 30 درصد، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار در سال زراعی جاری ، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را از اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌ شده است .

این مسئول بخش کشاورزی ابرکوه ادامه داد: شورای حفاظت منابع آب بایستی تدابیری اتخاذ کنند تا زمینه تامین آب هشت مجتمع دامداری با برداشت حجمی تامین شود.

وی همچنین گفت: برخی از کشاورزان مدار آبیاری پسته را به 110روز بسته اند که با این میزان آبیاری تولید پسته خشک آنها در هرهکتار به پنج تن رسیده و لذا کشاورزان قدر آب را می دانند و در برداشت آن مدیریت می کنند.

یکی از کشاورزان هم دراین جلسه گفت: بحرانی شدن دشت آبخوان شهرستان ابرکوه مربوط به حوزه شمال فارس است و آب بی رویه در این حوزه برداشت می شود .

خلیل روشن خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم با آبیاری به موقع به خصوص در فصل  پاییز و زمستان مدار آب را از هشت روز به 20 تا 25 روز برسانیم.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه  20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 15 هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

35 درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

140 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان